Sale Solden 2023Sale Solden 2023

dinsdag 26 maart 2019

Los jij af op je hypotheek?

Ik schrijf regelmatig dat ik weer een stukje woning zelf in bezit heb. Ben dan ook druk doende met aflossen, maar vraag me af of de lezers van mijn blog dat ook doen.
Dus los jij af op de hypotheek? En heb je een vast patroon met aflossen of kijk je gewoon wanneer het uitkomt? Is het makkelijk om bij jouw hypotheekverstrekker af te lossen? Heb je een minimaal bedrag wat je per keer mag aflossen?

En voor wat hoort wat...:Heb je nog vragen aan mij?

11 opmerkingen:

Lot zei

Mijn hypotheek kan ik aflossen met de verkoop van mijn huis en omdat ik er al 40 jaar woonde en ander huis zonder hypotheek kopen. We naar een goedkopere provincie verhuisd in het zuiden anders had dat niet gekund.
Was ook blij uit de randstad weg te gaan en nu net buiten een dorp te wonen, voor en achter vrij uitzicht.

geldover zei

Klinkt heerlijk Lot

Nicole zei

Wij lossen nu niet af. Eind vorig jaar hebben we het houtwerk aan de gevel van ons huis laten vervangen en een nieuwe badkamer en toilet beneden laten plaatsen. Nu sparen we voor een nieuwe keuken en nieuw laminaat beneden. Dit willen we over twee jaar doen. We hebben wel afgelost, bij benadering EUR 22000. Bij onze hypotheek verstrekken moet dit minimaal EUR 500 zijn en daarboven steeds EUR 500 meer. Betalen gaat makkelijk met Ideal. Daarna per aflossing een brief van vijf kantjes. Daarom los ik in porties van EUR 1500 af.

Op naar een koophuis zei

Wij zijn net schuldenvrij en nu hebben we besloten deze maandelijkse last (€250,-) over te gaan maken naar de hypotheek in plaats van naar de (schoon)ouders. Dit kan via iDeal en op 20 maart was de eerste aflossing. Nu staat de stand op €600,-. Andere €350,- bij elkaar gespaard van extra inkomsten. Hopelijk kunnen we het de komende jaren volhouden om iedere maand €250,- over te maken.

geldover zei

Heerlijk als je de gang erin kan houden. Hier lossen we het verschil in maandlast er ook de maand erop bij af. Dus hoop ik dat we die sneeuwbal lekker aan t rollen krijgen...

geldover zei

Mooie spaardoelen. Tip ga voor je keuken niet over een nacht ijs en ding af. Het was werkelijk belachelijk zoveel als we hier van de keuken en badkamer af konden krijgen. Had dit zelf niet verwacht. Op een gegeven moment zou de verkoper het op een 250 euro aan laten komen waarop ik aangaf dus je laat mij voor 250 euro de zaak uitlopen? Heb serieus een paar duizend euro bespaard. Niet normaal in mijn ogen dat dit lukte:../

Nicole zei

Bedankt voor de tip!

Op naar een koophuis zei

Goed bezig! We hebben besloten om het nu op €250,- te houden. De rest gaat naar de spaarrekening. We hebben nog meer dan genoeg wensen.

Miranda | Taxx Life Blog zei

Wij lossen sporadisch af. Één keer in de zoveel jaren. Inmiddels 17.500 euro afgelost.

Hannie zei

Wij lossen af door de belastingteruggaaf niet meer elke maand vooruit te laten uitbetalen, maar achteraf bij de aangifte. Dit bedrag hebben we dan niet echt gemist en gaat naar de aflossing. Voelt goed.

Op naar een leven zonder baas zei

Wij lossen af. Het doel was oorspronkelijk de aflossingsvrije hpotheek in het geheel af te lossen. In 5 jaar tijd hebben we hem omlaag gebracht tot 25.000 euro. Hoe door heel minimaal te leven, met soms een beetje extra. Hierdoor werden leuke dingen extra leuk en niet meer vanzelfsprekend. Deze 25.000 euro zouden we ook nog kunnen aflossen, maar we hebben nog een garagebox achter de hand die verkocht kan worden, waardoor de uitstaande hypotheek in zijn geheel is afgelost. Daarnaast is het inkomen inmiddels gedaald omdat mijn partner vervroegd met pensioen is gegaan.Dus nu kiezen we er voor om de buffer zo hoog mogelijk te laten worden voor de komende jaren. We konden bij onze hypotheker gemakkelijk aflossen. Ook was het prettig dat we 20% van het oorspronkelijk hypotheek bedrag per jaar konden aflossen. Een dingetje was wel dat we iedere keer om rentekorting moesten vragen.