Sale Solden 2023Sale Solden 2023

donderdag 22 december 2022

Automatisch sparen

Dit jaar wilde ik niet meer extra gaan aflossen. Ik heb immers het streefbedrag van 150000 euro openstaande hypotheekschuld behaald. Toch begin ik weer afkickverschijnselen van het aflossen te krijgen. De reden is dat ik alweer automatisch bijna 300 euro bij elkaar heb gespaard. Ik heb nl een paar keer per maand een automatische overboeking staan van geld dat ik ergens elke maand op bespaar. Dit kan zijn lagere hypotheekrente, het bedrag dat ik minder aan Ziggo kwijt ben per maand, doordat ik elk jaar bel voor een aanbieding, de besparing op mijn energierekening door t gebruik van de airco.Een abonnement dat ik eruit gooide. Kortom allemaal geld dat eerst een ander doel had en waarvan ik vond dat t veel beter was dit doel te gaan dienen, nl zo snel mogelijk de hypotheek wegwerken. Als ik mensen dus een tip mag geven die nog niet begonnen zijn en die wel een pot hebben voor onvoorziene uitgaven of die een verhoging van t salaris niet nodig zijn voor de dagelijkse kosten. Open een aparte spaarrekening en laat al die kleine bedragen die je bespaart of die je na bv een salarisverhoging krijgt automatisch elke maand naar deze rekening storten. In t geval van Ziggo heb ik er ook een einddatum bij ingevoerd dus op t moment dat Ziggo weer hogere kosten in rekening brengt blijft t op de betaalrekening staan. Ik ben benieuwd hoe volgend jaar voor ons gaat uitpakken. Hoorde nl dat de werkende mens er tot 4% op vooruit zou moeten gaan oo t salaris en dat excl de evt loonsverhoging. Volgend jaar dus kijken hoe dat uitpakt want er is nog ruimte binnen t geld wat er nu elke maand op de rekening binnen komt en dus wil ik ook hiervan proberen een x bedrag per maand weer als automatisch sparen aan te maken. Het gedeelte hypotheek met de hoogste rente is voor ons nog 28000 euro en dat staat weg tegen een rente van 2,18%. Ik hoop dat we hek einde van t jaar tot 20000 euro hebben kunnen laten dalen. We gaan t zien.

2 opmerkingen:

Nicole Orriëns zei

Ik vind dat een mooi idee! Zo krijg je toch een mooi spaarpotje!

Mevrouw Niekje zei

Sparen werkt een beetje verslavend vind ik zelf. Ik geef mijn geld tegenwoordig minder makkelijk uit dan vroeger. Ik heb zo ongeveer alles al en als ik iets koop is het omdat het nodig is, ik heb nooit meer impulsaankopen. Extraatjes zet ik ook op een spaarrekening of stort ik bij mijn beleggingen. Alle kleine beetjes maken een groot beetje!