vrijdag 23 januari 2015

Alles wat aandacht heeft groeit.

Het is al vaker tegen me gezegd alles wat aandacht heeft groeit.
En inderdaad.  In mijn poging om meer inkomsten te genereren heb ik op diverse facebookgroepen een link achtergelaten van panelwizard. Hierdoor hebben zich weer mensen aangemeld en als deze net zo enthousiast worden als mij krijg ik per persoon hier een euro vergoeding voor.

Morgen heeft manlief een cursus en dan ga ik gewapend met een fototoestel maar eens even de zolder op om te kijken wat er allemaal weg kan tegen leuke prijsjes. In het kader van elke euro is er 1.

Ik ben bezig om een vakantiepot aan te leggen we gaan in de voorjaarsvakantie een weekje lekker weg. Wil eigenlijk ervoor zorgen dat we ons zakgeld van te voren in een aparte pot bij elkaar bezuinigd hebben. Ik ben van plan in ieder geval een dag te gaan gourmetten, en verder lekker makkelijk te doen met het eten. Pannenkoek, lekkere verse pan soep. macaroni of spaghetti. IK las al dat we op de aankomstdag vanaf half vier de sleutel kunnen krijgen maar al wel van tevoren gebruik mogen maken van de faciliteiten van t park. We gaan er dus lekker voor zorgen dat we een hele dag hebben en pakken onze zwemspullen wel even apart in en zo dat we er makkelijk bij kunnen. Moeten we alleen even kijken hoe we het doen met de jongste want die moet op een gegeven moment ´s middags wel even slapen anders is ze niet meer te genieten. Maar bij mooi weer hebben we een wandelwagen en bij minder mooi weer de auto tot onze beschikking. Laken en linnen nemen we zelf mee, wellicht heb ik zelfs nog wel oude handdoeken en theedoeken die na afloop er zo kunnen blijven. Scheelt meteen weer ruimte in de kliko.

Qua doelen heb ik me voornamelijk bezig gehouden met t lopen. Qua beleggen heb ik aandelen Bam verkocht met een 75 euro winst, deze heb ik naar de spaarrekening van de kinderen geboekt, mogen ze het samen delen. Ik wil van het weekend eens kijken naar een voor mij werkbaar schema voor in huis. Wil min of meer ook beginnen met de grote schoonmaak. Ja lekker ouderwets, maar het idee dat alles in huis een keer onder handen is genomen geeft me ook wel een stuk rust.

En nu nu ga ik me klaarmaken om de kas van de buurtvereniging te controleren. Goed voor de sociale contacten zullen we maar zeggen. Tot laterz.

donderdag 22 januari 2015

Doel GELUK

In navolging van mijn bericht van gisteren heb ik direct mijn doelen op papier gezet.

GELUK

Nodig (o.a)

- structuur thuis
- me-time
- gewichtsverlies
- conditie
- extra inkomen

Structuur thuis
- Schema/vaste patronen maken
- To do list van zaken die tussendoor altijd even bekeken kunnen worden
- Herverdeling taken, moet ik het altijd oppakken of kan ik het ook door man of kind laten doen
- Uitbesteden van taken aan derden (bv huishoudster)

Me Time
maandagavond leuke dingen avond.
vriend(innen) vaker uitnodigen
netwerk zoeken

Gewichtsverlies
Doel niet te hoog leggen, proberen elke week een kilo af te vallen.
Regelmatiger lopen, fietsen of met mooi weer zwemmen
Minder door de mond laten glijden
Ondersteuning in de vorm van medicatie (?)

Conditie
Zie bovenstaand alleen maar fijn dat deze ook automatisch beter zal gaan worden.

Extra inkomen.
Deze moet ik verder uitwerken maar wat er zo maar 1.2.3 naar boven komt is:
Marktplaatsadvertenties
Dienst/produkt in de markt zetten
Website opzetten
Reclamemogelijkheden op mijn blog geven
Sterke punten opzoeken
Beter worden in beleggen en er meer tijd aan besteden
Extra aflossen; Check heb ik gisteren direct gedaan. 3150 euro afgelost die uitstond tegen 3.5% rente.
Crowdfunding; Check ook hier heb ik gisteren een investering gedaan van 500 euro.
En actiever blijven op deze blog. (dit laatste levert me niet de hoofdprijs maar wel een 150 euro op jaarbasis op als ik een beetje blijf bloggen)






woensdag 21 januari 2015

Structuur aanbrengen

Zoals jullie waarschijnlijk al wel gemerkt hebben blog ik steeds minder. Ik heb echt even een periode gehad van alles loslaten niet meer doen dan echt noodzakelijk is en de energie die ik nog had verschoot ik vervolgens dubbel en dwars op t werk, omdat het daar zo druk was. Tenminste dat dacht ik.

Gisteren heb ik echter een hele interessante workshop op mijn werk gehad en daardoor kreeg ik hele andere inzichten. De reden dat ik zo moe ben en nergens meer toe kom ligt wellicht in het feit dat de enige plek waar ik nog wel structuur heb mijn werk is en ik doe daar dus een stap extra om me nog ergens fijn te voelen.
De workshop was bedoeld om kritisch naar jezelf te kijken waar sta je nu en waar wil je staan over drie jaar en welke stappen moet je ondernemen om daar te komen. Eén van de dingen die me erg is bijgebleven is om in je privéleven iets te gaan doen wat je heel erg leuk vindt en dat daar vaak ook zaken uit voortvloeien die je in je werk weer kan gebruiken. Bv vindt je het leuk om voorzitter te zijn van de buurtvereniging doe dat dan dit soort vaardigheden kun je wellicht in  je werk ook gebruiken als je ineens een vergadering moet voorzitten. Ga sporten om je gestel te versterken, als je beter in je vel zit presteer je ook beter.
Zoek naar overeenkomsten tussen je hobby en je werk, wat vind je leuk om te doen en hoe kun je dat ik je werkomgeving gebruiken.

Ik wil dus een plan gaan opstellen en ben gisteren eerst zelf al voortvarend van start gegaan. Manlief belde me op net nadat ik een voet over de drempel had gezet met de mededeling dat hij alsnog naar huis kwam. Had eerder aangegeven niet te komen. Ik was echt total loss omdat ik altijd me erg intensief inzet bij workshops en soms meer van mezelf vraag dan goed voor me is. Hij vroeg wat we aten. Ik gaf aan dat ik nog niets klaar had en stelde voor dat hij voor t eten zou gaan zorgen terwijl ik dan ondertussen de kamer en de keuken aan kant kon maken. (was maandagavond het huis ontvlucht omdat ik er echt even door zat en ben samen met een vriendin naar de film gegaan, struisvogelpolitiek)
Mijn bedoeling is dat ik iemand in de huishouding ga zoeken, scheelt me veel frustratie en ergernis, we hebben het geld ervoor en ik word er denk ik veel gelukkiger van. Vind het wel lastig om de stap te zetten omdat ik nogal een chaoot ben, ben dan al snel bang dat de ander een oordeel over mij gaat vellen.

Verder moet ik een plan maken of wellicht een werklijst met taken die ik kan oppakken en per dag dan kan kijken wat er moet gebeuren en waar ik tijd voor heb. Kan dan per dag prio geven aan wat er op staat.

We moesten ook nadenken over onze dromen en wat wil je?

Het lijkt me nog steeds helemaal geweldig om iets te vinden wat ik zelf als hobby zie maar waar ik toch inkomsten uit kan halen, er waren collega's uit andere vestigingen en de één deed nog leukere dingen dan de ander. Zo was er iemand die een webwinkel had, gaf aan dat die behoorlijk goed liep, maar dat hij die had opgezet om het hele proces van a tot z eens door te maken en zo deze kennis kon gebruiken in zijn werk. Grappig toch.
Een ander coachte sporters, gaf aan samen met hen te kijken naar doelen voor na de sport of zelfs naast de carrière.

Ik heb zelf als vooropleiding een sociale opleiding gedaan, wilde altijd met mensen werken. De opleiding heeft me veel gebracht ondanks dat ik nu echt in de zakelijke dienstverlening zit, het is wel fijn dat je je in de ander kan inleven en zaken vanuit allerlei perspectieven kan bekijken. Tijdens de training bedacht ik me dat het geven van trainingen wellicht ook wel echt mijn ding kan zijn. Heb er geen moeite mee om voor een grote groep te praten, mezelf te laten zien en verbanden te leggen en kan hierop voortborduren.

Beleggen is op dit moment een hobby en gebruik de beurs als groot gokpaleis, maar wellicht moet ik toch me er meer in gaan verdiepen en hier ook structureel mee aan de slag.

Bedacht me ook dat ik toch ga inlossen op de hypotheek op het gedeelte dat maar 3.5% aan rente kost en dan ook nog eens bruto. Weg is weg en ik wil financieel onafhankelijk worden. Hoe eerder hoe beter. Plannen maken om eerder te kunnen stoppen met werken want mijn gezin staat op nummer 1 en het kunnen genieten van elkaar maakt me echt zielsgelukkig.

Met andere woorden ik moet meer concreet gaan vastleggen.
Welke doelen heb ik? Welke vaardigheden bezit ik om er te komen en welke vaardigheden moet ik leren of wellicht bij anderen gaan halen?

Misschien is het een beetje een warrig verhaal geworden, maar wellicht dat ik het de komende dagen verder op mijn blog kan uitwerken. Eén van de tips was anderen mee te laten kijken om zo ervaringen en meningen van anderen te horen en zo eventueel bijgestuurd te kunnen worden. En raad eens wie ik daar voor heb uitgekozen? Lekker anoniem, bij mensen uit mijn persoonlijke omgeving vraag ik ook wel raad maar daar kies ik mijn adviseurs persoonlijk uit.




donderdag 8 januari 2015

Hypotheekoverzicht/Wensen 2015

Zo nou eens even een overzicht van wat er in het nieuwe jaar nog uitstaat aan schuld.
Op dit moment staat er nog uit aan schuld een bedrag van 296893,58 euro. Ik moet zeggen dat het daadwerkelijke bedrag lager is ivm de spaarppot die gekoppeld is aan de woning en die nu op een 57.000 euro staat volgens mij. Niet gek in de vier jaar dat we hier wonen vind ik zelf.
Er komt elke maand nu een bedrag van 400 euro bij de helft rente en de helft nieuwe premie. Tikt dus lekker door.
Ik heb op 2 januari gelijk weer een aflossing weggeboekt van 1400 euro, voor dit deel betalen we 4,1% rente en dit scheelt ons dan bruto 5 euro in de maand . Ik zeg toch weer 4 uur werken per jaar. (oh wat hou ik ervan om alles om te rekenen naar vrije tijd)

Ik twijfel of ik op de andere delen ook ga aflossen, op 1 deel staat de rente tegen 2.5% ivm personeelscondities. En voor het andere deel de 3.5%. Misschien dat ik me toch nog weer eens laat voorlichten over het inkorten van de looptijd bij de spaarhypotheek.

Ik moet aankomend jaar vermogensrendementsheffing gaan betalen, het is niet veel maar toch balen. Zonde als er nog een schuld staat denk je wellicht, maar ik heb in t hoofd dat de kids misschien straks wel willen studeren en ik zou hen dan ook graag een heel groot deel op weg willen helpen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer zo dat als ik tegen die tijd minder lasten heb ik dan ook het geld dat ik dan verdien aan de kinderen kan geven als bijdrage voor de kosten.

Dilemma. Ik zit in ieder geval nu met spanning de betaalrekening in de gaten te houden omdat ik zilveren kruis heb gevraagd de premie voor het hele jaar te gaan incasseren. Er staat echter nog geen incasso klaar.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik zo nog niet weet welke wensen we nog meer hebben, zit te denken om maar door te sparen en dan aan het einde van het jaar eens te kijken hoe en wat. Wellicht een goede kluis zodat we ons geld in huis kunnen bewaren en zo ervoor te zorgen dat niet iedereen exact weet hoe het er hier voor staat.

De reden is dat ik steeds meer het idee begin te krijgen dat we onszelf tekort gaan doen. Nu inlossen en later alles aan zorg weer mogen uitgeven omdat je eigen geld hebt, terwijl de mensen die het allemaal hebben opgemaakt een lagere prijs voorgeschoteld krijgen. Dan maar zorgen dat het geld op papier niet meer bij me te traceren is. Geef t later liever aan mijn kinderen zodat zij ook flink op weg worden geholpen.

We gaan t jaar dus met frisse moed in. Ik ga echt mijn best weer doen het bloggen op te pakken. Kwestie van een nieuwe laptop sinds een half jaar met windows 8 waar ik vreselijk aan moet wennen en tikken op mijn telefoon vind ik ook niet echt je van het.





woensdag 31 december 2014

Goed jaar achter de rug...

IBen even alleen, tijd dus om t afgelopen jaar eens even terug te zien.
En wat hebben we t goed gehad, nauwelijks ziekte meegemaakt, weinig mensen zijn ons ontvallen. Reden om dankbaar te zijn dus.
Allebei een baan waar we ons happy (meestal) voelen. Twee lieve kinderen die ons gezin compleet maken en die ook nog eens superlief zijn. Zo erg dat we vaak complimenten krijgen. Het is geen straf als we ze meenemen, ze mekkeren of miauwen niet zoals we dat hier zeggen.
Financieel hebben we ook een topjaar gehad, net de spaarpot van oudste dochter bijgestort op haar rekening en onze eigen rekeningen bekeken. Wauw wat een spaargeld staat erop. En dat terwijl we mijn ouders ook nog geld terug hebben gegeven, was een renteloze lening ooit waarbij werd aangegeven dat we het 'ooit' misschien eens terug moesten geven. Nou dat ooit kwam voor ons nu uit daar we er anders belasting over moesten gaan betalen. Ook nu staat er nog teveel op de spaarrekening dus ook nu betalen we vermogensrendementsheffing. Nou ja t is voor een goed doel ahum. Ondertussen komt de kleine beneden samen met man dus ga later verder

maandag 29 december 2014

Het jaar ziek afsluiten...

De kerstdagen zijn we goed doorgekomen zonder al teveel extra's te eten en zonder ruzie. Ja vooral voor t laatste was ik bang aangezien schoonfamilie een spel bedacht had waarbij iedereen voor 15 euro aan troep moest kopen, nl drie keer vijf euro en dat werd dan middels een spel weer uitgedeeld. Vond het zelf al niet zo heel erg leuk maar manlief gaf aan als ze het doorzetten ga ik niet. Voor ons is dertig euro troep wel te doen maar vreselijk balen terwijl we ook familieleden hebben die normaal elk dubbeltje tien keer moeten omdraaien. Het vreemde is alleen dat die niet protesteerden. Manlief heeft nu gebeld en aangegeven hoe hij erover dacht en ze hebben toch maar besloten om spelletjes te gaan doen. Uiteindelijk hoorden we van meerdere mensen dat ze er niks aan hadden gevonden maar niemand die iets zegt. Het lijkt voor degene die het wilde organiseren alleen dat manlief t niet wil. Zo jammer.
Afgelopen weekend heb ik ziek op de bank gehangen. Griep en behoorlijk hardnekkig ook, koorts, zwijmel viel halverwege gesprekken gewoon in slaap en miste ineensaief en de kids die van narigheid even weg waren gegaan. Ik heb besloten om het een keer goed uit te zieken nu. Om te voorkomen dat ik blijf kwakkelen. Jongste dochter is bij mijn ouders en de oudste bij mij dat is makkelijk om dingen voor me te halen van boven bv.
En als ze me te druk wordt kan ze altijd nog op de fiets naar oma toe.
Heb me net gedouched maar ben nu al weer moe.  Zo eerst eens even moet verzamelen om een broodje te gaan eten.

dinsdag 23 december 2014

Eerste kostenbesparing in 2015 geregeld

Vandaag heb ik dan eindelijk de (ahum) moeite genomen om aan mijn ziektekostenverzekeraar te vragen om mijn premie jaarlijks af te schrijven, er gaat nu in de tweede week van januari een bedrag van een 2800 euro van de rekening, veel geld maar in de daarop volgende maanden zien we dan niet meer elke maand de afschrijving en is het lekker betaald. Helemaal zeker weet ik het niet maar volgens mij scheelt het een 100 euro op jaarbasis, das toch een dag werken 😋 het allerliefst reken ik in uren of dagen werken als ik geld bespaar.
Begin januari ga ik meteen weer geld overmaken naar de hypotheek op t gedeelte met 3,5% rente. De spaarhypotheek zit aan de bandbreedte vol en op 2,5% heeft t geen zin om af te lossen😂 zelfs met de huidige lage spaarrente vind ik het vastzetten in de woning van t geld dan niet handig. Ik spaar dus nu door tot de volgende renteherziening en wellicht dat ik t dan wel de moeite vind om ineens een gedeelte weg te poetsen.
Ik moet zeggen dat we een heel mooi jaar achter de rug hebben financieel gezien. Mijn spaardoelen zijn ruimschoots  gehaald. Ik ga me maar eens beraden op de plannen voor t aankomende jaar

donderdag 18 december 2014

Rennen,vliegen o ja en ook nog kerstdagen

Het is hier weer gekkenwerk.  Op t werk eindejaarsprocedures die ingewikkeld zijn en elk half uur veranderen. Thuis druk druk druk Sinterklaas en verjaardag van dochterlief net achter de rug en nog een stevig examen te leren voor de derde week van januari. Schoonfamilie had al bedacht fat ze de voeten bij ons onder de tafel zou steken met de feestdagen maar die heb ik afgewimpeld. Vorig jaar zijn ze ook hier geweest dus nu maar eens een keer een ander, de jaren ervoor ook bij ons. Ook het cadeautjesfestijn waarbij we elk jaar troep kregen hebben we dit jaar eruit gekregen. Het worden nu spelletjes en gezellig bij elkaar zijn en dat is prima het liefst zonder allerlei extra liflafjes wat mij betreft.
Na de kerst mag ik gewoon drie dagen werken zelfs oudejaarsdag dus s avonds gaan we lekker met eigen gezin lui op de bank of een spel doen al twijfel ik nog over het uitnodigen van een vriend die net gescheiden is. Maar dat kan altijd nog op t laatste moment als iT dan goed voelt en hij nog steeds niets anders heeft.
Ga me op t huishouden storten en daarna aan de studie. Benieuwd hoe de kleine meid vandaag uit bed komt, gisteren had ze duidelijk een heel zeer keeltje. 

maandag 8 december 2014

Giften

Aan het einde van het jaar lijkt het alsof er ineens allerlei instanties aan mijn portemonnee trekken. Spotjes over kinderen die geen ouders meer hebben of geen eten in het buitenland, giro 555 ebola en de hype van vandaag de reclame van jumbo die als jij een product doneert of liefst twee zij er het eerder product bij doen zodra er twee betaald zijn. Bij de laatste schijnt het bij een groot publiek in het verkeerde keelgat te zijn geschoten dat er mega veel betaalde bekende Nederlanders in te zien zijn. (Hoewel de een zegt we hebben een onkostenvergoeding te hebben gehad geeft de ander aan het gewoon salaris te vinden dat hem toebehoort )

Persoonlijk moet ik zeggen dat iedere collecte die hier aan de deur komt van mij geld krijgt, afhankelijk van de lijst is dit 1 of 2 euro. Ik denk dan als ieder huishouden meedoet hebben ze een mooi bedrag.

En dan komt het punt aan het einde van het jaar, ook ik wordt dan weeïg kijk naar hoe goed we het hebben en wordt vrijgeviger. Het schijnt bij meerdere mensen zo te werken aan t einde van het jaar. Ik heb echter de afgelopen jaren bewust de volgende keus gemaakt ik deel met mensen van wie ik de persoonlijke situatie ken, dit kan dmv geld zijn of dmv een pakket met nuttige boodschappen. Helaas heb ik bij meerdere mensen in mijn omgeving gezien dat de voedselbank werd misbruikt. Hier baal ik ontzettend van. Er werd veel eten weggegooid want wat de boer niet kent dat eet ie niet, of men had kasten vol met koeken en deelde rijkelijk de halve familie ervan mee. Vanuit de kerk werden er maaltijden bezorgd voor de feestdagen op kerstavond die linia recta in de container belanden. Dit is de reden dat helaas de goede mensen eronder lijden en ik dus niet doneer aan de voedselbank. Ook bij organisaties blijft er vaak veel geld aan de strijkstok hangen. 
We hebben een foster parents kind gehad, we stuurden echter nooit post maar ontvingen meerdere brieven met bedankt voor uw cadeau of uw brief . Toen ik het aangaf en vroeg of het allemaal wel goed ging kreeg ik geen duidelijk antwoord want kinderen konden niet meerdere parents hebben. Ik weet toch echt zeker dat ik niets verstuurde. Dus ook opgezegd omdat t vertrouwen weg was. 
Ik denk dat ik dit jaar weer eens goed ga kijken naar doelen waarbij ik denk daar wordt mijn geld goed besteed, bedenk me net dat ik vorig jaar nog naar medeblogger mijn gezinendestichting heb overgemaakt. Ondanks geen persoonlijk kontakt heb ik daar een goed gevoel bij wat betreft geld overmaken naar t buitenland en ik weet ook iemand in mijn persoonlijke kennissenkring die bijstand goed kan gebruiken. Vragen we aan t windvaan t jaar nog een liedje aan boor serious request en dat is het dan.

zaterdag 29 november 2014

Even een berichtje

Ging het heel erg fijn een aantal weken lang sinds een paar weken zit ik echt in een dip. Ben mega emotioneel, zit mezelf in de weg, voel me ronduit ***.
Mijn hormonen zijn ook dusdanig in de war dat ik wekenlang last had van bloedverlies. Daarvoor naar de dokter maar die medicatie maakte dat ik al begon te janken als iemand mee aan keek. Gebeld en moest ermee stoppen. Helaas zijn de hormonen nu nog niet in balans , ben nu de hele dag moe, heb echt moeite met de ballen allemaal hoog te houden. Ik wil er voor iedereen zijn maar moet nog accepteren dat het nu allemaal even niet lukt. En dat vind ik knap lastig, want wat doe je als ze je bellen met de mededeling dat men bijna op straat staat en dat er geld nodig is, of er ligt iemand in scheiding en wil je even meekijken naar hoe ik eea wil afspreken en qua hypotheek kan dit allemaal? Manlief werkt zich momenteel ook een slag in de rondte is ook net pas weer thuis gekomen.
Er zijn een aantal mensen die me helpen me met mijn voeten op de grond te houden en aangeven dat ik moet oppassen dat men niet over me heen loopt. Ben immers de bank niet. Over bank gesproken had de vorige keer aangegeven dat ik meer over mijn financiële situatie wilde vertellen. We hebben een zeer grote schenking van mijn ouders gehad. Kan het ivm boeterente echter niet kwijt op de hypotheek want dan zou meer dan tien procent verdampen en dat vind ik echt zonde. Wel moeten we gaan kijken naar manieren om ons geld beter te laten renderen. We moeten dit jaar vermogensrendementsheffing gaan betalen. Ik ben nog steeds op zoek naar iets waarin we kunnen investeren zodat we maandelijks of jaarlijks rendement kunnen maken. Zit te denken aan een vakantiewoning of zo. Of toch nog weer eens kijken naar een camper...: