Sale Solden 2023Sale Solden 2023

woensdag 15 april 2020

Hoe gaat t hier?

Ik zal eerlijk zijn. Het is voor mij echt momenteel aanpoten en proberen mijn hoofd boven water te houden. Ik werk nog drie dagen buiten de deur. Manlief 5 en soms zelfs 6 dagen. De eerste weken waren onze dochters alleen thuis, sinds twee weken mag de jongste weer vier dagen naar school. Sowieso de dagen dat ik werk en dan de woensdagmorgen erbij zodat ik ook ergens ruimte heb om zelf na te kunnen denken, want de jongste eist dusdanig de aandacht op dat ik dat echt bij tijd en wijlen niet meer kon.
Het is op t werk belachelijk druk. Telefoon staat roodgloeiend en als je koffie wil moet je t doen met op de achtergrond een rinkelende telefoon want anders kom je niet aan koffie toe. De helft van t personeel heeft ondertussen lichte coronaverschijnselen en zit daarom thuis, twee personen hebben al twee weken op bed gelegen,de andere helft ploetert verder. 
Als je thuis komt ben je moe, maar de kids hebben nog energie voor tien en willen ook aandacht. Er moet eten op de tafel verschijnen en t nodige moet weer aan kant en opgeruimd en gewassen worden. (Strijken sla ik nu echt over) Gisteren heb ik me om kwart over acht door de jongste op bed laten leggen kon geen pap meer zeggen.
De boel echt netjes en opgeruimd krijgen in huis lukt me niet meer en wil me er ook niet langer aan storen dan maar even niet. De enige die hier af en toe even aan komt waaien om een bak koffie is mijn moeder en daar zit ik meestal even mee in de tuin op ruime afstand van elkaar. Ik ben echt heel voorzichtig. 
Momenteel tel ik de dagen af tot de meivakantie dan hebben we een week als gezin samen. Daar ben ik zo vreselijk aan toe. Heb me voorgenomen wel elke dag op tijd met elkaar op te staan en dan elke dag samen de dag te beginnen met een ontbijt dan een uur of twee uur aan de gang in huis en daarna echt lekker een spel met elkaar te doen ofzo. Heb zo’n behoefte aan familytime zonder gezeur.
Verder mis ik t fysieke contact met heel veel mensen. De knuffel en kus die mijn broertje en ik elkaar geven als we elkaar na een paar dagen weer zien. Het gezellige arm in arm lopen met een vriendin langs t strand. Het dollen met een collega. 
En ik mis de gezellige gesprekken met vriendinnen. En ja je kan bellen,appen en van alles doen, maar niets zo fijn als tegenover of naast elkaar met een glas wijn goede gesprekken voeren.
Ik ben heel benieuwd hoe alles er straks uit komt te zien? Pieker momenteel best veel of ik door wil gaan op dezelfde weg als we nu gaan. Soms denk ik we moeten alles anders gaan doen. Meer tijd voor elkaar. We hebben al plannen om de hypotheek versneld af te lossen. Door de crisis is er nu helaas al veel geld verdampt. Heb nog niks verkocht maar denk dat t jaren duurt om weer bij te trekken. Onze spaarrekeningen staan er niet meer zo heel rooskleurig voor na een periode waarin het geld er met duizenden euro’s uitvloog. Wellicht nog veel meer dan bij de meeste mensen hoor, maar het maakt me onrustig.
Momenteel heb ik t omzetten van de hypotheek in gang gezet. Maar ook dat brengt me nu twijfel. Ik wilde van een spaarhypotheek naar aflosvrij en dan zelf elke maand aflossen. De overlijdensrisicoverzekering wordt dan stopgezet. We hebben zelf geen kwalen, maar ik heb wel een heel groot overgewicht. Heb dus geen idee wat t gaat kosten als we die los af  willen sluiten. Dacht eerst begin er niet meer aan. Als een van ons wat gebeurt zijn de lasten nog steeds heel erg laag en kan de ander het wel door blijven betalen. Nu wil ik dat nogmaals allemaal eens kritischer bekijken. 
Het omzetten naar aflosvrij ga ik wel doorzetten nu. Maandlasten gaan met meer dan 1000 euro naar beneden en die 1000 euro los ik dan meteen weer af op de hypotheek. Ik kies niet voor lineair of annuitair aflossen, omdat ik op deze wijze elke maand kan kijken en mocht er een keer ergens anders echt geld voor nodig zijn dan is dat er ook. En wordt er weer een aanslag gepleegd op de spaarrekening dan kunnen we hem in een paar maanden weer aanvullen.
Ik ga het deel wat over blijft na t aflossen van de spaarverzekering in twee delen splitsen. Een deel voor tien jaar en een deel 17 jaar waarbij ik in de laatste twee jaar evt een nieuwe rente mag kiezen. Ik los dan elk jaar eerst af op de andere delen, daarna op t deel van 10 jaar en daarna op t deel van 17 jaar. Met een beetje geluk is alles met tien jaar al weg zo niet dan heb ik nog 7 jaar om t laatste deel weg te poetsen. Ook geen man overboord.
Ik zit nu na te denken over wat als alles is weggepoetst? Blijven we dan nog zo doorgaan of zeggen we dat we vanaf dan al meer tijd voor onszelf willen. Ik neig nu echt heel erg naar het laatste. Meer tijd voor onszelf. Zeker nu de laatste weken dat er nauwelijks echt is. Om ons heen zie ik de gezinnen waarvan beide ouders thuis zijn. Zij doen van alles samen en moet zeggen t maakt me jaloers. Op de schoolapp van jongste dochter zag ik veel ouders die knutselwerkjes maakten met hun kinderen. Heel leuk maar dat kreeg ik echt niet meer voor elkaar. Niet dat ik niet creatief ben. Nee ik ben gewoon heeeeeel erg moe en als ik eerlijk ben weet ik zelf ook dat ik weer tegen overspannen aan zit.....
Ik probeer om elke dag voor mezelf de lichtpuntjes te zoeken. Knuffelen met de kids, kleine dingen die wel gelukt zijn.
Morgen nog een dag en dan nog drie dagen volhouden en dan dan heb ik even een pauze.....zien we erna wel weer verder....

4 opmerkingen:

Samantha zei

Misschien jezelf voorhouden dat je nog in je handjes mag knijpen met 4 dagen school? Ik ben meer dan mijn gebruikelijke uren aan het werk. Nu 4 dagen ipv 3 en mijn man ook. Hij werkt thuis maar ook meer dan fulltime omdat er allemaal collega's zijn uitgevallen. Geen vitaal beroep dus nergens recht op. Ook een fulltime huishouden en ja ik trek het soms ook niet meer, maar niemamd die er naar vraagt. Het is doorbijten voor iedereen. De ene heeft het "geluk" thuis te zitten en knutselwerkjes te maken. Hier geen tijd voor en ik ga mij er ook niet schuldig om voelen. Het is zoals het is. Roeien met de riemen die je hebt.

Wat ik alleen maar wil zeggen je bent niet alleen. Ik lees je al langer en elke keer ben je zo druk met aflossen en je hypotheek, laat dat gewoon even los. Zet je energie in op andere dingen. Die hypotheek komt wel weer. Voor je niet schuldig. Succes!

Anoniem zei

Pas vooral goed op jezelf

Anoniem zei

Wat ik me weleens afvraag denk je ook weleens over later ?
Mijn vader was ook altijd druk druk met de hypotheek aflossen ,geld verdienen.
En toen kon hij met de VUT huis grooet deel vrij en toen overleed hij plosteling .
Mijn moeder heeft het huis verkocht streek daarmee veel geld op wat ze er nu aan het doorheen aan het jassen is.
Er was vroeger weinig tijd voor ons als kinderen en dat vond ik een enorm gemis.
Altijd ging het om geld.

rkh zei

aflossingsvrije hypotheek kan bijna niet meer afgesloten worden,ik zou het even zo laten,veel sparen en daar elk jaar een axtra aflossing doen is verstandiger. deze corona crisis gaat nog wel even duren en dan geen overlijdingsrisico verzekering?ook geen slim idee,eerst maar deze crisis overleven daarna goed laten voorlichten en laten adviseren,sterkte en blijf gezond