Sale Solden 2023Sale Solden 2023

vrijdag 15 november 2019

Welke redenen heb ik om mijn hypotheek af te lossen?

Soms vraag ik het mezelf wel eens af. Waar doe ik het voor? Het aflossen op de hypotheek voelt soms als een druppel op de gloeiende plaat. Geld wat ik eenmaal heb afgelost kan niet meer terug en komt vast te zitten in de stenen. En toch zet ik door... - ik ben een zekerheidszoeker. Heb veel zaken verzekerd en denk veel na over wat als...door mijn woning af te lossen koop ik een stukje zekerheid. Wanneer mijn maandlasten laag zijn kan ik makkelijker in deze woning blijven wonen mocht mij of mijn partner iets overkomen. - mijn man is zeven jaar ouder. Wanneer hij stoppen mag met werken wil ik ook samen kunnen genieten. - hierop aansluitend mijn man werkt 70 uur per week als chauffeur. Ik zou het fijn vinden als hij eerder kan minderen of stoppen en wellicht een aantal weken per jaar kan werken wanneer hij daar nog zin in heeft. - geld wat ik in de woning heb gestopt kan ik niet meer uitgeven aan zaken die er eigenlijk niet toe doen. - de hypotheek voelt voor mij echt als een schuld en ik wil schuldenvrij zijn. - ik wil niet afhankelijk zijn van de grillen van een bank. Nu kan ik volgend jaar wel de looptijd verlengen op het grootste deel en die gaan we dan ook zoals t er nu uitziet voor langere periode kiezen zodat we weten waar we aan toe zijn zolang we nog aflossen. - als mijn huis vrij is hoef ik geen overlijdensrisicoverzekering meer op onze woning, overweeg zelfs nu al om deze er straks uit te gooien. Hebben nl straks meer dan de helft afgelost.... Wat zijn jullie overwegingen om af te lossen?

8 opmerkingen:

Op naar een leven zonder baas zei

Hpotheek voelt als schuld. Huis is voor je gevoel niet van jouw, maar van de bank. Het geeft zekerheid en mogelijkheden als je extra aflost. Wij hadden allebei een zwaar beroep. Partner kon gaan stoppen ( dwz 4 jaar eerder dan zijn pensioen) en doet huishouden, waardoor het voor mij ook lichter wordt. Wij hebben ondertussen lasten heel laag altijd te overzien......dus je heb het gevoel van onafhankelijkheid.

PetraH zei

Ik vraag me af waarom je dan ook nog, en nogal hapsnap, belegt. In jouw geval lijkt het me verstandiger om extra geld gewoon meteen naar de hypotheek te sturen. Niet moeilijk doen en gewoon gaan.

Ik vraag me ook af, of jullie misschien later in een kleiner en dus goedkoper huis kunnen gaan wonen? Downsizen zou misschien de vrijheid nog dichterbij brengen.

Geldover zei

ik beleg om de winst die ik maak met het beleggen weer af te lossen op de woning. Door het beleggen heb ik in geval van nood toch geld achter de hand dat ik vrij kan maken...ik maak meer winst dan de rente die ik voor de hypotheek moet betalen.

Anne J. zei

maar omdat je steeds in individuele aandelen belegt maak je relatief hoge kosten, een tracker of ETF heeft veel lagere kosten en is ook minder volatiel dan individuele aandelen.

Anoniem zei

Beste,

Dat heeft juist geen effect. Zij belegt doelbewust in beweeglijke aandelen om snel wat winst te pakken en dat weer in de hypotheek te storten. Bij minder beweeglijke aandelen moet je het zoeken in zekerheid op langere termijn.

@DutchRN zei

Ik wil schuldvrij zijn. Ik heb nu nog ongeveer twee jaar te gaan en dan is mijn hypotheek afbetaald. Ik heb een AOW en pensioengat maar lage woonlasten gaan helpen wanneer ik met pensioen ga. Ik blijf voorlopig nog gewoon fulltime werken want mijn werk is nog altijd leuk.

Daantje zei

Wij lossen extra af voor lagere maandlasten. We knnen het nu missen, in de toekomst wellicht niet meer

Op naar een koophuis zei

Zoals Daantje hierboven vermeld, wij gaan ook voor lagere maandlasten. De jongens zijn nu nog klein en de kosten zijn nog goed te behappen. Dat zou weleens anders kunnen gaan worden in de toekomst.