vrijdag 18 december 2015

Reorganisatie overleefd

Wat was het spannend afgelopen week. Had mijn werkgever nog een plekje voor mij of niet? Afgelopen woensdag kreeg ik het goede nieuws ik mag blijven.
Het eerste half uur was ik dolgelukkig maar daarna kwamen de eerste mensen voor wie het niet zo'n feest was en kwam ik in een emotionele rollercoaster terecht.
Ik kon het dan ook niet hebben dat ik gefeliciteerd werd met mijn nieuwe functie. Wetend dat er zoveel mensen zijn die met dit nieuws de feestdagen in gaan.
Echt vreselijk. 
Ben gelukkig de laatste twee weken van het jaar vrij zodat ik niet elke dag afscheid hoef te nemen van collega's die ik volgend jaar niet meer zie.
Ben nu twee dagen thuis en merk aan mijn hele lijf wat een stress het geweest is. Alles doet me zeer ik ben echt bek en bekaf. Hopelijk kan ik me dit weekend weer opladen met mijn gezin. Maar eens even kijken wat voor leuke dingen er te doen zijn.

zaterdag 12 december 2015

Ambitieus aflosplan voor volgend jaar

Vandaag kreeg ik bericht ivm mijn eerdere aflossingen op de hypotheek. De allerlaatste van 1900 moet nog verwerkt worden. Hierbij een mooi overzicht met welke delen er nog zijn. Een deel komt nu     op bijna 16000 euro uit. En nu begint het bij mij te kriebelen. Want eigenlijk vind ik dat dit deel aan t einde van het jaar op 1000 euro moet staan. Ik hoor je al denken waarom die laatste 1000 euro niet? Nou omdat ik tien procent van elke leningdeel mag aflossen op welk leningdeel dan ook. Los ik echter het hele leningdeel in dan vervalt de tien procent van dat ingeloste leningdeel en das niet handig voor de toekomst.
Ik denk dat de 15000 haalbaar is we zullen ongeveer 5000 euro van de belasting terug krijgen dus dan nog 10000 te gaan in augustus krijgen we 500 rente van een deposito dus das 9500 te gaan. Ik spaar nu al automatisch elke maand 575 euro. Dus moet ik dan nog 2600 zien te verdienen. Nu denken jullie wellicht waarom leg je de lat niet hoger? Nou dit is een vertekend beeld want in de 575 euro die ik nu automatisch spaar zit natuurlijk ook de aanvulling op onze spaarrekening en die heb ik nu nog niet in alle bedragen verwerkt. En t doel is niet in te teren, dus of we mogen weinig naast onze vaste lasten uitgeven of er moet nog ergens geld gezocht worden. Haha denk dat ik ga zoeken.

vrijdag 11 december 2015

Afscheid nemen


Vanavond heb ik een feestje met mijn collega's. We gaan afscheid nemen voordat we weten van wie we afscheid moeten gaan nemen. Bewust omdat een ding zeker is we zitten volgend jaar niet meer bij elkaar. Afgelopen week hebben we elkaar op mijn verzoek al een cadeau gegeven. Ik heb gekleurde briefjes neergelegd en aan een ieder van ons team gevraagd om voor elkaar er een compliment woord van dank of iets dergelijks op te zetten. En wat was ik blij toen ik gister mijn cadeau in ontvangst mocht nemen. Hartverwarmende reacties van iedereen en dan komen de jaren toch echt voorbij. Vooral de mensen die me lieten weten graag naast me te zitten die ook echt lieten weten dat ik een fijne collega ben en daarbij een aantal persoonlijke verhalen nog een keer op papier hadden gezet hebben me diep geraakt. Want dit is waarom ik er dus niet aan moet denken dat ik niet meer werk. Als je collega's een soort van lieve vrienden van je zijn is het elke dag een feestje. Als je elkaar kan steunen door dik en dun en jemig wat hebben we in de afgelopen tien jaar veel voor onze kiezen gekregen maar wat hebben we ook veel mooie momenten met elkaar gehad. Als ik terug kijk kan ik niets anders zeggen dan dat ik enorm dankbaar ben dat ik in dit team heb gezeten. Wat een mooie mensen allemaal. En weet je al die stress glijdt nu langzaam van me af. We zien wel wat het woensdag gaat worden. Deze jaren pakt niemand mij meer af!

donderdag 10 december 2015

Niet omdat t moet, maar omdat t kan.

Ik heb een tic ik neem nl altijd bij aanbiedingen meerdere pakken, dozen of flessen tegelijk mee. Dat resulteert nu in uitpuilende keukenkastjes een vriezer tot aan de nok toe gevuld en de voorraadkast helemaal vol. Toen ik vanlaatst met mijn schoonmaakster samen dan ook de aanrechtkastjes deed schaamde ik me wel een beetje. Zij moest er smakelijk om lachen.
Deze week wil ik toch maar eens wat van de voorraad gaan opeten. Gisteren wilde ik nasi eten, maar de rijst was op. Had de jas al aan toen ik nog eens kritisch in mijn kastje keek. Couscous mmm moet lukken. Dus die heb ik gister gegeten. Zag net dat er appels zijn die nodig op moeten. Laat ik nou nog een pak appeltaartmix in huis hebben. Dus nee de voorraad moet niet op maar beetje bij beetje de boel wat indammen is wellicht een goed idee. Ik moet toch echt eens met een lijstje naar de supermarkt en alleen halen dat wat we nodig zijn. 

woensdag 9 december 2015

Mindfulness

Gisteren een cursus mindfulness gehad. Ik was bang dat t zweverig zou worden maar dat was t gelukkig allerminst. Het kwam voor mij echt op een juist moment. De afgelopen weken ging er veel op de automatische piloot. Ik schakelde constant naar de hoogste versnelling, maar ging niet meer terug. Hierdoor merkte ik de afgelopen weken een paar maal op dat ik mijn benen compleet niet meer voelde. In het begin kreeg ik slaap in mijn benen, maar na een tijdje dacht ik daar ook wel gewoon mee door te kunnen lopen. Totdat t punt dus komt dat je een paar seconden de slaap in je benen voelt en mijn lijf direct doorgaat naar t gehele gevoel weg. De bewustwording was er wel hoor dat ik over mijn grenzen ging, maar met in mijn achterhoofd dat ik 17 december twee en een halve week vakantie heb mag ik van mezelf niet opgeven.
Wat ik nu vooral gisteren geleerd heb is dat ik in een paar seconden kan terugschakelen door me weer bewust te worden van mijn lijf. Bewust te zijn van mijn gedachten en deze te laten zijn voor wat ze zijn. Dus eens wat minder mezelf analyseren en gedachten niet altijd als waarheid te zien. Wist je trouwens dat een ieder meer dan 80.000 gedachten per dag heeft? Ik wil elke dag drie dingen heel bewust doen. We hebben gisteren oefeningen gedaan die me letterlijk weer in mijn eigen lijf deden komen. Nu nog zorgen dat ik elke dag kleine stapjes maak om steeds meer in mijn lijf terug te komen. 
Ik ga eens rustig een kop thee drinken waarbij ik mijn zintuigen weer eens aan t werk zet. Dus welke kleur heeft mij thee hoe ruikt het hoe smaakt het. Is er een verschil tussen warme en lauwe thee qua smaak? 

maandag 7 december 2015

Weekend vol feest!

Zaterdagavond hebben we net als menig ander gezin in Nederland pakjesavond gevierd. Mijn ouders kwamen en we haalden eerst lekker Chinees om vervolgens de pakjes uit te pakken. Iedereen mocht een kaart trekken en degene met de hoogste kaart mocht een pakje kiezen. We hadden afgesproken er niet al teveel werk van te maken maar aan t einde van de rit hadden we allemaal t nodige. De kinderen vonden het maar wat mooi, de jongste was het meest blij met een magnetisch tekenbord en de oudste met haat goocheldoos. Ik zat er 's avonds doorheen en besloot de volgende morgen vroeg op te staan. De volgende dag hadden we namelijk de verjaardag van de oudste te vieren. Had nog even voorgesteld om dit een week later te doen maar mijn meisje van negen kwam met t argument mama ik had eigenlijk de zesde uit je buik moeten komen. Kijk en dan kun je haar niet nog een week laten wachten op haar cadeautjes. Ze heeft een paar cadeautjes gekregen en geld. Kan ze zelf wat moois uitzoeken.
De visite kwam doorlopend van half elf tot zes uur en daarna hebben we nog even de stoelen terug gezet en vonden we t prima. Manlief heeft vast geholpen met t ophalen van de kerstboom en de ballen van zolder. Ik ben er vanmorgen om half zeven uit gegaan, was aangezet. Afwas uit de vaatwasser en weer een nieuwe erin. Alle kleine papiertjes en frutsels opgeruimd. Nu nog even met een natte lap door de kamer en de natte wisser over de vloer en dan zijn we klaar om de kerstboom op te tuigen.
Kan me er echt op verheugen lampjes aan 's avonds.

donderdag 3 december 2015

Omdat t zo stimulerend werkt...

Gisteren keek ik en zag dat de laatste extra aflossing die ik overboekte ook administratief verwerkt was. Hiermee is onze schuld gedaald naar 281895,47 euro. Ons maandbedrag is daarmee gedaald naar 1118,81 euro. Ik heb even gekeken hoe het in 2008 was toen we begonnen. Toen hadden we een maandbedrag voor de rente van 1267,66 euro en een premie voor de spaarverzekering van 285,29 euro. Deze is trouwens nu ook mooi gedaald naar 163,32 euro. Al met al dus minder lasten twv 270 euro.  Maar dan nu mijn motivatie, ik zag t uitstaande hypotheeksaldo en dacht zal ik zal ik toch nog 1900 aflossen dan zitten we onder de 280000 euro. En ik besloot doen doen doen. Dus boekte ik vandaag ook dit bedrag over naar de hypotheek. Gaan we volgend jaar weer verder kijken met of sparen of aflossen. 
Ik heb vandaag trouwens ook weer na een heel gevecht een nieuwe aanbieding van mijn energieleverancier geaccepteerd . Scheelt me straks in kosten 360 euro per jaar en ik krijg na t eerste jaar ook nog een bonus van 150 euro. Hoog tijd dat ik eens achter mijn laptop kruip om al die besparingen weer eens te verwerken in een automatische overboeking naar de spaarrekening. Denk dat ik in januari maar eens voor mijn verzekeringen ga zitten. Oh ja en de FNV aangezien we nu een algehele rechtsbijstand hebben en het bedrijf van mijn man dusdanig qua structuur is en nergens echt onder valt dat t weinig zin heeft lid te blijven van de bond. Zou ook weer 16 euro per maand zijn die we in de aflospot kunnen stoppen.