maandag 4 augustus 2014

T is weer voorbij...

Ja hoor de vakantie is hier weer voorbij. Althans voor manlief en mij. Waar ik de eerste week vooral thuis heb aangerommeld en vervolgend tot rust kwam had manlief daarna pas twee weken vrij. Hiervan zijn we een week naar Hongarije geweest en de andere week zijn we bijna elke dag naar t strand gegaan. Ik vind Hongarije een heerlijk land, de mensen zijn er heel gemoedelijk en alles gaat een stapje minder hard. Komt bij dat er geen grote aanslag wordt gepleegd op mijn portemonnee en dat maakt de vakantie ook een stuk relaxter. Elke dag verse broodjes voor 7 cent percstuk en je avondeten voor nog geen 25 euro omgerekend. En dat dan voor vier personen, want onze kleine meid liet zich de pannenkoeken ook lekker smaken. We hebben veel mooie dingen gezien met de meiden, maar hebben ook heerlijk in de thermaalbaden gezwommen, manlief en ik dan want voor jonge meiden worden de baden afgeraden dus die hebben in t gewone zwemwater gezwommen. Onze jongste van elf maanden blijkt een mega waterrat te zijn. Zo leuk om te zien. Eenmaal uitgezwommen kon ze zo on t campingbedje heerlijk slapen. Die namen we elke dag ook mee naar t zwembad of naar t strand de week erop. Zelfs gisteren zijn we nog naar t strand geweest. Dat is de reden dat de wekker vanmorgen vroeg afging want moet nog even snel t huis door om spullen in de kast te leggen en op te ruimen. Heb toch de boel de boel gelaten vorige week.
Heb al bedacht dat we volgend jaar evt wel vakantie in eigen huis kunnen houden, maar dan wil ik wel iemand die die weken mijn huis lekker schoonmaakt en de was bijhoudt etc. Besteed ik daar mijn geld aan ipv aan een huisje of studio. ;-)
Nou eens even kijken wat ik allemaal nog kan doen voordat ik naar t werk moet. Deze week twee dagen heb mijn dochter beloofd dat we de rest van de week gewoon doen alsof we nog vakantie hebben. Dus bij mooi weet tassen in de auto en naar t strand vertrekken."

maandag 14 juli 2014

Drie weken later...

En dan zie je ineens dat het drie weken geleden is dat je je laatste berichtje hebt getikt.
De tijd is hier voorbij gevlogen. Heb deze week lekker vakantie. Ben nu mijn huis aan het opruimen zodat we straks ook lekker schoon en opgeruimd thuis kunnen komen.
Verder ben ik heel heel heel erg langzaam afscheid aan het nemen van spullen in mijn huis. De container kan vanavond weer aan de weg en ik zal zorgen dat hij goed vol zit.:-)
Ben ondertussen aan het bekijken wat ik nog wil doen voor het trouwfeest van mijn ouders, 2 aufustus.
Denk aan een boog bij hun voordeur met allemaal hartjes eraan gemaakt door dochter en mij.
Verder wil ik nog een mooie foto op hout zetten voor ze.
Ben lid geworden van de facebookgroep hergebruik en creatieve ideeen en daar zie ik het ene mooie na het andere mooie idee voorbij komen.
Dat is mede de reden dat het hier wat rustiger is momenteel, verder merk ik dat ik kalm aan moet doen om het draadje niet te laten breken. Om ervoor te zorgen dat ik toch relaxed op vakantie ga doen we het dus gewoon allemaal wat kalmer aan.

Tot laterzzz

woensdag 25 juni 2014

Roerige tijden...

Was ik een tijdje geleden nog zo blij met mijn winst op de aandelen, momenteel zijn ze weer ong 2700 euro in waarde gedaald. Dat betekent dat wanneer ik het geld nu nodig zo zijn ik verlies moet incasseren. Gelukkig is dit niet het geval omdat we ook nog spaargeld hebben.
Wel merk ik dat ik de laatste tijd behoorlijk veel geld heb uitgegeven, het salaris dat vandaag weer binnenkwam was dan ook meer dan welkom.

Ook had ik het geluk dat google adsense weer uitbetaalde. Toch weer bijna 75 euro met dank aan mijn lezers. Ik verdien als ik een beetje geluk heb 150 euro per jaar met mijn blog. Dit terwijl ik er niets extra's voor hoef te doen dan alleen een verhaaltje tikken als ik er zin in heb.

Ik merk dat ik het de laatste tijd zo druk heb dat het me haast niet meer lukt om te bloggen. Ik kom vaak echt moe uit mijn werk en wil dan niets anders meer dan iets makkelijks eten en het liefst zo door naar mijn bed.;-(
Het helpt ook niet echt dat manlief momenteel bijna elke nacht weg is en weer erg lange dagen werkt.
De dagen dat ik vrij ben lig ik het liefst als een natte lap op de bank, mijn lijf en geest is uitgeput.
Ben dus hard op zoek naar dingen die me energie geven. Weet dat wanneer ik thuis de boel weer meer op orde heb het ook niet zoveel energie vreet. Vooralsnog dus een kwestie van opruimen, weggooien en op mijn wenkbrauwen schoonmaken...

Onze vakantieplannen zijn vooralsnog thuisblijven en dichtbij lekker naar het water elke dag. Mocht het weer echter blijven zoals het nu is dan is me dit niet warm genoeg en wil ik manlief ervan overtuigen dat ik echt de zon nodig ben. Wil dan wel naar een goedkoop land als Slowakije of Hongarije, zodat we voor een kleine 300 euro een appartement hebben en goedkoop daar lekker onze dingen kunnen doen.

Wat zijn jullie plannen?




dinsdag 17 juni 2014

Zes flessen wijn voor vier euro???

Vanmorgen de mailbox opgeschoond en daar kwam ik nog een mail tegen van trynow. Toch maar eens even kijken of er nog iets leuks op stond.
Ja beet, zes flessen wijn van wijnvoordeel en ik betaal maar vier euro want je krijgt 20 euro korting. Ik dacht dat ik ook nog bezorgkosten moest betalen, maar bij het afronden van mijn bestelling bleef de teller op de vier euro staan. Nu maar afwachten anders nog niet duur voor zes lekkere wijnen.
Ik heb dit jaren geleden ook al eens gedaan toen ik kennis met ze maakte en toen waren de wijnen ook echt super. Dit keer gekozen voor wit het zal mij benieuwen.
Heb net de factuur via post gedaan omdat ik geen zin had om eerst mijn pasje erbij te pakken en zag dat de totale kosten op vier euro stonden. Nou zal me benieuwen.

Heb er net nog wat besteld op naam van mijn ouders en toen kwamen de verzendkosten van 5.95 euro wel in beeld. Maar vooruit 6 flessen voor een tientje is nog niet gek. Heb mooi bekroonde wijnen uitgezocht. Lust je het zelf niet dan is het wellicht een idee om ze als cadeau weg te geven....

donderdag 12 juni 2014

Wha 1900 euro winst..

Ja geen tikfoutje en de beurs is nog niet dicht al verwacht ik nu geen vuurwerk meer. ;-)
Heb vandaag 1900 euro verdiend, das een winst van 33% op één dag.

De aandelen, kan ze haast niet meer bijbenen....

Het gaat ontzettend goed met de aandelen momenteel. Heb ik vorige week flink verlies gepakt op imtech, omdat ik het er echt niet meer van zag komen. Deze week heb ik al een dikke 900 euro verdiend. Het mooie is dat ik gedurende de dag bij en aankoop en zo elke keer mijn portefeuille kan uitbreiden met een paar honderd aandelen. Helemaal super. Baal gewoon dat ik vanmiddag er niet achter kan zitten omdat ik een vergadering moet bijwonen.

Dan iets anders, heb gisteren weer gekeken naar mijn energieverbruik en snap er werkelijk niets van. Ik moet nu ineens 38 euro bijbetalen terwijl ik een paar maand geleden nog terug kreeg. Moet toch echt op zoek naar een lek want niet normaal zoveel dat er kennelijk nu ineens verbruikt wordt. Alle stopcontacten maar weer eens nalopen en alle stekkers verwijderen van apparaten die we momenteel niet gebruiken. Hebben ook geen grote klussen of zo gedaan.;-(

 Verder ben ik lid geworden van een superleuke groep op feestboek Hergebruik en Creative ideetjes....Veel tijd aan kwijt want zit de hele dag te kijken welke leuke dingen er nu weer bij zijn gekomen. Ook ben ik lid geworden van een regionale groep. Gisteren heb ik weer wat horloges via deze groep kunnen verkopen. Het gaat hier financieel dus erg lekker.

 Wat minder gaat is mijn huishouding. Ik had deze week elke dag een kamer willen doen zodat ik weer bij was als ik maandag weer gewoon mijn weken moet werken. Helaas is en blijft het een zooi. Het gekke is dat ik opruim, maar echt een paar uur later kan ik helemaal opnieuw beginnen. Op dit moment ontvlucht ik het liefst de zooi en dat kan niet de bedoeling zijn als je zo'n mooie woning hebt lijkt me...Toch maar weer eens een draad oppakken.

dinsdag 10 juni 2014

Balansen

Gisteren ben ik weer eens bezig geweest met balansen. Wat dat voor mij inhoud? Nou eens goed de balans opmaken en kijken hoe we er financieel voorstaan en kijken of alles nog bij de juiste potjes staat. Hierbij weer een update dus. Totale hypotheekschuld: 296.893,58 euro. Hiervan staat 200.000 euro in een spaarhypotheek met 5.6% rente. Door bijstorten zit in de spaarpot nu al een behoorlijk bedrag en er is ons voorgerekend dat we straks zelf ong 55.000 euro hebben ingelegd om de 200.000 euro te behalen. Dan de andere delen, deze staan tot 2020 vast tegen extreem lage rentes, te weten 2.5% bedrag 64.000,3.5% 25200 euro en 4.1% 7600 euro. We hebben de laatste twee jaren rentebedenktijd en mogen dan evt een andere rente kiezen.

Tot op heden heb ik vanaf 2006 26.400 euro afgelost op het aflosvrije gedeelte en een 17.500 euro bijgestort in de spaarpolis. Gisteren besloot ik de spaarrekeningen eens te bekijken en al met al hebben we daar nu al weer het mooie saldo op staan van 43.000 euro, waarvan 10.000 in een 10 jaars-deposito met de mooie rente van 5.4%.

 Daarnaast beleg ik dan nog op de beurs. Hier staat momenteel een pot van 12.500 euro. De bedoeling was oorspronkelijk om alles boven de 10.000 euro elke keer naar de spaarpot te boeken, maar beleg momenteel in een bedrijf dat onderzoek naar middelen tegen kanker, dit voelt goed om twee redenen. Het rendement is goed, en ik heb het gevoel dat ik bijdraag aan een goed doel. Als ik dus verkoop met winst probeer ik op een lager punt opnieuw aan te kopen, maar steek deze winst wel opnieuw in de aandelen.

 Ik besef me dat mijn financiële situatie heel erg goed er nu uitziet. Wat heb ik hiervoor gedaan? Ik leef behoorlijk bewust en probeer constant rekening te houden met tegenvallers. Zo hebben we bijvoorbeeld altijd al onze belastingteruggave jaarlijks laten doen. We betalen nu elke maand een 1400 euro aan rente en geld voor de spaarpot voor het huis. Dit lukt, mocht het zo zijn dat we de teruggave van de een op andere dag niet meer krijgen dan is er geen man overboord. Verder stort ik elke maand automatisch een bedrag van 350 euro naar mijn hypotheekaflossingsrekening. Dit is een bedrag dat tot stand is gekomen op verschillende manieren, zo heb ik bv het geld dat eerst elke maand van onze lonen ging naar de spaarloonregeling in dit bedrag verwerkt. Geld dat we besparen doorat we eerder hebben afgelost. Eens in de zoveel tij vind ik dat de broekriem weer wat strakker kan en dan verhoog ik dit bedrag verder. Eigenlijk zonder aan kwaliteit van leven in te boeten. Ik koop veel tweedehands ook het geld dat ik hiermee bespaar gaat op de aflossingsrekening. De hypotheekaflossingsrekening staat momenteel op 17.500 euro. Waarom niet direct weg boeken op de hypotheek zul je wellicht denken? Nou ik mag alleen nog op de rente van 2.5% inlossen en dat zet dan geen zoden aan de dijk. Aangezien de rente die ik op mijn spaarrekening heb iets minder is dan de hypotheekrente - mijn fiscale voordeel. Nl 1.5%. In dit geval kies ik er dus voor om het in eigen beheer te houden. Zo heb ik het geld voor de aflossingen van volgend jaar al klaar staan op de rekening en mochten we toch nog ergens een tegenvaller hebben dan zit het geld niet in de stenen.

Ondanks onze mooie financiële situatie heb ik nog niet het idee dat ik achterover kan gaan leunen. Ik wil nog meer zekerheid. Heb echt niet het idee dat ik er nu zo rooskleurig voor sta dat er mij niets meer kan gebeuren. Aan de ene kant vind ik dit vervelend het ermee bezig zijn en aan de andere kant denk ik Gelukkig want het is ook zo weer op. Waar ik dan in gedachten mee bezig ben? Nou manlief en ik schelen 7 jaar, ik wil graag ook nog samen tijd hebben en bv eerder kunnen stoppen met werken. Manlief is vrachtwagenchauffeur en heeft bv vorige week een 77 uur gewerkt in 6 dagen. Ik vind dat hij eerder zou moeten kunnen stoppen en niet pas als je bijna dood bent. Als het zo doorgaat is hij halverwege de 80 als ik mag stoppen met werken. Dat is niet wat ik voor ogen heb.

Een ander punt is dat ik onze dochters straks wil kunnen helpen met het betalen van de studie.Nu alles straks een lening gaat worden niet geheel onbelangrijk lijkt me. Ook heb ik de wens ze straks ook te kunnen helpen als zij een woning willen kopen. Een goed begin is immers het halve werk. Door eerst het aflossen van de hypotheek op een hoog plan te tillen kunnen we het beste ons doel bereiken is mijn mening. Aan de andere kant ben ik dus nog steeds bezig om te kijken naar investeringsmogelijkheden om ook onze andere plannen die we nog niet echt concreet hebben staan te kunnen verwezenlijken.

 Graag zou ik van anderen ook eens horen hoe het ze financieel gaat naast het aflossen van de hypotheek. Ik zit eraan te denken om ook een soort van enquete op te stellen met vragen. Ik kan me voorstellen dat je dit niet met naam en toenaam wilt doen. Mocht je zeggen ik wil mijn boekje ook wel eens laten zien dan zou ik het leuk vinden als je mailt naar geldover@live.nl. Je beslist zelf wat je wel en wat je niet wil vertellen. Ik lees veel over mensen die uit de schuld komen en vervolgens de hypotheek aflossen, maar eigenlijk nergens wat de situatie naast de hypotheek dan is, wat houdt een ander achter de hand voor noodgevallen? Wat heb jij allemaal afgedekt en op welke wijze?