zaterdag 2 januari 2016

Twee weken voorbij gevlogen

Ik had bewust de laatste twee weken van het jaar vrij genomen. Dit in eerste instantie omdat het altijd rennen en vliegen is en ik de laatste jaren werkelijk op mijn tandvlees liep als t kerstdagen was en oud en nieuw. Manlief kan geen dag vrij krijgen deze dagen en met allerlei verplichtingen en geregel voel ik dan de druk toenemen.
Dat moest dit jaar dus anders. Nou ik had geen beter moment kunnen nemen voor een time-out.
We kregen ongeveer twee maanden geleden te horen dat de functie die ik bekleed niet meer op mijn vestigingsplaats gedaan kon worden en we moesten een beslissing nemen of we mee wilden met de functie, wat elke dag een drie en een half uur reizen betekend, of dat we kans wilden maken op een andere functie, waarbij het niet zeker was of je er wel terecht kon.
Gelukkig heeft het laatste in mijn geval goed uitgepakt, nu nog hopen dat ik de baan an sich ook leuk vind.
Maar mijn tandvlees kwam dus eerder in beeld en ik was echt op toen ik vrij kreeg. Ik had hele plannen in mijn hoofd met allerlei kleine dingen die dir nog gedaan moesten worden. Uiteindelijk is er nu weinig gebeurd maar ben ik wel heerlijk bij gekomen. Mijn eczeem is zo goed als weg, ik heb de kop weer leeg, ik heb echt heel erg genoten van de tijd die ik met mijn meien doorbracht, ben tweede kerstdag goed doorgekomen met de familie van mijn man die bij ons kwam en heb nieuwjaarsdag echt genoten met mijn familie toen die bij ons kwamen. Had volgens hen een geweldig warm en koud buffet in elkaar getoverd. Helaas wel vergeten er een foto van te maken.
Dus volgende week maar eens relaxed een lijstje maken met wat er allemaal aan plannen waren en al deze punten dan maar eens langzaam aan pakken in 2016.
Ik moet al eerste echt een afspraak gaan maken met de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling want sinds twee dagen klopt mijn kaak en t begint nu ook uit te stralen naar mijn oren. Getver als er iets is waar ik tegenop zie.
En jullie ook een to-do lijstje voor t nieuwe jaar?
.

woensdag 30 december 2015

Kosten volgend jaar voor de hypotheek

Net even gekeken welk bedrag we einde van de maand nog moeten betalen voor de hypotheek. Het wordt 1118,81 euro. Dat is dus ons nieuwe maandbedrag. Zonder extra aflossingen dit jaar moeten we de bank dus 13425 euro aan rente gaan betalen. Pfff das wel een heel bedrag als je het zo op telt. (Das wel bruto :-)) vervolgens komt er iedere maand nog een premie van 167 euro bij, das ook weer 2004 eurootjes. Al met al dus een dikke 15000 euro dat is zo ongeveer mijn salaris per jaar. Toch maar een kijken hoe ver we de bedragen naar beneden kunnen krijgen. Ga er t komende jaar echt mee aan de slag. Onze rekening is momenteel echt een slagveld moet morgen zelfs aanzuiveren van de spaarrekening. Het vooral uit de kast eten lukt me niet zeker niet nu ik nieuwjaarsdag de familie krijg. Onze kant van de familie is altijd erg gul met het eten en lekkers en omdat je eens in de zoveel jaar aan de beurt bent vind ik het ook leuk om dan lekker uit te pakken. Moet dus morgen echt weer de winkels in om een en ander op te halen. Heb al wel het nodige in huis maar ja die laatste dingen he.
Manlief is de hele week van huis af. Ik heb enorm genoten van de anderhalve week met mijn meiden even lekker uitrusten en alleen aan t gezin hoeven te denken. Ik heb me dan ook bewust voorgenomen op pas in t nieuwe jaar echt plannen te gaan maken en doelen te gaan stellen. Het is even goed zo. De afgelopen twee jaar heb ik er erg hard aan moeten trekken en nu vallen puzzelstukjes op de plek. Ik hoop dan ook dat ik volgend jaar meer rust op de werkvloer krijg, zodat ik thuis ook meer energie krijg en plannen kan maken en  uit kan werken. Ik wil volgend jaar de weegschaal  meer op thuis hebben liggen en minder op werk. Ga mezelf vragen stellen in een schift zodat ik weet of ik mijn prio's nog op de juiste plek heb. Ik wil jullie alvast allemaal een heel erg goed uiteinde toewensen en een fantastisch begin van het nieuwe jaar.

vrijdag 25 december 2015

Daar gaat t geld...:

WoW kregen we de afgelopen maand een extra gratificatie voor de kerst van 500 euro van het werk van manlief waardoor onze rekening ineens omhoog schoot, er komt een mega afboeking aan. De komende week gaat de jaarpremie eraf van de zorgverzekering de hypotheek en de andere lasten en ik ben bang dat we zelfs einde van de maand rood komen te staan. Tijd dus om de broekriem even stevig aan te trekken. Er is genoeg eten in huis om t einde van de maand januari te halen, al wil ik wel brood halen. Verder moet ik een goede planning gaan maken maar dan komen we een heel eind. Ik ga ook weer zelf mijn brood meenemen naar t werk of iets anders maar eten in de kantine skip ik.. Is toch al snel een zes euro per week.
Elke dag dat ik t volhou maak ik twee euro over baar de spaarrekening spreek ik nu maar vast met mezelf af. Kan me motiveren.
Nou ga nu slapen morgen weer een dag.

donderdag 24 december 2015

Eerste twintig euro....

Het eerste begin is er. Ik heb gisteren een spaarrekening vrij gemaakt zodat ik goed kan bijhouden wat ik apart kan zetten voor de aflossing van de hypotheek.
Ik wil dus proberen om nog 5000 euro bij elkaar te sparen zodat we een deel helemaal afgelost hebben aan t einde van volgend jaar. Ik ga in stapjes van 500 euro de extra aflossingen doen, zodat ik niet onnodig lang teveel rente betaal.
De eerste 20 euro is gisteren op de rekening gekomen. 
Dochter heeft na de kerstvakantie een aantal weken blokfluitles op school. Ik baalde er flink van want dan moet je dus voor een paar uur les wel even een blokfluit aanschaffen. Ik zag al weer een dertig euro mijn portemonnee uit vliegen. Niet eens gekeken maar denk dat je dat zo kwijt bent. Gelukkig bedacht ik op een avond dat ik ook wel eens op MP kon kijken. Er stonden er een stuk of vijf op. Ik bood tot tien euro en de meeste gingen aan mijn neus voorbij. Er stond er een bij.waar nog niemand op geboden had. Ik bood drie euro en dacht wellicht krijg ik dan een bedrag te horen waarvoor ie wel weg mag. Het was vijf dagen stil, gisteren een mail dat ik hem op mocht halen. Dochterlief is erg blij met haar fluit.
Tijdens het koken bedacht ik me dat ik zeker 20 euro bespaard had. En tegelijk bedacht ik dat geld moet apart gezet worden want anders gaat t weer op in de huishoudpot. Dus gelijk de koe bij de horens gevat en t geld weggeboekt.
Ga me zo eens in t winkelgeweld storten. Bah totaal geen zin in en dacht zelf dat ik alles wel in huis had. Helaas belde mijn moeder haar lijstje door.Dus mag ik alsnog ...:

dinsdag 22 december 2015

Me opnieuw verdiepen in ons testament

Vandaag zijn mijn ouders bij de notaris geweest om hun testament aan te laten passen. Dit omdat ze van meerdere mensen in hun omgeving te horen hebben gekregen dat ze dit moesten doen omdat anders de belastingdienst veel geld inpikt als een van twee komt te overlijden. 
Nu hebben wij in 1999 alles beschreven en een testament laten opmaken maat dat schijnt dus ook door huidige wet- en regelgeving alweer behoorlijk achterhaald te zijn. Ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal in thuis, maar moet toch op mijn aktielijst van volgend jaar. 
Heeft iemand er al meer ervaring mee?

maandag 21 december 2015

Oeps miscalculatie

WoW ik moet volgend jaar toch echt harder aan de slag. Kom er net achter dat de 250 euro die ik meerekende elke maand als automatisch sparen een ander doel behelsde namelijk de zorgpremie. Houdt dus in dat ik nog ergens 3000 euro moet gaan zoeken. Ook zal mijn salaris gaan dalen volgend jaar omdat mijn werkgever me nu een voordeel biedt die volgens de fiscus nu eerst belast moet gaan worden. Er komt dan wel weer wat terug via de belastingaangifte maar dat is pas medio 2017. 
Het kan dus maar zo dat ik op zoek moet naar een 5000 euro. Wil niet meteen de handdoek in de ring gaan gooien maar denk wel dat dit lastig kan gaan worden.
Momenteel lopen mijn verkopen via Vintykids niet echt hard meer, heb ook al heel lang niets nieuws meer opgestuurd. 
Ook heb ik het afgelopen jaar weinig gedaan met het invullen van enquêtes. Dit brengt soms niet direct geld in t laatje maar ik kan bv met een cadeaubon natuurlijk ook wat voor een verjaardag kopen bij bol.com. Bespaar ik t geld en stort dot naar mezelf. Ben van plan om volgend jaar echt een boodschappenbudget aan te houden. Nu wordt er gekocht dat waar we op dat moment zin aan hebben en we hebben de kasten en vriezer dus vol met van alles. Eerst maar eens opmaken dat wat er is.

zondag 20 december 2015

Eters tweede kerstdag.

Dit jaar ben ik eindelijk de hele kerstvakantie lekker vrij. Bijtanken dus. Ik geniet al volop met de kids en ben gisteren lekker met mijn gezin in Duitsland uit eten geweest. Ook een paar boodschapjes aan die kant van de grens gedaan en even getankt. 
Aankomende week wil ik dan ook vooral dingen gaan doen die weinig kosten maar die wel leuke herinneringen achter laten. Eerste kerstdag zijn we bij mijn ouders. Tweede kerstdag is voor mijn schoonfamilie. Iedereen wil wel bij elkaar komen maar niemand wil de hele familie in huis. Vorig jaar werd t mij zo ongeveer opgedrongen maar heb ik goed voet bij stuk gehouden, omdat ik door de vele studieuren die ik maakte op t tandvlees liep. Dit jaar heb ik uiteindelijk aangegeven dat het wel bij ons kon. (Er was niemand anders die zich wilde opofferen) Ik heb er wel direct bij aangegeven dat ik me niet al te druk ga maken, we halen Chinees en misschien nog wel wat pizza's op en ik zal wat bij de koffie halen. Verder misschien nog wat spelletjes uit de kast trekken en that's iT.
Voor mensen die wat anders willen raad ik aan volgend jaar het feest bij hen te organiseren. Ook de cadeautjes hebben we afgeschaft. Schoonzusje en ik waten er klaar mee om verplicht een halve week als kip zonder kop de winkels in te moeten rennen om voor iedereen wat te kopen en dan tot slot een bende troep terug te krijgen. Als er per gezin 75 euro wordt uitgegeven aan troep is dat in mijn ogen echt zonde en kan iedereen beter wat voor t eigen gezin halen waar je ook nog iets aan hebt. 
Hoop dat we dit jaar stressvrij kunnen genieten van t bij elkaar zijn. Ik ga me er in ieder geval niet al te druk om maken.