Sale Solden 2023Sale Solden 2023

donderdag 26 september 2019

Hoe staat het nu hypotheek en aflosrekening?

Dit jaar mag ik niet meer boetevrij aflossen op de hypotheek en dus spaar ik nu apart op een spaarrekening zodat ik geld heb klaarstaan begin januari om zo spoedig mogelijk weer af te lossen.
Ik kan boetevrij een bedrag aflossen van 10950 euro. Vandaag heb ik de aflosrekening op 2000 euro gekregen door van andere rekeningen kleine bedragen over te maken. Ik kan goed van deze rekening afblijven want heb met mezelf afgesproken dat dit geld aan niets anders besteed mag worden dan aan de aflossing en in mijn hoofd is het dus al foetsie.
Morgen kan ik weer een storting doen want ondanks dalende beitsen laten mijn aandelen Ahold toch een leuke stijging zien. Ik hoop er straks een 130 euro mee verdiend te hebben. Dit kan ik morgen precies zien wanneer het geld op de rekening staat. Heb ook al een keer dividend mogen meepakken dus op dit plukje aandelen verdiende ik een dikke 150 euro.
Veel verder kom ik niet met mijn extra inkomsten op dit moment.
Die andere 8950 verwacht ik volgend jaar wel te halen hoor want we krijgen de HRA nog terug en over een deel van de hypotheek (200.000 euro) betalen we een rente van 5,6%.
Vraag me trouwens wel af hoe dit plaatje er volgend jaar uit gaat zien want dan loopt de rente van onze spaarhypotheek af. Al met al zal er dan ong een bedrag van 75000 in de pot zitten. We willen dan kijken wat we met de spaarhypotheek aan moeten. Of doorgaan op dezelfde voet met netto hoge maandlasten of proberen meer zelf de regie naar ons toe te trekken en het spaargedeelte inlossen op de hoofdsom en vervolgens het resterende gedeelte aflosvrij zetten zodat we lage verplichtingen hebben. (Wel met de bedoeling om zelf flink elk jaar af te gaan lossen)
Denk dat onze lasten nl dan ong een 1000 euro per maand lager uitkomen. Die we dan zelf in de hypotheek willen stoppen. Misschien toch een door laten rekenen wat gunstig is...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij hebben hetzelfde gedaan: spaarpot inlossen en daarna flink afgelost. Het gevoel van regie is geweldig fijn. En de discipline heb je al, dat weet je van jezelf. Zo hebben we een hyptoheekdeel weggepoets, wat veel rente scheelde. Succes en lekker doorgaan!

Helen zei

Mooi hoor.
Zo gedisciplineerd als je bent nu, kan je ook spaarhypotheek stoppen. En zelf verder aflossen doe je nu ook heel goed.

Andre zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.