Sale Solden 2023Sale Solden 2023

maandag 29 augustus 2022

De jaarafrekening van Essent

Het hele jaar heb ik de app van Essent nauwlettend in de gaten gehouden. Ik deed t meer uit nieuwsgierigheid over wat ik per dag gebruik. Ondertussen weet ik wat een was doet qua kosten en ook dat onze oude lcd-tv een behoorlijke energieslurper was. Qua kosten hebben we t geluk dat we nog tot volgend jaar september ons oude tarief hebben. We betaalden het afgelopen jaar 181 euro per maand. Dit heb ik zoland we hier wonen al zo staan en meestal krijg ik dan nog een 100 of 200 euro terug. Maar dit jaar zag ik de teller met wat we terugkrijgen aardig hard oplopen. Uiteindelijk mag ik binnen nu en twee weken 703 euro ontvangen. Het jaarbedrag wat we aan energie kwijt zijn is 1513 euro. Voor een ruime twee-onder-een kap met een inhoud van 620m3. Voor de stroom waren we 339 euro, 4516 kwh kwijt en aan gas 1174 euro voor 1125m3. Mijn verwachting is dat ik aankomend jaar veel meer stroom en minder gas ga verbruiken. Dit omdat ik zeker de split-airco ook ga verbruiken om te verwarmen. We hebben de laatste weken de airco ook af en toe gebruikt om te koelen. Voor mij is dat echt fantastisch met mijn eczeem. Ik heb hek dan niet de hele dag aanstaan maar pak af en toe een half uurtje. Op een gegeven moment pakte ik zelfs een deken erbij en toen dacht ik uit dat ding weer want dit is te gek. Voor mijn eczeem is t een ware weldaad want niet zweten, geen hitte scheelt een heleboel jeuk. Essent had mijn maandbedrag nu op 150 euro gezet maar ik heb besloten om hem zo te laten staan. Ik vind het heerlijk om terug te krijgen. Of ik het aankomend jaar ook zo hoog laat oplopen of straks aan t einde mijn maandbedrag ga verlagen daar ben ik nog niet uit. Hierbij nog de foto's van wat ze per kalenderjaar verwachten qua verbruik... We shall see

Geen opmerkingen: