Sale Solden 2023Sale Solden 2023

maandag 12 september 2022

Kennelijk zijn wij zielig, verkrampt en komen we van alles tekort

Terwijl de nieuwsberichten hier ons overal om de oren vliegen merk ik dat ik t steeds lastiger begin te vinden allemaal. Op de ene FB-groep schrijft een vrouw dat ze in een kramp is geschoten en dat ze op van alles en nog-wat aan t bezuinigen is. Daarna een waslijst met 15 maatregelen waarbij ik bij 14 denk dat doen we altijd al... Ik zit vanmiddag in de auto en hoor op de radio dat er een stichting is opgericht zodat ouders met kids naar de kermis kunnen. Want kennelijk ben je zielig als je dat niet doet. Ah arme kindertjes van me....wat heb ik ze tekort gedaan. Wat me al langer stoort is de rij wachtenden bij de voedselbank. Die zit in ons dorp serieus naast een weg waarbij je op donderdagmorgen denkt aan een plaatselijke mist, maar dat zijn al die mensen die daar hun sigaretje staan te roken. Hoeveel eten kun je daar wel niet van kopen? Ik heb moeite met mensen die jaren als God in Frankrijk hebben geleefd en nu zichzelf ineens als zielig verklaren, omdat ze erachter komen dat een appeltje voor de dorst wel wat was geweest ipv de instelling ik leef maar een keer. En nog meer moeite heb ik met de ik-heb-er-recht-op mentaliteit. Alles moet maar altijd kunnen en mogen. Hoezo dan? Ook ik weet dat er echt mensen zijn die t echt niet hebben en ook nooit de mogelijkheid hebben gehad om ook maar iets opzij te zetten. Gek genoeg is dit dan vaak de groep die je niet hoort en van wie de kids met een lege maag flauwvallen in de klas... Ik besef dat ik met dit stukje wellicht allerlei reacties kan krijgen, en echt ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar heb vandaag echt even mijn persoonlijke grens bereikt. Voor de mensen die t stukje hebben uitgelezen hoop ik dat zij ook t gevoel hebben dat t niet allemaal in grote dingen zit en dat ze tevreden zijn met dat wat er wel is en dat ze kunnen genieten van de kleine dingen... En mijn kids die krijgen een extra knuffel, voor al die dingen waarvan ze niet weten dat ze t missen en voor alle dingen waarvan ze t wel weten, maar waarbij ik ze heel duidelijk kan maken dat hun papa en mama liever wat anders met dat geld doen...Heb mijn hart even gelucht morgen nieuwe dag nieuwe kansen....

13 opmerkingen:

Anoniem zei

De enige reactie die je van mij krijgt, is dat ik het helemaal met je eens ben!

Anoniem zei

Blij dat ik het eens van een ander hoor.

Lot zei

Ook doodziek wordt je van de mensen die constant schrijven dat energiemaatschappijen etc allemaal oplichters zijn, de regering een groot complot in gedachten heeft etc. etc, en dat er een andere regering moet komen.
Ze vergeten even dat dat nauwelijks iets zou opleveren op korte termijn. Het is crisis in de wereld en zo snel kunnen veranderingen een aanpassingen niet.
Ik ga er vanuit dat de regering wel hun best doet maar sommige zaken gewoon niet kunnen zo snel

Elma zei

Helemaal mee eens.....

Anoniem zei

Helemaal mee eens!
Wat mij afgelopen week stoorde was een budgetcoach aan wie gevraagd werd wat mensen konden doen om te besparen op de boodschappen. Ten eerste wist ze niet wat de prijs van bijv. kaas en brood op dit moment is, blijkbaar hoeft ze zelf niet naar de prijzen te kijken. Daarna zei ze dat we beter blauwe bessen uit de vriezer konden nemen want die waren goedkoper dan de verse blauwe bessen. Wat?? Hoezo blauwe bessen??? Die zijn schreeuwend duur en voor de vitamines echt niet nodig. Wat is er mis met een appel?
En wat Lot hierboven zegt over de regering deel ik niet (helemaal). Die hebben volgens mij echt geen idee hoe het er in arme(re) gezinnen aan toe gaat. De intenties zullen wel goed zijn maar ze leven in een andere wereld.
Gerda

Anoniem zei

Helemaal mee eens. Veel mensen vinden dat ze alleen maar rechten hebben. Maar je hebt nu eenmaal ook verplichtingen.

marja zei

Ben het ook helemaal met je eens! Marja

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met je eens. Ook wij leven eenvoudig en eten volgens de seizoenen. Verder gaan we nooit met vakantie en we hebben veel apparaten niet.
Kortgeleden sprak ik een kennis die zich niet kon voorstellen dat wij niet met vakantie geweest waren. Toen later in het gesprek ter sprake kwam dat ik met de hand afwas en dat we koffie zetten met de waterkoker en een losse filter op een thermoskan, zei ze schamper lachend: “Jullie hoeven ook niet met vakantie want jullie leven alle dagen alsof jullie op de camping zijn”. Zelf zien we dat helemaal niet zo. Ik heb jaren geleden al ontslag genomen. Deze kennis moet de komende 15 jaar fulltime blijven werken omdat ze , nadat de kinderen de deur uit waren, een enorme kast van een huis gekocht hebben.
Wij zijn gewoon tevreden met wat we hebben en met wat we kunnen doen van het geld wat er binnen komt.
Groet, Ikkelien

Anoniem zei

mee eens hoor! Er is natuurlijk van alles aan de hand in de wereld de en het ene huishouden is natuurlijk het andere niet.
Maar heb het idee dat er de laatste tijd zoveel geklaagd wordt over alles en altijd de schuld van een ander en mensen willen overal recht op hebben en iedereen moet opstaan en in opstand komen en anders ben je een schaap dat wegkijkt en dat soort opmerkingen.
Het is natuurlijk wel fijn dat de regering met oplossingen komt voor de grote problemen. Maar kijk ondertussen ook wat je zelf kan doen, natuurlijk verder met besparen en daarbij ook andere mensen helpen die het nodig hebben bijvoorbeeld een zak kleding doorgeven of spullen uit je voorraad kast die niet worden opgegeten enz.
Want alleen maar klagen en niks doen dat schiet ook niet op denk ik dan. Ik ga zo weer verder met happy stones beschilderen, een hobby die bijna niks kost en waar ik blij van wordt en als ik de stenen tijdens een wandeling verstop en ze later gevonden worden door iemand heb ik vast ook weer een mens blij gemaakt. It's the little things :)

Marion zei

Fijn dat je zo tevreden bent met jouw manier van leven.Minder fijn dat je oordeelt over mensen die anders omgaan met geld.Dat lees ik ook in de reacties. Ken je dat spreekwoord dat zegt niet te oordelen over iemand voordat je een tijd in zijn/haar schoenen hebt gelopen?

Janne zei

Ik ben het met Marion eens.

Anoniem zei

Ik leef al jaren met een minder dan modaal inkomen en een daaraan gekoppelde minder dan modale levenstijl. Ik werd vaak een beetje meewarig aangekeken door veel mensen. Heb ik een mening over hoe anderen dat doen? Nee, iedereen moet doen wat voor hem/haar goed voelt. Maar ik heb door mijn levenstijl wel een buffer opgebouwd in deze dure tijden en daar ben ik blij mee.Want ik kan nog steeds heel veel wel doen door deze buffer.

Anoniem zei

Ik krijg een heel naar gevoel van jou stukje .
Je bent wel heel blij met hoe je het zelf doet , maar mis zeker een stukje mede menselijkheid.
Ben zelf altijd erg voorzichtig om zulke kortzichtige conclusies te trekken .
Wendy