Sale Solden 2023Sale Solden 2023

dinsdag 9 juni 2020

De Turkse supermarkt

De laatste weken ben ik fan geworden van een Turkse supermarkt. Heel erg goed en lekker vlees. En ook fruit en groente voor aantrekkelijke prijzen. Op donderdagavond komen de aanbiedingen online en dan kan ik vrijdagmorgen heen. Regelmatig koop ik kippenpoten 10 kilo voor 12 euro. Of heerlijke shoarma, kip voor 4 euro. Dit is wel een aanbiedingsprijs, als het niet in de aanbieding is is het 5,50 euro per kilo. En het voordeel is dat er totaal geen vocht uitkomt. Het vlees is echter wel supersappig. Je kan er kip kalkoen lam of koe kopen. Persoonlijk hou ik echt niet van lamsvlees. Heb t vanlaatst weer geprobeerd met half-om-half half gehakt want dan half lam en half koe is, maar bij de eerste hap keken we elkaar aan van hoe krijgen we t weg. De kippenpoten gebruik ik in heel veel gerechten. Ik kook t vaak en maak dan soep. Soms gebruik ik dan twee poten om te laten trekken, zodra ze van t bot afvallen pak ik er een uit, vel gaat weg en de rest trek ik uit elkaar en maak ik er een lekker prutje van met prei uien wortel voor bv nasi, of t prutje aangevuld met tomatenpuree of tomaten voor lasagne. Of met kruiden voor in wraps. Voor een euro heb ik dan voor twee gerechten vlees. Uien koop ik in een grote zak of als ik geluk heb krijgt man ze gratis mee als hij ze moet laden. Prei haal ik vaak bij de Lidl als ze 39 cent kosten. Dan zoek ik een grote uit en gebruik de helft meteen andere helft vries ik in een emmer in. Dit omdat ik vind dat prei anders aan al t andere eten in de vriezer een smaakje geeft. Wortels koop ik samen met meerdere personen bij een plek waar ze als veevoer worden verkocht 10 kilo 1,85 euro. Ook hier kan ik altijd een handvol van uit de vriezer pakken. Fruit van de Turkse supermarkt wordt hier vaak voordelig in hele grote hoeveelheden verkocht en eerlijk is eerlijk het moet vaak wel snel verwerkt worden. Of er zit een wat mindere tussen in een doos waardoor de hele doos is afgeprijsd. Bv 9 meloenen voor 2 euro. De mindere gaat meteen in t kippenhok. Die kipjes hebben daar geen enkel probleem mee. (Zal binnenkort eens even weer een foto van de kuikens maken. Ze worden al erg mooi. De biologische mama is nu zelf broeds en zit al een week op de eieren. Met een beetje geluk hebben we dus over twee weken weer kuikentjes. Als ze allemaal ook geboren worden kunnen we ze niet allemaal houden want dan is t hok te klein. De haan die we gekregen hadden hebben we voor een heel klein symbolisch bedrag verkocht. Het bleek echt onhoudbaar om hem te houden aangezien hij werkelijk elk half uur kraaide. En hij begon om een uurtje of half vijf tot een uur of tien ‘s avonds. Ik werd er zelf naar van. Had nog niet echt buren die klaagden, maar had zelf al wel aangegeven dat hij zodra hij zijn werk had gedaan zou gaan verhuizen. Toen de buuf las dat er kuikens waren kreeg ik een voorzichtig appje wanneer de haan zou gaan. Ik snapte haar volledig en heb aangegeven dat ik hem meteen op MP zou zetten. We wilden eerst afwachten om te kijken wat er uit de eieren kwam, maar toen er iemand een bod deed hebben we hem meteen laten halen. Sindsdien is t s morgens heerlijk rustig. Ik sluit het niet uit dat er ooit een haantje mag blijven maar dan moet hij wel een stuk rustiger zijn. Tot horens ik ga eens even iets doen.

6 opmerkingen:

Lot zei

Toen ik nog in Den Haag woonde deed ik vrijwel al mijn boodschappen op de Hoefkade bij diverse turkse of andere islamitische winkels. En ik at ook graag in de veelheid van restaurantjes in de buurt en ging naar de Haagse Mart
Nu ik naar Zeeland ben verhuisd mis ik dat, er es maar een op 15 km maar gelukkig is die wel goed gesorteerd. Ik koop er ook graag kip doner, die ik bij salade eet en partner op brood. En ik ben gek op de turkse pides, heb er stukken van in de vriezer ook, even in de contactgrill en ze weer heerlijk.

nicole orriens zei

Ik hoor ook altijd veel goede dingen over de Turkse supermarkt bij ons in de buurt. Vooral wat betreft de fijne prijzen.

Anoniem zei

Ik denk dat die kippen van 10 kg voor 12 Euro geen best leven
hebben gehad.

Loes

Anoniem zei

Ja, ik betaal dikwijls 12 euro voor 1 kip van ongeveer 1,2kg. Dat is bijna 10 keer meer. Ik eet liever een keer minder vlees maar dan wel van dieren die een mooi leven gehad hebben. Sorry ik wil echt niemand veroordelen maar als je zo'n kip geproefd hebt wil je nooit geen andere meer. Je kunt het ook zien aan het vlees, het is veel donkerder en iets vaster. Bernadette

Anoniem zei

ik koop idd ook kip bij de marokaanse slager, er zit veel minder water in het kipvlees en het rundergehakt maakt hij zelf. groente en fruit hoef ik niet veel te kopen, dat kan manlief vaak meenemen als hij zelf laad (vrachtwagenchauffeur netals die van jou denk ik :) . ik weck en droog veel. als hij bv 10 kilo goede uien kan krijgen als hij zelf laad dan droog ik de helft als poeder en de andere is on zo te gebruien. misschien voor jou ook een optie ? zo kan je veel langer genieten van je voorraad.

Peggy-sue zei

Nee, dat kan toch niet, geen best leven en geen best voer...dan liever géén kip