Sale Solden 2023Sale Solden 2023

zondag 24 november 2019

Heerlijk de hypotheekaflossingsmeter weer bijgewerkt.

Wellicht was t jullie al opgevallen. De meter voor de aflossingen op t huis stond al even stil. De reden was dat ik de aflossingen geschat had van de spaarpolis. Ik kon het niet precies zien en denk dat ik iets te rooskleurig beeld had. Er moest dus al wat afgelost worden voordat ik op t bedrag uitkwam waar hij nu op staat. Nu kan ik de polis wel terugzien in de gegevens van de bank, al weet ik dat de waarde achterloopt bij de werkelijke waarde. Toch heb ik liever als verrassing een beetje meer dan een beetje minder. Het bedrag wat er nu staat is dus de uitstaande schuld min de waarde van de polis mij het bedrag dat al op de aflosrekening staat. Of ik t meteen aflos per 1 januari of dat ik ermee wacht tot augustus weet ik nog niet. In augustus niet ik nl een nieuwe rente kiezen voor t deel wat gekoppeld is aan de spaarpolis. Mijn wens is om de hele hypotheek om te gooien naar aflosvrij. De reden is dat mijn vaste lasten hiermee een 1200 euro zullen dalen. Ik wil dan wel elke maand blijven aflossen maar dit in eigen beheer doen. Zo hou ik zelf de regie in handen of ik spaar of aflos en dit zou wellicht als we duurdere maanden hebben of wellicht willen investeren in zonnepanelen ofzo beter zijn. Wanneer we doorgaan met wat we nu doen verwacht ik dan binnen de tien jaar de gehele hypotheek te hebben ingelost. Ik heb elke maand dat nl 1200 euro in te lossen maal 12 is 14400. Daarnaast blijf ik geld bij elkaar sprokkelen om ook daar extra aflossingen mee te doen. Er gaat nu ook al 160 euro per maand automatisch naar de aparte spaarrekening waarmee ik aflos. Das dus ook 1600 euro. Zit ik dus al na tien jaar op 160.000 euro. Doordat mijn maandlasten elke maand iets zullen dalen zal ook dit bedrag automatisch bijgespaard gaan worden en verwacht ik dus binnen de tien jaar klaar te zijn. Mooi dat zal dus zijn als man 58 is. En ik 51. Oeh nieuw doel voor mijn 50e wil ik hypotheekvrij zijn. Ik ga ervoor....

1 opmerking:

Anoniem zei

Wij zijn bezig om de hypotheek over te sluiten en een persoonlijke lening bij de hypotheek in te doen zodat we die kwijt zijn en we gebruik kunnen maken van de huidige hypotheekrente. Als dit lukt scheelt ons dit een € 400,00 per maand. Dit geld en nog een bedrag wat we erbij gaan doen maakt dat we over 10 jaar een heel groot gedeelte van onze aflossingsvrije hypotheek weggewerkt hebben dan. We hebben dan nog 2 annuniteitenhypoteekdelen maar daar we pas mee aan het werk als we de aflosvrije weggewerkt hebben. Ik word hier erg blij van, betekent dat we wat meer verder op vakantie kunnen en dat onze droom van een camper sneller dichtbij komt. Helemaal blij hiermee!