Volg me in mijn strijd om het gedeelte van de hypotheek dat nu op aflossingsvrij staat naar beneden (0) te krijgen. Dit doe ik door mijn best te doen om mijn inkomen te vergroten, o.a geld-terug-acties, tweedehands aankopen, aandelen en advertentie inkomsten en door uitgaven te verkleinen.Wil je mij een keer een persoonlijk bericht sturen? Leuk dit kan naar geldover@outlook.com.
dinsdag 29 september 2015
Vandaag alweer 500 euro afgelost!
Ik kreeg vandaag de rente van mijn spaardeposito bijgestort. En heb direct maar weer bijna alles doorgestort naar de hypotheek. Want weg is maar weer weg. Scheelt weer 1,57 euro in de maand. Het is niet veel maar ach we zien die schuld nog steeds dalen en als je maand op maand rekent loopt t toch ook nog wel op. De zekerheid dat ik steeds minder afhankelijk word van inkomen doet me goed. Heb nog 40 euro over aan rente. De reden dat die er nog niet bij is overgemaakt is dat ik gewoonweg te lui ben om een edentifier te pakken om het geld over te maken. Mag tot max 500 euro per dag overmaken met behulp van mijn code op de telefoon. Toch wel handig de bank in je broekzak. Even in de pauze terwijl ik zag dat t er net op stond direct weer doorbreken. Minder dan drie minuten daar ik de bank al in mijn adresboek heb staan. Ideaal.
woensdag 23 september 2015
Ik ben eruit!
Dagen janken dan weer denken Eureka dit is het, dan weer twijfel. Het ene moment sta je achter de keus het andere moment zie je een volgend probleem.
Maar ben eruit.
Als ik mijn werk zie als goede vriend en ik heb een goede vriend die tegen me zegt dat ik drie dagen per week nodig ben voor twaalf uur per dag zou ik dat dan doen. Nou nee lieve vriend want dat kan ik niet, mijn persoonlijke omstandigheden qua gezin en gezondheid staan dat ernstig in de weg. Ik vind het heel erg lief dat jij als eerste aan mij denkt en dat je me het allerliefste in de buurt wil heb en maar laten we elkaar eerlijk in de ogen kijken, we weten beide dat dit geen optie is. We gaan samen kijken of ik vanuit mijn huidige plek iets voor je kan betekenen. Ik bied je mijn hulp op allerlei gebieden aan. Laat jij mij maar weten waar je me het hardste nodig bent ik sta voor je klaar ik zal een lijst maken met wat ik allemaal wel voor je kan doen. En dat is best veel hoor.
Ik ben aan de ene kant verdrietig omdat ik je minder ga zien maar beloof je dat wanneer ik je kan helpen vanaf mijn huidige plek ik dit zal doen wellicht dat we contact kunnen houden?
dinsdag 22 september 2015
Leeg van het nadenken
Pff het maalt en maalt in mijn kop, wat als wat dan? Ondertussen heb ik aangegeven dat ik geen keuze maak voordat ik iemand van HR heb gesproken. Ik ben ziek zit de hele dag te huilen. Logischerwijs zeg ik ik ga t niet volhouden als ik 3 dagen per week twaalf uur per dag op wisselende tijden van huis af moet. Dus is mijn enige keus aangeven dat ze me in de buurt van mijn huidige standplaats moeten houden. Maar daarmee sta ik dan over een jaar letterlijk op straat en wat dan? De banen liggen nu eenmaal niet voor t oprapen momenteel. Ik kan geen eten door mijn keel krijgen slapen lukt niet meer, vannacht een uurtje en dan vervolgens weer naar een werkplek waar gisteren een collega het letterlijk te benauwd kreeg en afgevoerd werd met ambulance. We elkaar aankijken en met elkaar meeleven en elkaar huilend in de armen vallen. Morgen de laatste werkdag.ik kan ook niet meer
zondag 20 september 2015
Keuzes maken
We kregen afgelopen donderdag tijdens een meeting te horen dat het werk dat ik al jaren met veel plezier doe wordt verplaatst en of we maar even elke dag drie uur extra willen gaan reizen. Pfff maw je hebt nog een baan das t goede nieuws maar met mijn twee kinderen ben ik gewoon een dag extra aan t werk door de reis en ze betalen ook nog niet eens alle kilometers dus ga er ook nog eens vet op achteruit. De afgelopen dagen loop ik dus versuft rond. Gaat dit me wel gelukkig maken? Wil ik dit voor mijn gezin? Pff ben er nog lang niet uit merk ik.
dinsdag 15 september 2015
Update Hoe staan we er nu voor met de hypotheek?
Spaargroeihypotheek rente 5,6% rente 933,33 Euro 200000
Aflossingsvrije hypotheek rente 3.5% rente 62,83 Euro 21540,59
Aflossingsvrije hypotheek 2.5% rente 133,45 Euro 64058,10
Totale hypotheek is 285598,69 euro nu met rentekosten 1129,61 euro.
In de spaarpot van onze spaargoeihypotheek zit nu ongeveer 56000 euro en daar komt elke maand een bedrag aan rente bij van 500 euro. Tevens leggen we elke maand een 166 euro daarvoor in, er gaat ong 20 euro aan premie af voor overlijdensrisicoverzekering. We zitten hier tegen de bandbreedte aan dus nog extra inleggen lukt momenteel niet, dan zouden we de looptijd moeten verkorten dit is wellicht een optie als straks als we de rente moeten kiezen de rente laag staat.
Daarnaast heb ik nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor mijn man afgesloten, deze kost vanaf dit jaar een 65 euro per maand maar geeft me wel de nodige rust.
Al met al dus flinke lasten om hier te mogen wonen. de woning staat gelukkig niet onder water en is volgens mij volgens de WOZ nu net iets boven de 300.000 euro.
Vanaf half 2018 tot 2020 hebben we de mogelijkheid om een andere rente te kiezen. Maar voor onze spaargroei is juist deze hoge rente erg gunstig, omdat de inleg voor het spaargedeelte daarmee laag blijft. Het enige waar ik nog naar zou kunnen kijken is of ik straks de looptijd kan verkorten. Dan wordt het bedrag dat ik moet inleggen wel hoger en of dat handig is als dochter dan ook tegen studeren aan zit valt te bezien, maar dit is ook iets van latere zorg.
We laten de belastingteruggave altijd eens per jaar terugkomen, dit geld wordt of in ons huis besteed of daadwerkelijk afgelost. We mogen 10% boetevrij aflossen per jaar. Op de 200.000 euro inlossen is niet slim, op de andere delen lossen we wel in ondanks dat het in de maandelijkse rente weinig scheelt. Weg is weg bij die delen.
Totaal heb ik dit jaar ingelost 11287,27 Ik hoop voor het einde van het jaar nog een 2500 euro in te kunnen lossen.
Dan wordt t totaalbedrag 13787,27 euro. Dit geld zou uit de belastingteruggave van een dikke 4000 moeten komen. wellicht komen er nog meevallers vanuit de aandelen en trek ik het bedrag nog omhoog naar 15000 euro. Daarna wordt t tijd om weer te gaan bufferen op de spaarrekening. Hier teer ik langzaam op in en dat maakt me onrustig. (als er grote nood is kan ik altijd geld uit mijn aandelen halen, maar wil niet met verlies verkopen.) Spaarbuffer is nu onder de 10000 euro gedaald.
We zijn begonnen in 2008 met een hypotheek van 328.000 euro en dus het spaargedeelte op o euro. Al met al hebben we dus al 42.401,31 euro afgelost en die 56000 gespaard. (Nog 1600 en dan zittten we op een ton, dit redden we dus voor het einde van het jaar alleen al door de spaarrente die er bij komt, whoehoe) hebben we er veel voor gelaten? Nee dat denk ik niet. Wel zouden we nog veel harder kunnen aflossen maar vind het lastig om daar extra gemotiveerd voor te raken met deze lage rente.
Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik de aflosvrije gedeelten op variabele rente ga zetten in 2018 dan kan ik net aflossen wat ik wil zonder rekening te houden met hoeveel ik mag aflossen.
Aflossingsvrije hypotheek rente 3.5% rente 62,83 Euro 21540,59
Aflossingsvrije hypotheek 2.5% rente 133,45 Euro 64058,10
Totale hypotheek is 285598,69 euro nu met rentekosten 1129,61 euro.
In de spaarpot van onze spaargoeihypotheek zit nu ongeveer 56000 euro en daar komt elke maand een bedrag aan rente bij van 500 euro. Tevens leggen we elke maand een 166 euro daarvoor in, er gaat ong 20 euro aan premie af voor overlijdensrisicoverzekering. We zitten hier tegen de bandbreedte aan dus nog extra inleggen lukt momenteel niet, dan zouden we de looptijd moeten verkorten dit is wellicht een optie als straks als we de rente moeten kiezen de rente laag staat.
Daarnaast heb ik nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor mijn man afgesloten, deze kost vanaf dit jaar een 65 euro per maand maar geeft me wel de nodige rust.
Al met al dus flinke lasten om hier te mogen wonen. de woning staat gelukkig niet onder water en is volgens mij volgens de WOZ nu net iets boven de 300.000 euro.
Vanaf half 2018 tot 2020 hebben we de mogelijkheid om een andere rente te kiezen. Maar voor onze spaargroei is juist deze hoge rente erg gunstig, omdat de inleg voor het spaargedeelte daarmee laag blijft. Het enige waar ik nog naar zou kunnen kijken is of ik straks de looptijd kan verkorten. Dan wordt het bedrag dat ik moet inleggen wel hoger en of dat handig is als dochter dan ook tegen studeren aan zit valt te bezien, maar dit is ook iets van latere zorg.
We laten de belastingteruggave altijd eens per jaar terugkomen, dit geld wordt of in ons huis besteed of daadwerkelijk afgelost. We mogen 10% boetevrij aflossen per jaar. Op de 200.000 euro inlossen is niet slim, op de andere delen lossen we wel in ondanks dat het in de maandelijkse rente weinig scheelt. Weg is weg bij die delen.
Totaal heb ik dit jaar ingelost 11287,27 Ik hoop voor het einde van het jaar nog een 2500 euro in te kunnen lossen.
Dan wordt t totaalbedrag 13787,27 euro. Dit geld zou uit de belastingteruggave van een dikke 4000 moeten komen. wellicht komen er nog meevallers vanuit de aandelen en trek ik het bedrag nog omhoog naar 15000 euro. Daarna wordt t tijd om weer te gaan bufferen op de spaarrekening. Hier teer ik langzaam op in en dat maakt me onrustig. (als er grote nood is kan ik altijd geld uit mijn aandelen halen, maar wil niet met verlies verkopen.) Spaarbuffer is nu onder de 10000 euro gedaald.
We zijn begonnen in 2008 met een hypotheek van 328.000 euro en dus het spaargedeelte op o euro. Al met al hebben we dus al 42.401,31 euro afgelost en die 56000 gespaard. (Nog 1600 en dan zittten we op een ton, dit redden we dus voor het einde van het jaar alleen al door de spaarrente die er bij komt, whoehoe) hebben we er veel voor gelaten? Nee dat denk ik niet. Wel zouden we nog veel harder kunnen aflossen maar vind het lastig om daar extra gemotiveerd voor te raken met deze lage rente.
Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik de aflosvrije gedeelten op variabele rente ga zetten in 2018 dan kan ik net aflossen wat ik wil zonder rekening te houden met hoeveel ik mag aflossen.
Extra aflossen na winst op de beurs.
Blij blij blij.
Ondanks dat ik op al mijn spaarrekeningen aan t interen ben heb ik net toch weer een bedrag weggeboekt naar de hypotheek. Het gaat om een bedrag van 500 euro en mijn lasten dalen daarmee maar met 1.45 euro.Niet erg motiverend dus, maar ik wil serieus graag de hypotheek de nek omdraaien. De focus ligt er alleen niet voldoende op. Ik wil weer meer gaan lezen over hoe en wat zodat de kwartjes weer gaan vallen in mijn hoofd en richting de spaarrekeningen gaan lopen. Doelen stellen en er naar toe gaan werken. De overboeking nu naar de hypotheek heb ik gemaakt met in het achterhoofd het goede nieuws dat ik mijn belastinggeld nog moet gaan ontvangen en dit is dan nog een dikke 4000 euro. Boek ik dit weer naar de spaarrekeningen toe.
Ik was enige tijd geleden aan het nadenken over hoe ik met de spaarpot van mijn aandelen omga. Tot nog toe deed ik het geld terug in aandelen en kocht ik elke keer op een lager punt aan, maar dan meer aandelen. Voordeel is dan dat je eerder weer winst hebt bij kleine stijgingen en dus eerder kan cashen. Nadeel vind ik dat wanneer de beurs daalt je soms je eerdere winst in het geheel weer ziet verdampen. Dan ben je er aan het einde van de rit dus niets mee opgeschoten.
Vandaag heb ik de winst een dikke 400 euro aangevuld met eigen geld naar 500 en dan overgeboekt naar de spaarrekening. Ik wil straks alles 50/50 gaan doen. Dus helft naar de hypotheek en de andere helft weer opnieuw investeren.
Dan even een stukje over mijn schoonvader, hij mag morgen weer naar huis. Het bed staat klaar voor hem in de kamer, want bijkomen van zo'n operatie dat moet tegenwoordig thuis.
Ik ga hem morgen met mijn schoonmoeder weer ophalen. Wat was het allemaal spannend zeg. Hij was afgelopen vrijdag nog vreselijk benauwd.
Wij zijn afgelopen weekend nog even lekker met het gezin eruit geweest. Nadat de zomervakantie ons zo tegen was gevallen hadden we een weekend weg geboekt. We zaten op een uurtje rijden van huis dus zouden bij nood terug kunnen komen. We hebben heerlijk genoten, niet al teveel aangehaald ter plekke. Wat door winkels gestruind maar verder lekker kalm aan gedaan. Er zat een sauna in t huisje en daar heb ik lekker met onze dochter van negen gebruik van gemaakt. Ze vond t heerlijk en zo hadden we lekker de tijd om bij te beppen.
Nou ik ga maar eens even lekker de kast van de oudste uitpakken en opruimen.
Heb de hele week vrij genomen, omdat ik de maandag na onze vakantie vrij wilde en het niet de moeite waard vond om dan alleen de dinsdag te werken. :-)
maandag 7 september 2015
Spannende dagen
Het was hier vandaag een hele spannende dag. Schoonvader werd nl geopereerd. Hij kreeg twee weken geleden pijn op zijn borst en is toen met schoonmoeder naar de huisartsenpost gereden. Waar ze hem eerst weg wilden sturen met de opmerking spierpijn, maar mijn schoonzusje een hartfilmpje eiste. Terwijl ze dit deed kreeg mijn schoonvader het te kwaad Rolde weg met de ogen en greep er een andere arts een telefoon en schreeuwde ambulance nu. Gelukkig was ie op tijd in het ziekenhuis werd door de mallemolen gehaald en kwam men er achter dat hij al eerder infarcten had gehad en dag er nu meerdere kransslagaders verstopt zaten. Vandaag dus de dag, we waren erop voorbereid dat de operatie zo'n zes uur in beslag zou nemen. Echter na drie uurtjes lag meneer al op de uitslaapkamer en niet veel later werd hij wakker en sprak de zuster aan. We zijn dus erg dankbaar dat ie nu al weer zo ver is. Merk wel dat het er behoorlijk in heeft gevreten die spanning, vanavond dus echt op tijd naar boven.
Abonneren op:
Posts (Atom)
-
Vandaag belde mijn broertje weer of ie mijn koffer mocht lenen. Ja natuurlijk. Hij heeft een vriendin in Zweden en waar hij eerder met de vr...
-
De titel van mijn blog Geldover doet de laatste tijd mijn blog niet echt eer aan. Ik ben aan het einde van de maand blut, sterker nog je ka...
-
Ik ben helemaal happy, heb net een hele mooie tripp trapp stoel op de kop weten te tikken voor maar 25 euro. Was al weken aan het kijken naa...