Sale Solden 2023Sale Solden 2023

dinsdag 29 juni 2021

Als je ouders ouder worden...

Zondagavond werden we gebeld door de ouders van mijn man. Ze wilden graag dat we samen langs kwamen. Aangezien man de hele week van huis af is zijn we meteen s avonds heen gegaan. Ze wilden ons mededelen dat ze de bankzaken door een andere zoon wilden gaan regelen en dat ze ook opnieuw langs de notaris wilden gaan. De andere zoon had aangegeven dat hij het prettig zou vinden als ik nog weer toezichthouder zou worden op de gemachtigde. Zelf zie ik er het nut nog niet zo van in maar heb aangegeven dat ik dat evt wel wilde doen. Daarnaast heb ik hen aangegeven dat ik vond dat het verstandig is om dan ook met die zoon door te spreken wat evt wensen zijn. Ook omdat ze ouder worden. Dit werd snel weggewimpeld, zo van daar willen we nog niet aan denken. Helaas heb ik 2,5 jaar geleden met mijn vader meegemaakt dat men op de eerste hulp aan hem vroeg of ze hem nog moesten reanimeren als er wat zoi gebeuren. Mijn vader gaf toen aan dat dit niet meer hoefde. Ik schrok daar erg van want hij stond nog midden in het leven. Het jaar ervoor hadden we op dezelfde afdeling aan t zelfde bed de beslissing moeten nemen met zijn beiden over mijn oom. Toen gaf mijn vader aan dat hij die beslissing niet kon nemen en het heel moeilijk vond. We hebben toen samen de beslissing genomen voor mijn oom. Aangezien we toen zo met elkaar in gesprek waren geweest wist ik dus dat hij er het jaar ervoor nog heel anders over dacht. Ik gaf dus meteen aan dat als dit zijn beslissing was dat ik die zou respecteren maar dat hij er het jaar ervoor nog heel anders over dacht. Waarop hij me wazig aankeek en aan de broeder aan gaf doe dan maar wel... Achteraf blijkt dat mijn vader van de hele spoedeisende hulp zich niks meer kan herinneren. Dit terwijl ik er toch acht uur aan zijn bed heb gezeten en we samen gepraat hebben, nog schaatsen op mijn telefoon hebben gekeken, en hij de hele tijd bij leek. Ik ben blij dat ik er op tijd bij was toen de broeder de vraag stelde, maar ben ook blij dat ik kon onderbouwen waarom ik raar tegen zijn antwoord aan keek. Afgelopen jaar hebben we nog een familielod gehad waarbij de kinderen aan het verpleeghuis en de arts hebben aan gegeven dat wanneer er iets zou gebeuren men niet meer alle toeters en bellen uit de kast hoefde te trekken. Dat er een mooi leven was geweest... Uiteindelijk is die persoon rustig ingeslapen. Maar ook toen mijn moeder dit verhaal vertelde stond ik er bij stil dat ik wellicht ook ooit deze beslissing moet maken. En ook hier heb ik met mijn ouders over gesproken. Dit maakt dat ik me erg rustig hier over voel. En eigenlijk gun ik mijn zwager ook die rust. Dat je goed en onderbouwd de beslissing kan maken wanneer het moet. Want het kan van de een op andere dag de bittere waarheid zijn. Hebben jullie hier al eens met je ouders over gesproken?

5 opmerkingen:

Miranda | Taxx Life Blog zei

Toevallig na een recent overlijden van een familielid alles weer even aangekaart bij mijn ouders. Zij doen er ook te makkelijk over, maar door praten en grapjes probeer ik een beeld te krijgen van wat ze wel en niet willen. Blijft een lastig onderwerk, ook voor onze zelf met bijvoorbeeld mijn man.

Lot zei

Mijn vader had 20 jaar geleden al aangegeven wat hij wilde en het bij de huisarts ook elk jaar herhaald. Niet dat hij het met 70 al zat was maar hij wist dat hij erg ongelukkig zou zijn als hij niet meer zou kunnen knutselen, doe het zelf bij mij en zus en niet meer fietsen en autorijden etc.
Met 85 ging het minder met hem en toen en werd hij ook somberder maar genoot nog wel van wat wel kon en had ook geen onderliggende ziektes Met 90 was hij er echt wel aan toe en krijg hij ook nierkanker. Toen was het snel gedaan, na 4 dagen ziekenhuis en 4 dagen hospice kwam ha op zondag en hebben we eerst er uitgebreide lunch gemaakt waarbij hij veel at waar hij nog maar slecht tegenkon. Dat is het fijne van een hospice er is zoveel mogelijk. Om 2 uur kwam ha en was het met half uur gedaan, hele goede herinneringen eraan.
Moeder heeft hem nog 6 maanden overleefd en kreeg toen longontsteking en hoefde het van haar ook niet meer, ze had ook bewezen dat ze het alleen kon, leerde oook nog met tablet overweg te gaan en op FB te zijn.
Mijn zus werd midden in de nacht erbij geroepen om te beslissen of er nog extra medicijnen moeten worden gegeven. Maar we vonden het goed zo en ze ruim een dag later rustig ingeslapen.

Anoniem zei

Wij zijn zelf al ouder! Het is moeilijk dit soort zaken te bespreken. Naarmate je leven vordert, verleg je voortdurend je grenzen. Wat op mijn vijftigste onaanvaardbaar en onvoorstelbaar leek, is nu niet meer zo afschrikwekkend. Het is lastig om je leven en je dood zo uit te stippelen. Je hebt het zelf ook nog nooit meegemaakt. Uiteraard bespreek ik dit af en toe met mijn zoon. Ik hoop dat hij tegen die tijd de best mogelijke beslissing neemt, mocht mij dat zelf niet meer lukken. Mijn zegen heeft hij!

geldover zei

@ anoniem, fijn dat je het wel bespreekt. Kan je echt vertellen dat ik het als een groot cadeau zie dat ik weet dat ik t besproken heb en dus weet hoe ze er zelf over denken...

nicole orriens zei

ja absoluut! Ik wist wat mijn vaders wensen waren, en ook van mijn moeder weet ik dat.