Sale Solden 2023Sale Solden 2023

maandag 19 december 2016

De extra aflossingen van 2016

Het jaar bijna ten einde. Tijd om de balans op te maken. Wat heb ik nu heb afgelopen jaar daadwerkelijk afgelost?
Ik heb even snel gezocht op het woordje aflossing en het ziet er naar uit dat we het afgelopen jaar maar 2000 euro hebben afgelost. Zit momenteel te denken over wat hebben we dan het afgelopen jaar allemaal aan extra's gedaan? En momenteel kan ik daar zelfs geen antwoord op geven. Weet wel dat er behoorlijk wat geld is verdampt uit mijn aandelen en dat er iets meer spaargeld is nu. Dit doordat we het afgelopen jaar in dezelfde periode onzeker werden over onze baan. Toen besefte ik me dat we ook teveel geld in de stenen konden stoppen. Het is wel fijn om een extra pot te hebben dat we nog even kunnen nadenken over wat en hoe stel dat een van beide op straat komt te staan.
Daarnaast heb ik geld gereserveerd omdat ik aankomend jaar een extra lange vakantie neem zodat ik de eerste weken dat mijn dochter naar school gaat ik ook lekker thuis ben. Dit kon in overleg met mijn werkgever helemaal super. Heb net contact opgenomen met de zorgverzekeraar. Zij schrijven mijn premie de 27e van de rekening af. Blijf ik lekker elke maand naar mijn spaarrekening boeken zodat we volgend jaar ook weer ineens kunnen betalen. 
Ik ga me beraden over aankomend jaar ga ik weer aflossen of ga ik sparen? Wil er in ieder geval voor zorgen dat er minder geld weglekt aan zaken die helemaal niet zo belangrijk zijn.

4 opmerkingen:

LLMM zei

Misschien kun je nog een beetje via je bankafschriften zien waar het naar toe is gegaan. Soms is het dagelijkse leven ineens ook duurder; daar merk je niet heel veel van, maar aan het einde vraag je je dan soms wel af waar alles gebleven is. In ieder geval mooi dat het spaarsaldo wat omhoog is én dat jullie toch weer 2000 euro hebben afgelost!

Dertiger zei

om die reden hou ik alle uitgaven bij in excel.. geeft overzicht van alle extra uitgaven ;) kan vrij makkelijk zien waar het geld naartoe gaat (veel te veel idd.. maar ja.. )
man wil helaas nog niet extra aflossen (ziet er t financiele voordeel niet van helaas.. ) maar we sparen nog wel gelukkig. wie weet als er ooit echt te veel spaargeld is dat hij extra wil aflossen (maar we hebben een annuitaire hypotheek, we lossen dus sowieso al af gelukkig )

succes volgend jaar!!

Koen 10100.nl zei

Ik hou alle uitgaven ook bij in excel. Heb een aparte excel blad voor de aflossingen. Bovendien hou ik me aan het pay yourself first principe. Als het salaris binnen is dan boek ik direct een vast bedrag naar de spaarrekening, want geld wat niet direct beschikbaar is geeft men minder snel uit.

geldover zei

Dat doe ik ook Koen elke maand gaat er automatisch een keer 325 naar de spaar en een paar dagen later 250, de laatste is voor de zorgpremie.