In 2016 werd ik in een nieuwe functie geplaatst. Ik wilde het minimaal een jaar aankijken om te beslissen wat ik ging doen. Nu na een jaar vind ik het nog steeds moeilijk al denk ik dat het de laatste maand wat beter is gegaan. Helaas raakte ik mede hierdoor weer overspannen. Alle klopjes begonnen te branden en mijn lijf zei stop tot hier en niet verder. Ik heb dus besloten om alles nog even aan te zien in de gaten te houden of ik andere leuke functies zie en mocht ik ineens denken van ja dat is t dat ik dan de gok ga wagen.
In mei 2016 gingen we met ons gezin op vakantie naar Turkije, het was echt helemaal te gek. We hebben enorm genoten en waren zeker dit jaar opnieuw gegaan ware t niet dat er drie schooldagen tussen gepland zitten waardoor we nu niet voordelig weg kunnen.
Zomervakantie naar Kroatië was ook heerlijk wij in een pension en zwager en schoonzus op een camping waardoor we eigenlijk ook van alle gemakken van de camping gebruik konden maken. Manlief vond Kroatië ook helemaal geweldig. Persoonlijk heeft Hongarije en Slowakije meer mijn hart gestolen . Voor dit jaar zijn we aan t kijken naar wat we willen blijven we in nl met een plek op een camping of toch naar t buitenland. Ook zit ik jog steeds te denken aan een jaarplan vlakbij t werk van manlief zodat hij in de zomer minder ver hoeft te rijden en we allemaal lekker kunnen genieten. Zelf heb ik deze zomer extra lang vrij.
Manlief is na de zomervakantie bij een andere werkgever begonnen. Het is nog wel wennen op sommige vlakken maar de nieuwe werkgever is echt super sociaal hij heeft echt t idee in een warm bad te zijn beland. Moet nu er soms erg vroeg uit vandaar dat hij overweegt om op t buitenland te gaan rijden. Dat zal even wennen zijn maar schept ook wel weer duidelijkheid. Je weet dan dat je alleen t weekend met elkaarr hebt.
Qua geld is er dit jaar weer veel uit gevlogen. Ik heb er in mijn overspannen toestand te weinig op gelet en de teugels laten vieren. Aankomend jaar wil ik weer meer mijn best gaan doen in toch wat af te lossen op de woning en te kijken naar bv een vakantiehuisje dat we ook zouden kunnen verhuren. Maar daar moet ik eerst eens gaan kijken naar de kosten en wat kan t opleveren en waar wil ik dat geld dan vandaan gaan halen?
Voor t aankomende jaar ben ik aan t nadenken over wat meer vaste thema's voor het bloggen. Ik heb al bedacht dat ik elke dag eeb ander thema zou kunnen geven . Bv blogjes over dingen die ik zelf heb opgeknapt in huis. Dus hoe kan je van weinig toch iets leuks maken?
Nou nog even broeden op andere onderwerpen...:m
Volg me in mijn strijd om het gedeelte van de hypotheek dat nu op aflossingsvrij staat naar beneden (0) te krijgen. Dit doe ik door mijn best te doen om mijn inkomen te vergroten, o.a geld-terug-acties, tweedehands aankopen, aandelen en advertentie inkomsten en door uitgaven te verkleinen.Wil je mij een keer een persoonlijk bericht sturen? Leuk dit kan naar geldover@outlook.com.
zaterdag 31 december 2016
dinsdag 27 december 2016
Onze kerstdagen
Elk jaar vieren we eerste kerstdag bij mijn ouders. We gaan er rond elf uur heen drinken koffie met een lekker stukje taart. Daarna komt er een schaal met hapjes op tafel en als dat half op is schuift mijn vader er een salade bij op tafel. Die maken we hier in de familie sinds enkele jaren met een klein beetje van onszelf en een klein beetje van de rundvleessalade van de Lidl. We nemen altijd zo'n bak en doen daar zelf dan nog een fris appeltje en een uitje doorheen snipperen. Eerder maakten we hem helemaal zelf en die vond ik ook lekker maar zo is het en lekker maar ook snel in elkaar gedraaid. Liefst twee dagen van tevoren klaarmaken dan trekt t lekker door.
Mijn moeder gaat dan ook nog eens koken soep vooraf, aardappels met drie verschillende groenten, twee soorten vlees en een keus uit drie verschillende toet. En elk jaar zeggen we weer dat eten koken volgend jaar laten we het, want we hebben voor de maaltijd al compleet een maaltijd op. Na de tijd de megaafwas samen en dan na anderhalf uur nog een bak koffie met een klein koekje.
Dit jaar liep alles weer precies volgens plan😂
Tweede kerstdag vieren we met mijn schoonfamilie. Elk jaar weer een strijd bij wie t thuis gehouden wordt. Ben de afgelopen vier jaar drie keer aan de beurt geweest en heb dit jaar dan ook de eer bij een ander gelaten. We hebben t nu bij zwager en schoonzus gehouden. Iedereen nam wat mee en we hebben een lopend buffet gemaakt waar meer dan de helft van overbleef. Iedereen was nog vol van de dag ervoor zeg maar.
's Avonds zijn we naar t casino geweest met een stel dat is ondertussen ook traditie. Vanmorgen vroeg de kids opgehaald bij mijn ouders. Nu lekker een dagje bankhangen manlief kreeg onverwacht ook een dagje extra vrij. Heerlijk.
Wat we vandaag gaan eten weet ik nog niet maar ik ben van plan om niks te halen. Voorlopig maar eens even uit de kasten en de vriezer eten en doen met dat wat we in huis hebben.
Zag ook dat de incasso voor de ziektekosten er niet vandaag maar morgen afgaat. Kcheng bijna 3000 eurootjes van de rekening af.Hypotheek nog 31 december en dan zijn alle grote betalingen de deur weer even uit.
Kunnen we een plan gaan maken over wat en hoe we volgend jaar geld gaan overhouden.
maandag 26 december 2016
Zorgkosten 2017
Vandaag weer even met spanning gekeken of zilveren kruis mijn zorgpremie al wenst te incasseren. Heb er al achteraan gebeld omdat ik t dit jaar nog wens te betalen ivm de vermogensrendementsheffing. Zit nl elk jaar net tegen t punt dat ik moet gaan betalen en als ik dit kan voorkomen dan doe ik dat. Al besef ik ook dat dit centenwerk is omdat je alleen over t meerdere moet betalen en dat dus niet heel veel geld is. Aan de andere kant betaal ik alles in een keer omdat dat ook nog wat korting oplevert. Ik meen 3% dit jaar en dat krijg ik niet op de spaarrekening. Tot nu toe zie ik de afboeking nog niet in gepland en periodiek klaar staan.
Een andere actie die ik heb ondernomen is veel spaargeld overboeken naar de rekening van oudste dochter. Zij heeft nl 5% bonusrente dit jaar over t bedrag dat t saldo is gestegen vanaf haar vijfde jaar. Als dit straks is bijgeschreven open ik ook voor onze andere dochter een spaarrekening zodat ze straks ieder hun eigen rekening hebben en apart kunnen gaan sparen. Eerder bewust niet gedaan vanwege dezelfde bonusrente. Moet nog een keer even alles nalopen voor wie welk geld bedoeld is en dan lekker ieder de eigen rekening.
Hebben we direct overzicht.
zaterdag 24 december 2016
Ook rust nodig deze periode?
Nog even een tip voor allen die in deze drukke periode tot innerlijke rust willen komen:
Ik hoorde een arts op de tv zeggen dat we, als we tot innerlijke rust willen komen, iets waaraan we begonnen zijn af moeten maken. Omdat we eigenlijk allemaal wel wat meer rust in ons leven willen hebben, ben ik in huis gaan rondsnuffelen naar zaken waar ik aan begonnen was en nooit had afgemaakt.
Ik heb vervolgens een fles Merlot leeggemaakt die nog half vol was, alsmede een fles Chardonnay. Toen een vles Bailies en een vles wum. Toen ook noch een dos znoepies van M em M en noch wad gips van Leejs. Ook noch un ressie wiskie. Je hep cheen noossie van hoe ik mu nu foel.
Stur did an al ju vrinden die rusd noodeg hebbe.
En seg da je fan ze hout.
X merrie kristmas!!!
🎄🎅🎄🎅🎄🎅
woensdag 21 december 2016
Schaam....
Heb in ieder geval al een post waar geld weglekt. De boodschappen. Ik heb nu een grote lade met boodschappen uitgeruimd en de data bekeken. (Handig trouwens aan t einde van t jaar) En ik moet me schamen er zit veel over datum bij. Nu ben ik niet de persoon die t meteen wegkiept maar er zaten ook zaken bij die ik vorig jaar terug gelegd heb en waar ik nu nog niet aan begonnen ben. Kritisch eens naar t spul bekeken en t zijn vnl dingen waar ik in de winkel voor val onder t motto altijd makkelijk om in huis te hebben. Maar liefst drie tubes sladressing heb besloten dat die er niet meer in komen want als ik dressing gebruik kan ik die snel maken van olijfolie en azijn of yoghurt met kruiden. Dus helemaal niet nodig. En hoeveel potjes saus kun je in huis hebben om een snelle pastamaaltijd mee te maken? Ook die max 1 aanbieding of geen aanbieding.
Ben nu aan een kop koffie en dan snel verder met de volgende la. Ga een kast maken met zaken die op moeten en maak vervolgens wel een lijst met wanneer we wat eten. Kan t nl niet over mijn hart verkrijgen om alles rücksichtlos weg te gooien.
Moet weer creatiever worden en meer met basisproducten maken scheelt veel geld en veel ruimte in mijn kasten.
Ben nu aan een kop koffie en dan snel verder met de volgende la. Ga een kast maken met zaken die op moeten en maak vervolgens wel een lijst met wanneer we wat eten. Kan t nl niet over mijn hart verkrijgen om alles rücksichtlos weg te gooien.
Moet weer creatiever worden en meer met basisproducten maken scheelt veel geld en veel ruimte in mijn kasten.
maandag 19 december 2016
De extra aflossingen van 2016
Het jaar bijna ten einde. Tijd om de balans op te maken. Wat heb ik nu heb afgelopen jaar daadwerkelijk afgelost?
Ik heb even snel gezocht op het woordje aflossing en het ziet er naar uit dat we het afgelopen jaar maar 2000 euro hebben afgelost. Zit momenteel te denken over wat hebben we dan het afgelopen jaar allemaal aan extra's gedaan? En momenteel kan ik daar zelfs geen antwoord op geven. Weet wel dat er behoorlijk wat geld is verdampt uit mijn aandelen en dat er iets meer spaargeld is nu. Dit doordat we het afgelopen jaar in dezelfde periode onzeker werden over onze baan. Toen besefte ik me dat we ook teveel geld in de stenen konden stoppen. Het is wel fijn om een extra pot te hebben dat we nog even kunnen nadenken over wat en hoe stel dat een van beide op straat komt te staan.
Daarnaast heb ik geld gereserveerd omdat ik aankomend jaar een extra lange vakantie neem zodat ik de eerste weken dat mijn dochter naar school gaat ik ook lekker thuis ben. Dit kon in overleg met mijn werkgever helemaal super. Heb net contact opgenomen met de zorgverzekeraar. Zij schrijven mijn premie de 27e van de rekening af. Blijf ik lekker elke maand naar mijn spaarrekening boeken zodat we volgend jaar ook weer ineens kunnen betalen.
Ik ga me beraden over aankomend jaar ga ik weer aflossen of ga ik sparen? Wil er in ieder geval voor zorgen dat er minder geld weglekt aan zaken die helemaal niet zo belangrijk zijn.
zondag 18 december 2016
Kerstcadeau zelf uitzoeken.
Gisteren zijn we naar t werk van mijn man geweest. Hij mocht daar zelf zijn kerstpakket bij elkaar zoeken. Het was erg leuk overal kraampjes met cadeautjes en tussendoor kraampjes met lekkernijen die je gratis kon bestellen. Ze hadden er werk van gemaakt. We zijn met ons gezin op de foto gegaan en dat werd de kerstkaart waarmee t bedrijf ons fijne feestdagen toe wenste. Er was een kleine kinderboerderij en de kids mochten van kleine plankjes een kerstboompje in elkaar timmeren. Heb veel leuke ideeen opgedaan voor volgend jaar als we hier met de buurt wellicht eens een kerstactiviteit gaan organiseren.
Uiteindelijk heeft man een paar lekkere flessen drank uitgezocht. De andere bedrijven die er stonden hadden nl of cadeaus die we nooit gebruiken of we kunnen het voor een fractie van t bedrag zelf makkelijk ergens anders kopen. Ik zag om ons heen dat de drankenwinkel t meest favoriet was.
Zelf krijg ik dit jaar geen kerstpakket meer, helemaal wegbezuinigd. Persoonlijk vind ik het echt jammer dat stukje waardering weghalen. Eerder hadden we ook en een feest en een kerstpakket. Nu helemaal niets zelfs geen klein flesje wijn. Heb al reacties gehoord van collega's die aangaven wel een extra vrije dag te nemen gedurende het jaar. Behoorlijk asociaal vind ik dat, maar ja je doet er weinig aan behalve zeggen dat ke t asociaal vindt naar elkaar toe.
Ga me er niet al te druk om maken als ik iets moois zie heb ik mezelf beloofd koop ik mezelf een kerstcadeau. 😜 En jullie hadden jullie een kerstpakket? En was t naar wens?
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Vandaag belde mijn broertje weer of ie mijn koffer mocht lenen. Ja natuurlijk. Hij heeft een vriendin in Zweden en waar hij eerder met de vr...
-
De titel van mijn blog Geldover doet de laatste tijd mijn blog niet echt eer aan. Ik ben aan het einde van de maand blut, sterker nog je ka...
-
Ik ben helemaal happy, heb net een hele mooie tripp trapp stoel op de kop weten te tikken voor maar 25 euro. Was al weken aan het kijken naa...