Sale Solden 2023Sale Solden 2023

donderdag 19 mei 2011

Hypotheek

Van de week met een bevriende collega ens even naar onze hypotheek gekeken. Ik heb nl weer ruimte om extra geld in mijn huis te stoppen en dan moet je toch even kijken hoe we dat nu het beste kunnen doen.
Vorig jaar heb ik een groot bedrag bijgestort in de spaarpolis. Omdat ik wist dat onze hypotheekadviseur eensteekje had laten vallen met het afsluiten van de hypotheek maar eens even goed gekeken. Onze hypotheek is fiscaal aftrekbaar tot eind 2031, dit omdat iedereen vanaf 2001 maximaal 30 jaar mag aftrekken. Onze hypotheekadviseur heeft er bij het afsluiten van de hypotheek echter niet goed rekening mee gehouden en had de polis die gekoppeld is aan de hypotheek door laten lopen tot 2038, zou ik dus sowieso 7 jaar rente moeten betalen zonder teruggave. Ik kreeg dit in de smiezen en ga straks de 12000 die ik er dit jaar voor overheb om in te lossen op de woning gebruiken om de looptijd van de polis te verkorten. Ik verkort hem dan met 84 maanden. Voor deze maanden betaal ik met de rent van nu 935 euro per maand. Volgens mij gaat me deze investering van nu straks 70.000 euro schelen. De polis moet 20 jaar lopen om aan de fiscale regels te blijven voldoen. Wellicht dat mijn volgende spaargeld, want het motiveert me als een gek dus sparen blijf ik doen, dus ook gebruikt gaat worden o de looptijd te verkorten en niet om de maandlasten te verminderen. Dit lever me na verloop van tijd meer op. Mag nog drie jaar inlopen. wil dan wel kijken hoe ik nog meer kan besparen, daar ik eerst altijd mijn extra besparing per maand weer op de spaarrekening bijboekte. Dit zal nu niet het geval zijn. 't fijne van dit plan is dat we nog een heel klein hypotheekje hebben als mijn man 60 wordt.Kan me zelfs voorstellen dat we tegen die tijd geen hypotheek meer hebben. Toch wel een lekker idee.
Kijken jullie nog wel eens naar je hypotheek om te kijken of er voordeel uit te halen valt, of heb je hem al zo lang lopen dat je dit eigenlijk niet doet?Collega gaf aan dat veel mensen nu een nieuwe looptijd kiezen odat de verwachting is dat geld lenen snel duurder gaat worden. Ook zou het voor veel mensen die de hypotheek nu op aflossingsvrij hebben staan lonen om er een bankspaarrekening aan te koppelen. Je spaart dan nl voor je huis en ontvangt dezelfde rente op je bankspaarrekening als dat je aan hypotheek betaald, heb je dus ruimte hervoor dan kun je het geld snel bij elkaar sparen en heb je aan het einde van de rit je woning vrij en dus eigen vermogen.Moet je wel nog minimaal 15 jaar sparen meen ik. Maar wanneer heb jij voor het laatst de boel laten bekijken?

Verder wil ik langs deze weg een oproep doen om als je me volgt je ook aan te melden als volger, merk dat ik het toch wel erg leuk vind en het mijn ego streelt haha.

Geen opmerkingen: