donderdag 18 juni 2015

Het geld verdampt....

Momenteel zit ik in een fase dat t geld lijkt  te verdampen. Mijn aandelen zakken met een paar honderd per dag au au au en ook de betaalrekening krijg ik maar niet op peil. Tijd dus om eens even stevig de hand op de knip te gaan houden. 
Maar eens even flink uit de kasten en vriezer eten er is immers meer dan genoeg. Bedenk me net dat ik vanaaf de vriezer maar eens even onder handen ga nemen om te kijken wat er nog voor lekkers in zit. Daar maar eens even de maaltijden op afstemmen dan. 
Ik merk bij oudste dochter dat ze nu echt toe is aan de vakantie. Ze is snel aan het huilen en wil s avonds om half acht ook best maar bed toe. Het is nu het ene feestje voor en t andere feestje na kinderen die blijven zitten geven nog een afscheidsfeestje, er zit een jongetje in de klas van dochter die naar Namibië gaat voor een aantal jaren daar wordt ook jog wat voor georganiseerd. 
Nog even een sprintte dus voordat we over drie weken lekker twee weken met elkaar hebben. Oh wat ben ik er aan toe.

zaterdag 13 juni 2015

En dat allemaal in eigen tuin

Ja wat zijn we rijk hier zomaar wat foto's van wat er zoal te vinden is aan eten in de tuin. Nou ja die kippen alleen als er oorlog uitbreekt hoor! De witte zit al een week te broeden hopelijk over twee weken is onze veestapel dus nog verder uitgebreid!


vrijdag 12 juni 2015

vakantie

Nee nog niet maar t schiet al mooi op. Dochter moet nog drie weken en je merkt aan alles dat ze er aan toe is. Ze huilt om t minste of geringste. Ik doe haar gewoon op tijd naar bed en probeer niets extra's van haar te verlangen nu. Laat haar maar even met haarzelf worstelen. 
We hebben samen twee weken en dan heb ik nog een week met de kids alleen. Dat is tevens de week dat ik jarig ben. Tot op heden hebben we nog niets geboekt. Het is voor t eerst dat we zo laat zijn. Ons idee is om t af te wachten, als we hier mooi weer hebben blijven we naar alle waarschijnlijkheid thuis. Elke dag naar t strand is nl waar je ons allemaal het grootste plezier mee doet en dat heb en we hier op een kwartiertje rijden. Heb tegen manlief gezegd dat we s avonds samen even de boel aan kant maken en dan de tas voor de volgende dag ook weer klaarmaken.  
Mocht het weer hier tegenzitten dan hoop ik op t laatste moment nog iets last minute te kunnen boeken voor een leuke prijs. 
Dan even een kijkje in de financiën. Ik heb gisteren een bedrag van de spaar naar de betaalrekening terug geboekt. Het kon echt niet meer, ik stond dusdanig rood al halverwege de maand dat mijn salaris over twee weken in een groot hol gat zou vallen. Tijd voor maatregelen dus. En dus moest er wat terug naar de betaalrekening. Ik merk dat ik de teugels een tijdje heb laten vieren. De aandelen gaan momenteel niet erg lekker en ik had willen bijkopen, maar aangezien het toch ook wel fijn is om wat geld op de spaarrekening te hebben staan durf ik niet al te goed. (Had ik nu mijn belastinggeld maar op tijd terug gevraagd.) gevalletje op de blaren zitten.
Ik krijg mijn huishouden steeds beter op de rit, ben er zo blij mee. Elke keer doe ik en stapje erbij en ik merk dat ik me er zoveel beter bij voel. Vandaag nog even onze slaapkamer doen dan is de bovenverdieping helemaal blinkend schoon en beneden de vloer dweilen dan is dat ook weer lekker fris. Ik hoop dat we net als afgelopen weekend lekker veel buiten kunnen zijn. Nou allemaal een fijne dag teabreak is over!

maandag 8 juni 2015

Sparen voor de kinderen

Toen onze oudste geboren werd kregen we meteen te horen dat we aan de studie  van het kind moesten denken en dat het verstandig was een studieplan te openen. Maandelijks inleggen en een rendement van rond de 2% meen ik. Aangezien ik me niet snel wil laten vastpinnen op verplichtingen en zekers geen 18 jaar lang besloot ik hierin niet mee te gaan. Wel was mijn wens om zo snel mogelijk te starten met het opbouwen van een spaarpot. Ik ben er dus wel over na gaan denken hoe ik geld kon besparen zonder dat wij direct inleverden op onze eigen spaardoelen. Waar ik mee begon was de uitzet. Ik keek eens rond en zag dat alle spullen me werkelijk een fortuin kon gaan kosten, maar koos bewust. Zo wilde ik graag een nieuwe babykamer en een nieuwe maxicosi. Van mijn schoonouders kregen we de wagen als cadeau. De gordijnen voor op de babykamer kwamen van de rommelmarkt weet ik nog goed, erg handig want doordat ze erg retro waren qua patroon maar nog steeds kleurvast wist ik dat ik voor vijf euro een goede koop deed. Ik kon bij de babykamer een plank kopen die een 80 euro moest kosten terwijl een normale plank bij de bouwmarkt me tien euro kosten. Kcemg zo kwam het eerste geld op de rekening van dochterlief binnen. Ook al haar fietsen zijn altijd tweedehands geweest. Sommige waren echt niet van nieuw te onderscheiden. Hiermee heb ik al met al denk ik ook al wel een honderd of vier uitgespaard deze zijn dus ook op de rekening van dochter gekomen. Maar ook kleine bedragen van bijvoorbeeld geld terug acties. Toen we op een gegeven moment twee huizen hadden bestelde ik producten twee keer een keer liet ik het op eigen rekening en oude adres storten en eens op haar rekening met t nieuwe adres. Op verjaardagen vroeg ik geld omdat ze genoeg speelgoed van me kreeg dat ik dan overigens bij de rommelmarkt kocht. Of ik vroeg cadeaubonnen van winkels waar ik zelf zaken koop en wisselde die voor haar om naar geld. Toen ze 2 was kon ik de eerste 1000 euro vastzetten tegen een rente  5% voor een periode van tien jaar. Prima want zo heb ik de eerste 500 euro gratis geld mooi binnen. Helaas zijn de deposito's niet meer wat het was en spaar ik nu op een gewone spaarrekening verder. Ze krijgt nu nog een bonus bij bepaalde jaren. Dochterlief heeft zelf nu ook het spaarvirus al te pakken. Ik heb haar uitgelegd dat wanneer je geld naar de bank brengt deze het voor je bewaard en er ook nog eens geld bij doet. Rentebijschrijvingen bekijken we samen en vieren we. Toen bij dochter twee bleek dat er geen spaarrekening meer was met een bonusrente kwam manlief met t idee om voor beide kinderen dezelfde rekening dan maar aan te houden. In de omschrijving zetten we van wie welk deel is als we geld overmaken en de rente wordt gedeeld. Daar ik bij de eerste dochter vooral bespaarde bij aankopen spek ik de rekening van de jongste weer door de verkopen die ik doe. Ik hoop dat ze dan straks op ongeveer hetzelfde bedrag zullen gaan uitkomen.
Op dit moment ben ik aan t overwegen of ik zelf zal gaan beleggen met een deel van t spaargeld, maar in mijn hoofd speelt mee dat ik ga gokken met geld dat ik in eerste instantie al als gift naar hen heb overgemaakt en dit remt me. 
Misschien als ik straks nog een keer een meevaller heb dat ik dan een x bedrag ga reserveren en met deze pot probeer een leuk rendement te gaan halen, zelf zit ik te denken aan een inleg van 1000 euro pp. Hier zou ik dan de winst mee moeten gaan maken. Hebben jullie momenteel al een spaarpot voor de kinderen en sparen jullie automatisch, bij gelegenheid of hebben jullie wellicht wel een spaarplan? En op welke leeftijd betrekken jullie de kinderen bij het sparen?

zaterdag 6 juni 2015

Feestje alweer voorbij

Wat hebben ze t fijn gehad de meiden, leuk ook dat een aantal mieders even de moeite namen een berichtje na te doen. We hebben ouderwetse spelletjes gedaan en gegeten met een ijsje toe. Wat lekker zo in t zonnetje buiten te kunnen zijn. Stoelendans. Een snoepje uit een bak water opduiken een snoepje aan de waslijn vastgebonden. Een bal doorgeven  in de kring en als je de Bal in de handen had als de muziek uit ging was je af. Verder nog groenten opnoemen waarbij de eindletter van de ene groente de beginletter van de volgende groente moest zijn. Ik had nog even wat ballonnen opgehangen in de kamer en aan de voorkant om de sfeer te verhogen. Ze hebben allemaal een frisbee met daarop een snoepzakje en zakje chips mee naar huis gekregen. 

En dan nu onze kippetjes, we hebben er twee van de zes Broeds en hebben er vandaag eitjes onder gelegd. In het totaal zijn het er dertien geworden. Tien serama  eitjes en drie van een klein Belgisch ras. Nu drie weken wachten. De kuikens van de serama zijn net zo groot als een batterijtje. Vind t weer reuze spannend allemaal.

Kinderfeestje

Morgen wordt onze oudste dochter 8,5 jaar. We hebben haar kinderfeestje vandaag. Eerst was het de feestmaand en grote drukte in december die ons tegenhield daarna mijn studie wn Se drukte in mijn hoofd die ik daardoor had. Nu met nog twee examens te gaan besloten dat we de verjaardag toch nog vieren. Vind het eigenlijk best leuk zo een keer in de zomer. Als de zon er nog bijkomt gaan we met zijn allen lekker in de tuin zitten en zo niet dan kunnen we ons vast ook binnen uitstekend vermaken. Heb al een aantal spelletjes opgeschreven. Dit keer gaan we niet knutselen zoals andere jaren. Over een uur verwacht ik de eerste de rest van de gillende keukenmeiden komt een half uur later. Totaal heeft ze 11 kinderen uitgenodigd. Ze mocht kiezen of iedereen in huis of met zes kinderen ergens heen. Aangezien dochterlief niet kan kiezen wie er wel of niet mogen komen bij zes was de keus snel gemaakt. :-). Zes hadden er ook acht kunnen zijn qua vervoer, maar dan zou ik het helemaal sneu vinden voor de laatste vier die dan niet mogen komen. We krijgen ook een nieuw klasgenootje uit iretrea het meisje begint nu net Nederlands te leren best spannend maar denk dat we met handen en voeten een heel eind gaan komen. Mijn man rent momenteel nog even naar de winkel we hebben poffertjes en patat op t menu staan, maar bedacht me dat t misschien ook wel lekker is om eerst een kopje groentesoep aan te bieden. Nou ja mochten de meiden er geen zin aan hebben dan wij wel en ik vind dan ook direct het huis zo lekker ruiken haha. Als spelletjes hebben we stoelendans, raad het beroep, blind snoephappen, snoephappen uit een bak met water, en wat er nog meer ter plekke in me op komt. Heb grofweg als schema, half tien eerste kindje dochter en dit meisje kunnen na een kwartier het meisje uit iretrea lopend op gaan halen. Dan tussen tien en kwart over tien komt de rest ranja met taart tot kwart voor elf kinderen moen de cadeautjes verstoppen. Daarna spelletjes als ze er geen zin in hebben doen we een speurtocht. Mijn creatieve brein bedenkt ondertussen wel wat opdrachten laat t tweede groepje wel een fototoestel meenemen zodat ze foto's moeten maken van iets en pen en papier zodat ze iets op kunnen schrijven. We kunnen de opdrachten aan elkaar doorgeven via de whatsapp bedenk ik me nu kunnen we zelfs halverwege wisselen met de opdrachten. Ach voor je t weet worden ze alweer gehaald. Ga boven nog snel even stofzuigen....

zondag 31 mei 2015

Woonblogs

Mijn woonkamer is een bij elkaar geraapt zooitje en niet echt netjes op
elkaar is afgestemd, toch kan ik er enorm van genieten als ik zie hoe sommige mensen hun huis kunnen stylen. Gisteravond kwam ik bij toeval terecht op de meidenmuts.blogspot.nl om vervolgens uren via de ene link in de andere te geraken en helemaal in vervoering te komen. Zelf heb ik al een pot in de muurvuller staan alleen heb ik hem wit gelaten. Heb nog een aantal potjes staan die schreeuwen om dezelfde behandeling en als eigenlijk past mijn bank ook prima bij die landelijke stijl. Goed bekeken heb ik eigenlijk alles om er een mooi landelijk interieur van te maken met weinig geld .... Toch maar eens even verder op broeden. Helaas geen voor foto gemaakt maar dit was een lelijke groene pot. Meegenomen van een rommelmarkt voor twee euro. Op dit moment jeuken mijn handen letterlijk en figuurlijk letterlijk van een eczeemaanval (ws slaat t weer elk moment om) en figuurlijk omdat ik eigenlijk wel graag een pot wil aanpakken. Moet toch even wachten want heb mijn vinger ingetaped zodat ik er niet bij kan om hem helemaal kapot te krabben.
Hebben jullie naast bezuinigblogs ook nog andere blogs waar jullie graag kijken?