Sale Solden 2023Sale Solden 2023

woensdag 19 mei 2021

Hoe kom je als jongvolwassene ooit nog in aanmerking voor een eigen woning?

Onze oudste dochter is 14, en toch praat ik met haar over hoe ze later ooit aan een eigen woning zou moeten geraken. Waarom? Omdat ik echt denk dat dit een probleem later gaat worden. Want of je moet echt heel veel eigen geld meenemen of je twee rechterhanden hebben of een hele handige vriendenkring die samen echt veel kunnen. Want als je wat wilt en je gaat eerst huren, (en dan moet je al geluk hebben dat er iets te huren valt) dan zijn je maandelijkse lasten al zo hoog dat t lastig wordt om ernaast nog geld voor een eigen woning erbij te sparen. Ik verwacht dat ze tegen die tijd echt zelf een 50000 zelf moet kunnen inleggen. Van de week sprak ik een vriendin van mijn broertje die nu huurt, toen ik haar aangaf dat je toch zelf al snel een bedrag van 25000 mee moet nemen gaf ze aan dan zou ik nooit een woning kunnen kopen... Nu zie ik nog wel wat bespaarmogelijkheden voor haar, maar het deed mij beseffen dat er ook een heleboel jongeren zijn die dit niet vanuit huis mee krijgen. Die dus wel altijd al werken maar dat geld opmaken want volgende maand heb ik wel weer nieuw geld. Gelukkig is de oudste echt heel zuinig en spaart ze iedere euro die ze krijgt bijna. Heel af en toe gaat ze een keer met een vriendin langs de Mac. Maar verder merk ik nooit dat ze iets koopt. Kleedgeld heeft ze niet, Ze krijgt kleding van ons. Zelf wil ze t liefste naar de kringloop kleren halen, omdat ze daar de meeste keus heeft zoals ze zelf zegt. Af en toe stort ik dan wat extra geld naar haar spaarrekening. Deels omdat ik t geld anders aan duurdere kleding was kwijt geweest, maar ook deels omdat ik haar ook zo straks een eigen huis gun. Ze heeft een behoorlijk pittig schooljaar achter de rug en heeft nog geen bijbaantje. Mocht ze blijven zitten dan wil ik dat ze iets ernaast gaat zoeken. Mocht ze wel overgaan dan zal ze echt er even heel hard aan moeten gaan trekken om weer bij te komen. We wachten het af. Ik denk dat zelfs wanneer ze verdiend ze t nog niet 1.2.3 uitgeeft. Ze doet t altijd met geld van de verjaardagen of zakgeld wat ze soms van mijn ouders toegestoken krijgt. Ons zakgeld krijgt ze per maand op de rekening, maar daar gaat nooit een euro vanaf... Nou zal ze ook nog wel even moeten doorsparen voordat ze de aanbetaling van een woning bij elkaar heeft...

5 opmerkingen:

Lianne zei

Wij hebben ons huis vrij en in ons testament staat dat de kleinkinderen een aanzienlijk bedrag krijgen. Zo hebben ze toch een basis.

Anoniem zei

Je mag op dit moment als ouders eenmalig ongeveer een ton schenken voor de aankoop van een huis..dus ouders werk aan de winkel.

De huizenmarkt flikkert nog wel weer een keer in elkaar.
Mogelijk moet er maar een wet komen die zegt dat je maximaal 4 adressen met een woonbestemming mag hebben (einde van huisjesmelkers die de huren zo opdrijven).
En door een paar jaar bij je ouders te blijven als dat mag kun je als je verstandig bent relatief vlot een flink bedrag bij elkaar sparen.

Anoniem zei

Beste,

Je dochter kan zich ook wanneer ze 18 is als woningzoekende inschrijven. Je kunt dan alsnog beslissen of je er gebruik van maakt. Je spaart dan wel vast punten o.i.d.

groet

Kopka zei

Ik kan die zorgen wel delen. Met drie kids vraag ik me dat ook vaak af.
Man en ik hebben hey erover gehad om zelf misschien panden te kopen in de steden waar ze gaan studeren. Dan zou na de studie de verkoop wellicht een bedrag vrijmaken dat we kunnen schenken. Maarja, zover zijn we niet en wie weet wat er nog gebeurt.

Misha zei

Ik ben in 2011 uit huis gegaan en heb toen een huisje in een dorp kunnen huren voor 350 euro per maand. Dat is een sociale huurwoning en daarvoor had ik al 7 jaar ingeschreven gestaan als woningzoekende. De beste tip die ik ooit heb gekregen is: schrijf je in als woningzoekende op je 18e verjaardag en zodra je verhuist moet je je onmiddelijk opnieuw inschrijven. Ook als je een woning koopt, moet je je blijven inschrijven voor een sociale huurwoning, want je weet nooit wat er kan gebeuren. Mijn zusje ligt nu in scheiding en gelukkig heeft zij zich aan deze regel gehouden. Ze staat nu bovenaan de lijst met gegadigden.