Sale Solden 2023Sale Solden 2023

woensdag 19 januari 2022

Me too?

De laatste dagen kan het niemand ontgaan zijn. De deksel is van de beerput af en meerdere jonge meiden geven aan dat ze nare ervaringen hebben opgelopen bij the Voice. En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook de diverse talkshows langszapp om te horen of er meer nieuws is. En toch voelt het voor me heel erg dubbel. Want als ik eerlijk ben heb ik nog nooit ergens gewerkt waar dit niet gebeurde. Mijn eerste echte baan was in een fabriek, daar hing echt een macho sfeertje en ik was de jonge griet waar de ene schuine grap na de andere werd gemaakt. Op zich was ik niet op mijn bekkie gevallen en werd er dan ook niet heel erg warm of koud van. Op een gegeven moment was er echter een persoon die me te na kwam en toen heb ik tegen mijn naaste collega aangegeven dat ik nooit alleen met diegene on t magazijn wilde zijn. Hier zorgde ik dan ook echt wel voor. Van de opmerkingen en schiine grappen zelf werd ik niet warm of koud. Daarna werkte ik op een telefooncentrale, hier kwam op een gegeven moment een collega op me af gelopen. Die had de baas met een andere collega betrapt een week nadat ie terug was van zijn huwelijksreis. Dit was wel met wederzijdse goedkeuring maar toch.. De baan erna was een best zware functie waarbij er werkelijk van alles gebeurde. Het vreemde was dat de afdeling op zich het zo goed met elkaar kon vinden dat veel met de mantel der liefde werd bedekt. Er was een collega van wie iedereen wist dat die echt vervelend werd met drank op. Alle vrouwen stonden dan op te letten of hij niet te ver ging. (nu denk ik het feit dat we moesten opletten geeft aan dat het eigenlijk al te ver gaat) Er liep een vrouw rond die regelmatig met mannen de bezemkast in dook. Achteraf al in de eerste week dat ze op de werkvloer was. Toch vreemd dat dit allemaal kon gebeuren en zeker dat we t kennelijk ook als 'normaal' gingen zien. Als ik nu de berichtgeving volg of mensen zie reageren op FB met opmerkingen met waarom nu pas reageren? Ik snap het wel. Wij hielden ook allemaal onze mond. Het begon als een geintje en t stapje werd steeds groter. Doordat we als collega's er onderling wel over spraken en we verder elkaar goed met elkaar konden opschieten maakte dat dit niet verder de organisatie in ging maar ook dat de persoon er zo lang mee door kon gaan. Het is lastig en justitie zal er verder naar moeten kijken..... Wel denk ik goed is dat we als maatschappij kijken hoe we dit kunnen voorkomen. Wat kan wel en wat niet? En hier ook in het onderwijs dus mee bezig gaan..

3 opmerkingen:

Zuinigaan (Aaf) zei

Het is inderdaad wel een beerput die open gaat!
Ik heb nooit gewerkt in een omgeving waar zoiets speelde. Eerst een homo baas die de touwtjes stevig in handen had en daarna vrouwelijke bazen in een omgeving waar bijna alleen vrouwelijke werknemers werkten. Er werd wel gepest, maar bij mijn weten geen grensoverschrijdende seksuele dingen als aanrandingen etc.

Suuz zei

Ik heb op diverse plekken wel dingen gezien of meegemaakt. Persoonlijk kon ik het meeste wel pareren, maar dat maakt het niet minder onprettig. Ik ben blij dat nu duidelijk wordt welke dingen gewoon niet kunnen die altijd maar 'getolereerd' werden. Zo ontstaat dialoog en hopelijk meer duidelijkheid en respect. Maar het wordt weer een lang traject.

nicole orriens zei

Het is best schokkend wat er allemaal naar buiten komt inderdaad. Ik voel me erg naïef....