Sale Solden 2023Sale Solden 2023

dinsdag 14 september 2021

Hoe bezuinig je op je boodschappen?

Ik las net weer op een FB groep dat de boodschappen weer duurder zijn geworden. Vooral voor mensen met al een klein budget wordt het steeds lastiger om nog wat te halen in de supermarkt. Hier wat zaken die ik doe om zo min mogelijk uit te geven. - Kijk eens of je een Too good to go pakket kan scoren in je buurt. Hier heeft onze supermarkt echt mooie pakketten en ook de LIdl heeft vaak mooie pakketten. Tip mocht je bv een soeppakket of ander kant en klaar pakket krijgen maar t gerecht staat je niet aan gebruik de losse produkten dan. Het zijn allemaal verse producten die op datum zijn. -Kijk kritisch naar wat erin zit en kijk wat meteen nop moet, wat je wellicht klaar kan make voor 1 of 2 dagen later of maak er iets mee dat je in kan vriezen. Wanneer je een recept hebt maar hebt niet alles in huis kijk dan of je het ingredient weg kan laten of kan vervangen. -Produkten die op of over datum zijn hoef je niet meteen weg te gooien maar open ze en ruik en proef of ze nog goed zijn. (wist je dat eerder produkten terug gingen naar de fabriek en dan opnieuw getest weer een nieuwe datum kregen?) -Kijk of je zelf wat kan verbouwen. Je hoeft er echt geen megamoestuin voor te hebben. De verse kruiden die de winkel vaak in een potje heeft bv kan je zelf in een mooie pot zetten en dan elke keer afknippen dat wat je nodig bent. (haal de kluit uit de pot, voorzichtig de potgrond van de kluit halen dan zal je zien dat er een papiertje om de kluit zit, haal deze eraf en pot de boel dan weer op. Meteen een flinke scheut water voor de wortels. zelf heb ik zo bieslook, tijm, munt en bonenkruid in een pot staan. In de zomer heb ik drie staken in een pot met daar bonen omheen. Dit jaar heb ik er serieus niet naar omgekeken nadat ik een boon of tien in de grond heb gestopt en toch kon ik ruim twee maaltijden plukken. -Wortels haal ik altijd als grote zak veevoeder. Ze zijn mooi schoon, maar krom of door de midden. Boeien, ze kunnen in veel gerechten prima verwerkt worden. -Koop wat voorraad als t in de aanbieding is. Mooiste zijn de een en een gratis aanbiedingen. -Besteed aandacht aan de presentatie van je eten. Zo eet ik zelf t liefst van een porseleinen bord en drink uit een porseleinen beker. Hier blijft mijn eten langer warm in. Ook wanneer je eens voor anderen kookt de presentatie doet al zoveel. Gebruik bv een kopje om een bol rijst op t bord te leggen ipv een grote lepel erop te kwakken. -Verwerk restjes opnieuw. Als ik groenten heb die ook in de soep gaan doe ik soms een klein beetje in de vriezer in een afgesloten emmer. Eens in de zoveel tijd heb ik dan 'gratis' groentensoep. -Wanneer ik een gehaktbal maak doe ik er soms groenten in, of een heel ei. Hierdoor minder vlees nodig. -Kijk naar B-merken. Van sommige dingen zeggen wij het is het waard om meer te betalen maar vaak vinden ze t b-merk net zo goed of ze merken t niet eens. -Nog een die de meesten al zullen kennen shop nooit met lege maag, maak een boodschappenlijstje met wat je nodig bent. Zet daar niet specifiek bv Andijvie op, je zou er ook groente op kunnen zetten zodat je ter plekke kan kijken wat voordelig is. -Heb je eind van de maand alsnog geen geld, kijk creatief naar wat je nog in huis hebt en maak daar wat mee... Mocht het je helemaal niet meer lukken om op de boodschappen te besparen zoek dan in je andere lasten naar evt besparingen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Goede tips , die ik allemaal in praktijk breng. Extra daarbij: Beslis gewoon om per maaltijd aan vlees niet meer uit te geven dan 50 cent p.p. Meestal minder. Eet een keer friet per week voor 1,12 per kilo. Een frikandel erbij ( C merk) is 10 cent. Geen saus maar zelfgemaakte appelmoes erbij, gemaakt van wildpluk/ valappels. Ik heb elk jaar 50 halvarine kuipjes vol in de vriezer. En 1 keer in de week pannenkoeken van half melk/half water, meel en 1 ei, belegd met appel , suiker etc. Gebakken in olie die nog over is van de oliebollen van afgelopen jaarwisseling. Samen 1 sinasappel of kiwi oid per dag delen moet verder genoeg zijn voor vitamine C.
Allerbeste tip is boodschappenlijstje maken en de prijzen erbij zetten ( uit je hoofd leren) En dan schrappen wat niet echt nodig is, tot je aan het bedrag zit wat je kunt besteden. Havermout als ontbijt kan ook goed met water ipv melk. Een bolletje smeerworst voor 31 cent doormidden snijden en helft invriezen ( bederft namelijk snel) op brood van gisteren.
Andere tip is om bij bezoek thee te schenken ipv koffie en geen koek oid erbij. Na 2 x thee vraag je gewoon wie wil er nog een kopje? Geen fris of zo. Je moet echt afleren om je bij bezoek van de beste kant te laten zien en dan zelf de rest van de week op een houtje bijten.

Anoniem zei

Water in plaats van melk.. dat vond ik nou echt armoede. Ik vond met melk al heel matig, maar met half water en dan ook nog magere melk.. geef mijn 0ortiw maar aan fikkie. Wij hebben volle melk, koffie (zwart) en thee.

Togoodtogo is hier vrijwel altijd varkensvlees. En voor 5 euro varkensvlees.. is 5 euro voor niks uitgeven. Wij eten weinig vlees en zeker geen varken.

Wel hebben we vaste recepten die voor minder dan een euro per persoon gaan. En dan kook ik er 3 maaltijden van, dus 1 keer nasi maken, 3 weken op donderdag nasi eten.
Ligt er iets met korting dan koop ik het alleen als ik het sowieso op mijn lijstje heb staan of echt gebruik. Niet omdat het nu goedkoper is.
Ook.. vaste boodschappen per winkel met de prijs opgeslagen. Dus de Passat van winkel 1 voor 54 cent. En daar koop ik dan een maand voorraad van. Elke week gaan we naar 1 winkel. En die maanden met 5 weken.. alleen brood bijkopen en uitzitten.

15 jaar geleden zaten we met 30 euro in de week te frutten om een brood van 29 cent te kopen. Nu knoeien we met geld om datzelfde brood te kopen voor 89 cent. Van 70veuro. En niet voor 2 maar voor 4.

Anoniem zei

Maak een weekmenu en haal één keer in de week boodschappen. Dat is echt het allervoordeligst. En geen folders meer in je brievenbus, hoef je er ook niet in te kijken en wordt je ook niet verleidt....