Sale Solden 2023Sale Solden 2023

dinsdag 4 april 2017

Hypotheek wel of niet oversluiten.

Ben al een paar uur aan t wikken en wegen ga ik wel of niet de rente oversluiten? En ben tot de conclusie gekomen om het niet te doen. Momenteel staat er nog een bedrag open van 200000 spaarhypotheek en 76733,11 op aflossingsvrij.64058,10 staat tegen 2,5% de rest tegen 3,5%. Ik heb t lopen doorrekenen en kon zo ongeveer quitte spelen als ik rekening hield met de belastingteruggave en al op het deel tegen 3,5%. Maar net toen ik dacht doen zag ik dat er afhandelingskosten van 150 euro in rekening werden gebracht en dat bracht net de weegschaal naar de negatieve kant. Daarna ging ik verder denken. Los nu ook elke keer af zonder boete mag nl 10% van de oorspronkelijke hoofdsom aflossen wat een 30.000 euro per jaar betekent. Als ik daarmee doorga is het wellicht haalbaar om t deel aan t einde van de rentevastperiode in september 2020 afgelost te hebben. Die aflossingen die ik wel wil gaan doen had ik ook niet in de berekeningen meegenomen en ook daar ga ik dus niet het maximale voordeel uit halen als ik nu oversluit. Ik wil nu dus serieus gaan kijken of ik de 12675 euro die tegen de 3,5% rente nog open staat zo snel mogelijk naar de 0 kan krijgen. Dit doel is behapbaar lijkt me.Het is iets meer dan 500 euro per maand. Er zitten nog wel twee maal een belastingteruggave in en die bedragen zijn op zich genoeg om t hele bedrag mee te voldoen, maar daar zal ook onderhoud aan de woning mee gedaan moeten worden. Ga inzetten op beleggingswinst wegstorten en besparingen wegstorten. Dit heb ik de afgelopen maand ook al gedaan. Dochterlief moest een andere fiets de andere was echt te klein geworden. We zijn gegaan voor een 2e handse dit bleek nogal lastig in de maat 26 inch. Uiteindelijk had ze de keus uit twee. Een voor 300 en een voor 165 waar ik zelf een ander zadel op liet plaatsen en die daardoor 185 werd omdat de fietsenmaker er toen 20 euro vd prijs van t zadel af deed. Zelf had ik voor de duurdere gekozen maar dochterlief koos de goedkopere en bespaarde me daarmee 115 euro, daarnaast had ik 100 euro verdiend met de aandelen. Ik besloot snel weer 250 euro over te maken naar de hypotheek. Dit was nl geld dat ik anders ook niet had gehad. 
Eerder wachtte ik totdat ik 500 euro bij elkaar had verdiend maar nu voelde het ineens als goed om 250 euro over te maken. Beloning voor mezelf, want wordt er blij van. Deze maand gaat het wr waarschijnlijk niet meer van komen. Manlief auto deed gisteren raar. Wiellager kapot en twee andere banden op de auto, er zat zo goed als geen profiel meer op, garage had nog twee banden liggen die pasten en voor 40 euro per stuk van eigenaar mochten wisselen. Weet nu al dat ik te zuinig geld op de betaalrekening heb staan dus er zal iets van t automatische sparen teruggestort moeten worden geeft niets maar ga toch kijken of ik die overboeking zo lang mogelijk kan uitstellen.

5 opmerkingen:

Gewoon Vlijtig zei

Wij hebben het ook niet gedaan. Lossen vorig jaar, dit jaar en volgend jaar 20% af, dus het schiet al aardig op.
De boete is gewoon zonde. Wij hebben 5,3%, 4,2% en 2%. De hypotheek met 5,3% heeft nog een hoofdsom van 6.990 en die zal dit jaar verdwijnen met een boete van ongeveer 60 euro. Daarna gaan we flink werken aan de 4,2%. Maar tot 2019 (omdat 2018 ook al klaarstaat) kunnen we daarop niet meer aflossen. Is niet erg, gewoon verder sparen.
PS. wat moet je toch een onzin doen om iets gepubliceerd te krijgen. Foto's van bergen aanklikken en verkeersborden. Het word je wel moeilijk gemaakt.

LLMM zei

Ik los altijd af wat kan, zonder boete te betalen. Nu was mijn vorige hypotheek erg hoog en mocht ik 20% aflossen, wat neerkwam op ongeveer 80.000 in het jaar. Dat had ik toch niet, dus voor mij was het onbeperkt aflossen. Ik zou in ieder geval geen boete willen betalen. Voor hetzelfde geld verhuis je nog of heb je idd een rentevaste periode die afloopt of andere dingen die ervoor kunnen zorgen dat je gratis kunt aflossen.

geldover zei

Moet je dat op mijn blog? Kan me niet indenken dat ik zoiets geïnstalleerd heb. Had vorige week wel last van Italiaanse spam

Gewoon Vlijtig zei

Ja dat moest ik allemaal aanklikken, erg vreemd ja. Ik zet er express nu weer wat neer om te kijken of het nog steeds moet.
Ja hoor, nu moet ik foto's aanklikken met beelden van een tankstation.

geldover zei

Heb geen idee waar t zit en waar ik t kan uitschakelen. Dus mocht iemand t weten laat maar horen dan zet ik em uit