dinsdag 23 december 2014

Eerste kostenbesparing in 2015 geregeld

Vandaag heb ik dan eindelijk de (ahum) moeite genomen om aan mijn ziektekostenverzekeraar te vragen om mijn premie jaarlijks af te schrijven, er gaat nu in de tweede week van januari een bedrag van een 2800 euro van de rekening, veel geld maar in de daarop volgende maanden zien we dan niet meer elke maand de afschrijving en is het lekker betaald. Helemaal zeker weet ik het niet maar volgens mij scheelt het een 100 euro op jaarbasis, das toch een dag werken 😋 het allerliefst reken ik in uren of dagen werken als ik geld bespaar.
Begin januari ga ik meteen weer geld overmaken naar de hypotheek op t gedeelte met 3,5% rente. De spaarhypotheek zit aan de bandbreedte vol en op 2,5% heeft t geen zin om af te lossen😂 zelfs met de huidige lage spaarrente vind ik het vastzetten in de woning van t geld dan niet handig. Ik spaar dus nu door tot de volgende renteherziening en wellicht dat ik t dan wel de moeite vind om ineens een gedeelte weg te poetsen.
Ik moet zeggen dat we een heel mooi jaar achter de rug hebben financieel gezien. Mijn spaardoelen zijn ruimschoots  gehaald. Ik ga me maar eens beraden op de plannen voor t aankomende jaar

donderdag 18 december 2014

Rennen,vliegen o ja en ook nog kerstdagen

Het is hier weer gekkenwerk.  Op t werk eindejaarsprocedures die ingewikkeld zijn en elk half uur veranderen. Thuis druk druk druk Sinterklaas en verjaardag van dochterlief net achter de rug en nog een stevig examen te leren voor de derde week van januari. Schoonfamilie had al bedacht fat ze de voeten bij ons onder de tafel zou steken met de feestdagen maar die heb ik afgewimpeld. Vorig jaar zijn ze ook hier geweest dus nu maar eens een keer een ander, de jaren ervoor ook bij ons. Ook het cadeautjesfestijn waarbij we elk jaar troep kregen hebben we dit jaar eruit gekregen. Het worden nu spelletjes en gezellig bij elkaar zijn en dat is prima het liefst zonder allerlei extra liflafjes wat mij betreft.
Na de kerst mag ik gewoon drie dagen werken zelfs oudejaarsdag dus s avonds gaan we lekker met eigen gezin lui op de bank of een spel doen al twijfel ik nog over het uitnodigen van een vriend die net gescheiden is. Maar dat kan altijd nog op t laatste moment als iT dan goed voelt en hij nog steeds niets anders heeft.
Ga me op t huishouden storten en daarna aan de studie. Benieuwd hoe de kleine meid vandaag uit bed komt, gisteren had ze duidelijk een heel zeer keeltje. 

maandag 8 december 2014

Giften

Aan het einde van het jaar lijkt het alsof er ineens allerlei instanties aan mijn portemonnee trekken. Spotjes over kinderen die geen ouders meer hebben of geen eten in het buitenland, giro 555 ebola en de hype van vandaag de reclame van jumbo die als jij een product doneert of liefst twee zij er het eerder product bij doen zodra er twee betaald zijn. Bij de laatste schijnt het bij een groot publiek in het verkeerde keelgat te zijn geschoten dat er mega veel betaalde bekende Nederlanders in te zien zijn. (Hoewel de een zegt we hebben een onkostenvergoeding te hebben gehad geeft de ander aan het gewoon salaris te vinden dat hem toebehoort )

Persoonlijk moet ik zeggen dat iedere collecte die hier aan de deur komt van mij geld krijgt, afhankelijk van de lijst is dit 1 of 2 euro. Ik denk dan als ieder huishouden meedoet hebben ze een mooi bedrag.

En dan komt het punt aan het einde van het jaar, ook ik wordt dan weeïg kijk naar hoe goed we het hebben en wordt vrijgeviger. Het schijnt bij meerdere mensen zo te werken aan t einde van het jaar. Ik heb echter de afgelopen jaren bewust de volgende keus gemaakt ik deel met mensen van wie ik de persoonlijke situatie ken, dit kan dmv geld zijn of dmv een pakket met nuttige boodschappen. Helaas heb ik bij meerdere mensen in mijn omgeving gezien dat de voedselbank werd misbruikt. Hier baal ik ontzettend van. Er werd veel eten weggegooid want wat de boer niet kent dat eet ie niet, of men had kasten vol met koeken en deelde rijkelijk de halve familie ervan mee. Vanuit de kerk werden er maaltijden bezorgd voor de feestdagen op kerstavond die linia recta in de container belanden. Dit is de reden dat helaas de goede mensen eronder lijden en ik dus niet doneer aan de voedselbank. Ook bij organisaties blijft er vaak veel geld aan de strijkstok hangen. 
We hebben een foster parents kind gehad, we stuurden echter nooit post maar ontvingen meerdere brieven met bedankt voor uw cadeau of uw brief . Toen ik het aangaf en vroeg of het allemaal wel goed ging kreeg ik geen duidelijk antwoord want kinderen konden niet meerdere parents hebben. Ik weet toch echt zeker dat ik niets verstuurde. Dus ook opgezegd omdat t vertrouwen weg was. 
Ik denk dat ik dit jaar weer eens goed ga kijken naar doelen waarbij ik denk daar wordt mijn geld goed besteed, bedenk me net dat ik vorig jaar nog naar medeblogger mijn gezinendestichting heb overgemaakt. Ondanks geen persoonlijk kontakt heb ik daar een goed gevoel bij wat betreft geld overmaken naar t buitenland en ik weet ook iemand in mijn persoonlijke kennissenkring die bijstand goed kan gebruiken. Vragen we aan t windvaan t jaar nog een liedje aan boor serious request en dat is het dan.

zaterdag 29 november 2014

Even een berichtje

Ging het heel erg fijn een aantal weken lang sinds een paar weken zit ik echt in een dip. Ben mega emotioneel, zit mezelf in de weg, voel me ronduit ***.
Mijn hormonen zijn ook dusdanig in de war dat ik wekenlang last had van bloedverlies. Daarvoor naar de dokter maar die medicatie maakte dat ik al begon te janken als iemand mee aan keek. Gebeld en moest ermee stoppen. Helaas zijn de hormonen nu nog niet in balans , ben nu de hele dag moe, heb echt moeite met de ballen allemaal hoog te houden. Ik wil er voor iedereen zijn maar moet nog accepteren dat het nu allemaal even niet lukt. En dat vind ik knap lastig, want wat doe je als ze je bellen met de mededeling dat men bijna op straat staat en dat er geld nodig is, of er ligt iemand in scheiding en wil je even meekijken naar hoe ik eea wil afspreken en qua hypotheek kan dit allemaal? Manlief werkt zich momenteel ook een slag in de rondte is ook net pas weer thuis gekomen.
Er zijn een aantal mensen die me helpen me met mijn voeten op de grond te houden en aangeven dat ik moet oppassen dat men niet over me heen loopt. Ben immers de bank niet. Over bank gesproken had de vorige keer aangegeven dat ik meer over mijn financiële situatie wilde vertellen. We hebben een zeer grote schenking van mijn ouders gehad. Kan het ivm boeterente echter niet kwijt op de hypotheek want dan zou meer dan tien procent verdampen en dat vind ik echt zonde. Wel moeten we gaan kijken naar manieren om ons geld beter te laten renderen. We moeten dit jaar vermogensrendementsheffing gaan betalen. Ik ben nog steeds op zoek naar iets waarin we kunnen investeren zodat we maandelijks of jaarlijks rendement kunnen maken. Zit te denken aan een vakantiewoning of zo. Of toch nog weer eens kijken naar een camper...:

vrijdag 14 november 2014

Weekendjes weg

Het is weer de tijd van t jaar afspraakje hier afspraakje daar. Alsof de dubel ermee speelt is manlief de hele week niet thuis net als ik dus in t weekend weg ga. Vanavond is hij er laat weer en ik moet er morgen vroeg uit omdat ik met vier vriendinnen op stap ga en een nachtje wegblijf. Vorig weekend was ik ook al een nachtje weg met mijn lieve vriendinnen/collega's. Ik heb aan de ene kant nu echt zoiets van had ik maar niks besproken, had graag lekker de hele zaterdag naast manlief op de bank gezeten. Lekker knuffelen en tegen elkaar aanhangen. Nou ja houdt ie tegoed zullen  we maar zeggen. Zat nog te denken om lekker met zijn viertjes een nachtje weg te gaan maar met alle feestdagen geen zaterdag kunnen vinden waarin dit nog dit jaar in te passen is. Januari en februari zijn in onze familie de verjaardagsmaanden bij uitstek en maart is me nu nog te ver weg om over na te gaan denken. Wellicht dan toch maar een keer op een zaterdag vroeg in de auto en ergens heen karren om 's avonds toch ons eigen bed weer op te zoeken. Voor nu fijn weekend. Volgende keer een update over de financiën denk ik zo

donderdag 6 november 2014

Waar blijft mijn tijd?

Ik ben momenteel aan het rennen en vliegen. Heb moeite om werk, huishouden en mijn sociale leven op peil te houden. Lig 's avonds voor negenen al vaak op bed om er om zes uur weer uit te komen. De oorzaak verplichte opleidingen van t werk. Moeten allemaal even gehaald worden om je werk te mogen doen. Ik had al die opleidingen al gehaald maar intern en die zijn nu allemaal ongeldig. De uren en dagen en maanden die ik er toen in heb gestopt. Nou ik denk een jaar van mijn leven. Echt niet normaal en toen ik dan ook hoorde dat ik weer aan de bak moest zag ik het zwaard al boven mijn hoofd hangen. Ben dus direct als een malle begonnen toen ik goed in mijn vel zat en kan je wel vertellen dat de afgelopen drie weken dit absoluut niet meer het geval was. De dag van mijn examen was ik om twee uur 's Nachts wakker en heb lopen overgeven totdat ik in de auto stapte. Ik heb het examen gemaakt en was verbaasd want hij leek me zo makkelijk veel anders dan de vorige keer. En ik heb de uitslag nu binnen geslaagd met een negen. Helemaal super! Ben zo trots op mezelf was al blij geweest met een vijfenhalf maar dit sloeg alles, ga nu gelijk door met de volgende want je zal alles maar voor de zomervakantie hebben. :-)

zondag 26 oktober 2014

Das lekker meegenomen...

Gisteren geshopt met manlief. Hij moest echt een nieuwe winterjas, de vorige heb ik vanaf dag 1 echt spuuglelijk gevonden en ik heb aangegeven er dit jaar echt niet naast te willen lopen. Als ie de jas aan had deed hij me altijd denken aan een verklede burgemeester uit een of andere kinderfilm. Verkeerde snit, kleur en lengte. 
Manlief zelf wilde op zoek naar een nieuw   overhemd. We kwamen bij c-en-a uit. Op de etalage rrn sticker dat alles met label nu 50% korting had. Hè lekker. Eerst vonden we mooie spijkerbroeken voor 6,50 per stuk, drie meegenomen. Niet dat ze echt nodig waren nu maar voor dat geld wel handig om mee te nemen, al zou ie ze naar t werk aan doen. En toen zagen we een mooie winterjas. 70 euro, maar met label en we vonden hem allebei mooi.:-)
Manlief zou gaan afrekenen. Bij de kassa ging de korting er niet af en manlief riep me erbij. Ik gaf aan dat ze met label lagen  en dat we dus korting zouden moeten krijgen. Het meisje haalde er een andere verkoopster bij en die gaf aan dat ze de kaartjes hadden moeten verwijderen want dat die jassen geen korting meer hadden. Ik gaf aan dat ik er nu recht op had daar ze zelf verzuimd hadden de kaartjes te verwijderen. Het meisje keek me boos aan en zei tegen het meisje dat ze op een bepaalde knop koest drukken om ons 25% korting te kunnen geven. Hierop zei t meisje dat die knop het niet deed. Ik zei daarop weer dat ik recht had op 50% omdat alles met een label of dit nu 25 of 50% was, 50% korting had. Het meisje keek me nog bozer aan, maar gaf me de korting wel. Mooi meegenomen dus, ik weet zeker dat als ik niet keihard had aangegeven te weten dat wanneer zij een fout maken met prijzen in de winkel dat ik er dan gewoon als consument recht op heb ik t nooit had gekregen...wisten jullie dit?
Ik ken 1 winkel waar ze netjes bij de kassa hebben staan dat de prijs die je betaald de prijs is die de kassa aangeeft. Dit voorkomt dit soort problemen voor de winkel. Anders zijn ze verplicht het te leveren voor de prijs die ze hebben aangegeven.