Sale Solden 2023Sale Solden 2023

dinsdag 15 november 2022

Energie…

Ja ook hier een blogje over mijn energieverbruik. Gelukkig hebben we nog een contract tot augustus. (soms denk ik waar gaat t heen misschien ben ik in augustus nog slechter af dan de mensen die nu al veel betalen) Toch ben ik sinds april echt wel aan t kijken hoe ik zo min mogelijk gas kan gebruiken. Mijn grootste stimulans was die ene man die ik geen cent gun voor zijn plannen. We gebruikten altijd al vloerverwarming voor onze woning maar persoonlijk vond ik dat dus echt niet heel lekker. We hadden dat als enige verwarming en de temp was altijd tussen de 20 en 21 graden. Je voelde echter de warmte niet. Ik vind het echt heerlijk wanneer je de warmte echt even kan voelen. Toen ik dan ook een advertentie voorbij zag komen van iemand die een airco aanbood die kon koelen en kon warmen was mijn interesse gewekt. Ik vroeg mijn zwager die goed technisch is aangelegd om mee te kijken of dot een oplossing kon zijn om even snel bij te kunnen warmen. Hij gaf groen licht en dus is de airco op 1 april geplaatst. En binnen drie weken heb ik de vloerverwarming nauwelijks meer aangehad. Onze woning is goed geisoleerd. Ik laat de verwarming nu opkomen tot 19,5 graad en zet hem dan weer uit. In de namiddag tegen een uur of 17 kijk ik nog een keer weer en stook ik evt nog iets bij maar om 19 uur gaat ie sowieso uit. Want ik vind het zonde om met een warme kamer te gaan slapen. Gedurende de nacht daalt ie momenteel naar een temp tussen de 18 en 18,5 graad. Onze jongste gaat vroeg naar beneden en doet dan meteen de airco weer aan. Ons gasverbruik is dus heel erg gedaald. Het stroomverbruik zal iets toenemen is mijn verwachting de komende maanden maar denk dat het aan t einde van de rit toch veel voordeliger zal zijn. Wat ik wel een klein nadeel vind is dat ik mijn was nu even niet in de kamer kan drogen. Met de vloerverwarming was dat nl altijd zo droog de warmte kwam letterlijk van onder naar boven. Ik heb dus al wel de droger nu een paar keer aangehad. Maar het is altijd maar een paar weken en dan droogt t buiten weer heerlijk aan de lijn. Een ander nadeel is dat ik koudere voeten heb. Ik loop thuis altijd op blote voeten omdat ik dan beter aard, maar dat is wel echt een ding. Misschien dat ik dam toch aan sokken, sloffen of schoenen moet gaan wennen, maar heel mijn leven voel ik me gewoon lekkerder met alles meteen uit. Ik vind t spannend waar onze rekening dit jaar op uit gaat komen. Vorig jaar betaalde ik 1512 euro aan energie, mijn contract loopt van sept tot sept. Het jaar ervoor betaalde ik 2132 euro. Ik heb vorige maand het maandbedrag verlaagd, betaalde altijd 180 euro, het advies vanuit Essent was 150, maar heb hem de eerste weken laten staan. vorige maand had ik weer veel minder gebruikt dan t maandbedrag en met de regeling van de regering erbij voorzag ik weer een grote plus en dus zette ik hem naar 100 euro met een automatische overboeking naar mijn spaarrekening van de andere 80 euro. Vandaag staat er dat ik op een tekort uitkom van rond de 300 euro. Zelf denk ik wanneer ik de airco blijf gebruiken ipv de vloerverwarming ik straks niet hoef bij te betalen. Mocht het tekort toch gaan oplopen is t geld er wel dus geen enkel probleem. Hoe is t met jullie verbruik? Zijn jullie ook minder gaan gebruiken en is dit omdat je er heel bewust mee bezig bent of omdat de winter zo koud nog niet is? (dat is iets wat ik ook steeds denk is t echt aan mijn onzet te danken of zijn er veel automatische meevallers waardoor ik nu voordeel behaal)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij gebruiken altijd minder dan gemiddeld energie, hier is de verwarming nog niet aan geweest, de 190 euro energie teruggave hebben we geïnvesteerd in een kleine elektrische verwarming voor op de bureaus van de kinderen. (Duux) Binnen 10 minuten is hun slaapkamer aangenaam warm en kan die weer uit. Wij verstoken 350kub gas per jaar en 3500 kwh waarvan onze zonnepanelen 3000-3200 kwh opwekken. Ondanks een variabel tarfief is ons maand bedrag goed betaalbaar. (36 euro per maand).onder de 500 kub gas krijg je ook in deze tijden een fijne laag verbruikers korting ;) Wij vinden 2 maal in de week kort douchen meer dan genoeg, net zo als dat een vest en dekentje op de bank comfortabel is. Op het moment dat je het gevoel hebt dat je zelf de keuze kunt maken is het makkelijker en voelt het niet als een straf, als het echt moet dan is de lol er snel af. Voor ons is het al jaren een sport om de cv zo min mogelijk aan te doen. Ik wens je alle goeds en vind het dapper hoe je met de situatie om gaat.

geldover zei

Bedankt voor je reactie. Ik wist niet dat je bij minder dan 500m3 die extra korting krijgt. Het zal erom gaan lopen of ik onder de 500m3 kan blijven. Het zal erom gaan lopen denk ik. Dus nog iets meer op gaan letten…