Sale Solden 2023Sale Solden 2023

zondag 19 juli 2020

Pensioen, ver van mijn bed show

Hoewel ik het heerlijk vind om met besparen bezig te zijn en te kijken hoe ik mijn hypotheek kan aflossen heb ik met een ander onderwerp waarbij je goed voor jezelf kan zorgen meer moeite. Nl mijn pensioen. Op de een of andere manier vind ik het lastig om daar eens goed over na te denken. Ik weet wel dat ik op mijn pensioenoverzicht.nl kan zien hoeveel ik tot nog toe heb opgebouwd en wat men nu verwacht aan welke datum ik met pensioen mag en wat men dan verwacht dat men aan mij gaat uitbetalen. Maar als ik dan verder mijmer dan weet ik t niet. Wat moet ik verwachten wat ik aan levensonderhoud nodig ben? En wat als straks dat hele stelsel op de schop gaat? Ik denk dat ik doordat ik me er geen beeld van kan maken ik ook geen concreet plan kan bedenken om er iets mee of aan te gaan doen. Daardoor hou ik t maar bij het aflossen van de woning. (Met in mijn achterhoofd dat dit ook meehelpt om straks wanneer we met pensioen kunnen geen lasten hiervoor meer te hebben) Werken jullie zelf aan je pensioen? En zo ja werk je naar een bepaald doel toe?

4 opmerkingen:

Op naar een leven zonder baas zei

Ook was het toen ik jonger was heel moeilijk om me een beeld van te vormen, maar wel gaan sparen voor pensioen namelijk mijn jaarruimte toen dat mogelijk was. Ook ik heb gekozen voor verlagen van mijn vaste lasten en dat is altijd fijn evenals het huis A label te maken v.w.b. energie. Dit is niet alleen fijn als je met pensioen bent maar ook als je kinderen gaan studeren enz. Waarschijnlijk zul je als je met pensioen bent rekening moeten houden met allerlei kosten om lichamelijk en geestelijk in een zo goed mogelijke conditie te blijven.

Luxe of Zuinig zei

Zeker, toevallig afgelopen week een blogpost over geschreven
https://luxeofzuinig.blogspot.com/2020/07/hoe-ziet-ons-pensioen-vermogens-opbouw.html

Heb je meteen ook een stukje context bij je zoektocht en hopelijk ook wat inspiratie!

Spaarmoeder! zei

Ik vind het pensioen ook lastig. Hoe weet ik nu dat ik straks erbij ga zitten? Het beste is zoveel mogelijk financieel onafhankelijk te worden.

Op naar een leven zonder baas zei

Dat is, ik ben eerst begonnen met een buffer, met jaarruimte ieder jaar gebruikt en vervolgens de vaste lasten omlaag. Zeker als je jong bent is het een ver van mijn bedshow maar als het te dichtbij is en dan nog iets doen dan ben je te laat is mijn ervaring.