Gisteren ben ik weer eens bezig geweest met balansen.
Wat dat voor mij inhoud? Nou eens goed de balans opmaken en kijken hoe we er financieel voorstaan en kijken of alles nog bij de juiste potjes staat.
Hierbij weer een update dus.
Totale hypotheekschuld:
296.893,58 euro. Hiervan staat 200.000 euro in een spaarhypotheek met 5.6% rente. Door bijstorten zit in de spaarpot nu al een behoorlijk bedrag en er is ons voorgerekend dat we straks zelf ong 55.000 euro hebben ingelegd om de 200.000 euro te behalen.
Dan de andere delen, deze staan tot 2020 vast tegen extreem lage rentes, te weten 2.5% bedrag 64.000,3.5% 25200 euro en 4.1% 7600 euro. We hebben de laatste twee jaren rentebedenktijd en mogen dan evt een andere rente kiezen.
Tot op heden heb ik vanaf 2006 26.400 euro afgelost op het aflosvrije gedeelte en een 17.500 euro bijgestort in de spaarpolis.
Gisteren besloot ik de spaarrekeningen eens te bekijken en al met al hebben we daar nu al weer het mooie saldo op staan van 43.000 euro, waarvan 10.000 in een 10 jaars-deposito met de mooie rente van 5.4%.
Daarnaast beleg ik dan nog op de beurs. Hier staat momenteel een pot van 12.500 euro. De bedoeling was oorspronkelijk om alles boven de 10.000 euro elke keer naar de spaarpot te boeken, maar beleg momenteel in een bedrijf dat onderzoek naar middelen tegen kanker, dit voelt goed om twee redenen. Het rendement is goed, en ik heb het gevoel dat ik bijdraag aan een goed doel. Als ik dus verkoop met winst probeer ik op een lager punt opnieuw aan te kopen, maar steek deze winst wel opnieuw in de aandelen.
Ik besef me dat mijn financiële situatie heel erg goed er nu uitziet. Wat heb ik hiervoor gedaan? Ik leef behoorlijk bewust en probeer constant rekening te houden met tegenvallers. Zo hebben we bijvoorbeeld altijd al onze belastingteruggave jaarlijks laten doen. We betalen nu elke maand een 1400 euro aan rente en geld voor de spaarpot voor het huis. Dit lukt, mocht het zo zijn dat we de teruggave van de een op andere dag niet meer krijgen dan is er geen man overboord.
Verder stort ik elke maand automatisch een bedrag van 350 euro naar mijn hypotheekaflossingsrekening. Dit is een bedrag dat tot stand is gekomen op verschillende manieren, zo heb ik bv het geld dat eerst elke maand van onze lonen ging naar de spaarloonregeling in dit bedrag verwerkt. Geld dat we besparen doorat we eerder hebben afgelost. Eens in de zoveel tij vind ik dat de broekriem weer wat strakker kan en dan verhoog ik dit bedrag verder.
Eigenlijk zonder aan kwaliteit van leven in te boeten. Ik koop veel tweedehands ook het geld dat ik hiermee bespaar gaat op de aflossingsrekening.
De hypotheekaflossingsrekening staat momenteel op 17.500 euro. Waarom niet direct weg boeken op de hypotheek zul je wellicht denken?
Nou ik mag alleen nog op de rente van 2.5% inlossen en dat zet dan geen zoden aan de dijk. Aangezien de rente die ik op mijn spaarrekening heb iets minder is dan de hypotheekrente - mijn fiscale voordeel. Nl 1.5%. In dit geval kies ik er dus voor om het in eigen beheer te houden. Zo heb ik het geld voor de aflossingen van volgend jaar al klaar staan op de rekening en mochten we toch nog ergens een tegenvaller hebben dan zit het geld niet in de stenen.
Ondanks onze mooie financiële situatie heb ik nog niet het idee dat ik achterover kan gaan leunen. Ik wil nog meer zekerheid. Heb echt niet het idee dat ik er nu zo rooskleurig voor sta dat er mij niets meer kan gebeuren. Aan de ene kant vind ik dit vervelend het ermee bezig zijn en aan de andere kant denk ik Gelukkig want het is ook zo weer op.
Waar ik dan in gedachten mee bezig ben? Nou manlief en ik schelen 7 jaar, ik wil graag ook nog samen tijd hebben en bv eerder kunnen stoppen met werken. Manlief is vrachtwagenchauffeur en heeft bv vorige week een 77 uur gewerkt in 6 dagen. Ik vind dat hij eerder zou moeten kunnen stoppen en niet pas als je bijna dood bent. Als het zo doorgaat is hij halverwege de 80 als ik mag stoppen met werken. Dat is niet wat ik voor ogen heb.
Een ander punt is dat ik onze dochters straks wil kunnen helpen met het betalen van de studie.Nu alles straks een lening gaat worden niet geheel onbelangrijk lijkt me.
Ook heb ik de wens ze straks ook te kunnen helpen als zij een woning willen kopen. Een goed begin is immers het halve werk. Door eerst het aflossen van de hypotheek op een hoog plan te tillen kunnen we het beste ons doel bereiken is mijn mening.
Aan de andere kant ben ik dus nog steeds bezig om te kijken naar investeringsmogelijkheden om ook onze andere plannen die we nog niet echt concreet hebben staan te kunnen verwezenlijken.
Graag zou ik van anderen ook eens horen hoe het ze financieel gaat naast het aflossen van de hypotheek. Ik zit eraan te denken om ook een soort van enquete op te stellen met vragen. Ik kan me voorstellen dat je dit niet met naam en toenaam wilt doen.
Mocht je zeggen ik wil mijn boekje ook wel eens laten zien dan zou ik het leuk vinden als je mailt naar geldover@live.nl.
Je beslist zelf wat je wel en wat je niet wil vertellen. Ik lees veel over mensen die uit de schuld komen en vervolgens de hypotheek aflossen, maar eigenlijk nergens wat de situatie naast de hypotheek dan is, wat houdt een ander achter de hand voor noodgevallen? Wat heb jij allemaal afgedekt en op welke wijze?