Sale Solden 2023Sale Solden 2023

woensdag 2 juni 2021

Je moet er wat voor doen of wat voor laten...

Hier op de begraafplaats heeft iemand het op zijn grafsteen staan. Hij die niet steelt of die niet erft, die moet werken tot hij sterft. Dit is meestal wel de waarheid. Je moet al heel wat geld verzameld hebben wil je niet tot de pensioengerechtigde leeftijd moeten werken. Hoe meer je wilt/moet uitgeven op latere leeftijd hoe langer dit duurt. Ik kwam hierop doordat men in een FB groep waar ik lid van ben weer reageerde met JA zo kan ik t ook want zij verdiend.... Dat diegene ook uit een dal komt met erg weinig inkomen en zichzelf heeft op noeten werken door veel en lange dagen te maken en door er keihard voor te gaan wordt dan vergeten. Want de ander heeft het altijd beter. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik aan t nadenken ben of ik straks na de zomer weer aan t werk ga. En als ik dan weer ga werken ga ik me dan weer vastpinnen op allerlei dagen en uren of probeer ik via het uitzendbureau wat via oproepbasis te krijgen? Het bevalt me prima dat ik nu door goed op mijn uitgaven te letten nauwelijks financieel iets merk van dat ik thuis ben. Aan de andere kant is er een stemmetje die zegt als je nog wat bij verdiend en hier ook goed gaat opletten met hoe je het besteed kan je nog eerder meer vrijheid voor je man kopen. Sinds ik thuis ben valt het me des te meer op hoeveel moeten er is doordat mensen steeds meer, beter en sneller willen. Bijv kleding, wie koopt er nog omdat het nodig is? De meeste mensen hebben de kasten vol hangen en kopen nog weer nieuw bij. Of de mobiel, het nieuwste model voldoet nog prima maar toch komt er weer een nieuwe want die heeft mogelijkheden die je eerder nooit gemist hebt. Ik merk dat vooral het feit dat alles sneller moet me tegen gaat staan. Mensen staan puffend in de rij bij de kassa als er twee mensen voor ze staan, als je bij t stoplicht niet meteen optrekt als t licht op groen gaat drukt de persoon achter je al op de toeter, want we moeten door. Opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats... Vaak op de werkvloer is t ook constant sturen op hoeveel kunnen we verzetten met zo min mogelijk mensen. En dat is iets waar ik zo geen zin meer in heb....terwijl het ook mijn valkuil is want welk baantje ik ook had ik wil altijd snel sneller snelst. Of ik nu langs de lopende band stond als puber of dat ik verkooptargets moest halen. Ik moest als eerste het doel behaald hebben. Op zich is doelen stellen wel iets waardoor je vooruit komt. Als ik doel maak van sparen vliegt t geld van de rekening zonder dat ik er erg in heb. Deze week heb ik als doel echt zo min mogelijk bij de supermarkt halen. Mijn maanddoel is deze maand niet uit eten te gaan. Realistisch zou dit aan t einde van de maand me meer dan 100 euro in de uitgaven moeten schelen. En ik haal er voldoening uit wanneer ik dat weer kan aflossen op de hypotheek. Dit scheelt me per maand 0,18 cent. En om ook maar met een spreuk te eindigen Wie het kleine niet eert is t grote niet weerd, of elke dag een draadje is een hemdsmouw in een jaar.

3 opmerkingen:

Op naar een leven zonder baas zei

Ja dat denk ik ook wie het kleine niet eert. We zijn met zijn tweetje allebei laat pensioen aan het opbouwen gegaan, maar ook partner die part-time werkte. Toch is hij eerder gestopt ruim 5 jaar voor zijn pensioen. Dit kwam door niet alles te willen, maar alleen als het andere op is te vervangen, als vervanging nodig is. Dit scheelt dus 5 jaar eerder stoppen.........we hebben ook geen hoog inkomen niet meegegaan in de ratrace, mijn vader was al geregeld overspannen had een hoge functie, zijn vader jong overleden, dat zet je tot nadenken.

Anoniem zei

Wij genieten ook nu.. niet knijpen,knijpen, knijpen om later geld te hebben. Want er is misschien geen later.
Mijn moeder was er 1 van 7. Haar ouders stierven voor hun 60e. 3 broers, haar zus en zij hebben de 65 niet gehaald.
Een vriendin van me is 35 en ligt op sterven, na 5 jaren ziek zijn.

En ja iemand met een inkomen van 5000 euro netto kan makkelijker sparen dan iemand met een inkomen van 2000 euro. De kunst is om die 3000 euro niet uit te geven.
Ik las laatst een blog van iemand die zuinig ha dgeleefd een maand. En in die maand gaf diegene 4 keer zoveel uit als er hier binnenkomt. Dus ja van 10000 euro kan ik ook beleggen, sparen, leven en extra aflossen. Dan kan ik 6000 euro aflossen 1000 euro sparen en 1000 euro beleggen en dan kan ik nog steeds meer uitgeven aan leven dan nu.

Op naar een koophuis zei

Ik merk dat ook steeds meer om me heen! Ik heb me voorgenomen dat we het nu echt anders moeten gaan doen. Rust, en inderdaad tevreden zijn met het kleine. We beginnen hier dan maar mee door te genieten van het weer!