Sale Solden 2023Sale Solden 2023

dinsdag 15 september 2015

Update Hoe staan we er nu voor met de hypotheek?

Spaargroeihypotheek rente 5,6% rente 933,33 Euro 200000

Aflossingsvrije hypotheek rente 3.5%  rente 62,83 Euro 21540,59

Aflossingsvrije hypotheek 2.5% rente 133,45 Euro 64058,10

Totale hypotheek is 285598,69 euro nu met rentekosten 1129,61 euro.


In de spaarpot van onze spaargoeihypotheek zit nu ongeveer 56000 euro en daar komt elke maand een bedrag aan rente bij van 500 euro. Tevens leggen we elke maand een 166 euro daarvoor in, er gaat ong 20 euro aan premie af voor overlijdensrisicoverzekering. We zitten hier tegen de bandbreedte aan dus nog extra inleggen lukt momenteel niet, dan zouden we de looptijd moeten verkorten dit is wellicht een optie als straks als we de rente moeten kiezen de rente laag staat.

Daarnaast heb ik nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor mijn man afgesloten, deze kost vanaf dit jaar een 65 euro per maand maar geeft me wel de nodige rust.

Al met al dus flinke lasten om hier te mogen wonen. de woning staat gelukkig niet onder water en is volgens mij volgens de WOZ nu net iets boven de 300.000 euro.
Vanaf half 2018 tot 2020 hebben we de mogelijkheid om een andere rente te kiezen. Maar voor onze spaargroei is juist deze hoge rente erg gunstig, omdat de inleg voor het spaargedeelte daarmee laag blijft. Het enige waar ik nog naar zou kunnen kijken is of ik straks de looptijd kan verkorten. Dan wordt het bedrag dat ik moet inleggen wel hoger en of dat handig is als dochter dan ook tegen studeren aan zit valt te bezien, maar dit is ook iets van latere zorg.

We laten de belastingteruggave altijd eens per jaar terugkomen, dit geld wordt of in ons huis besteed of daadwerkelijk afgelost. We mogen 10% boetevrij aflossen per jaar. Op de 200.000 euro inlossen is niet slim, op de andere delen lossen we wel in ondanks dat het in de maandelijkse rente weinig scheelt. Weg is weg bij die delen.
Totaal heb ik dit jaar ingelost 11287,27 Ik hoop voor het einde van het jaar nog een 2500 euro in te kunnen lossen.
Dan wordt t totaalbedrag 13787,27 euro. Dit geld zou uit de belastingteruggave van een dikke 4000 moeten komen. wellicht komen er nog meevallers vanuit de aandelen en trek ik het bedrag nog omhoog naar 15000 euro. Daarna wordt t tijd om weer te gaan bufferen op de spaarrekening. Hier teer ik langzaam op in en dat maakt me onrustig. (als er grote nood is kan ik altijd geld uit mijn aandelen halen, maar wil niet met verlies verkopen.) Spaarbuffer is nu onder de 10000 euro gedaald.

We zijn begonnen in 2008 met een hypotheek van 328.000 euro en dus het spaargedeelte op o euro. Al met al hebben we dus al 42.401,31 euro afgelost en die 56000 gespaard. (Nog 1600 en dan zittten we op een ton, dit redden we dus voor het einde van het jaar alleen al door de spaarrente die er bij komt, whoehoe) hebben we er veel voor gelaten? Nee dat denk ik niet. Wel zouden we nog veel harder kunnen aflossen maar vind het lastig om daar extra gemotiveerd voor te raken met deze lage rente.

Zoals het er nu voor staat denk ik dat ik de aflosvrije gedeelten op variabele rente ga zetten in 2018 dan kan ik net aflossen wat ik wil zonder rekening te houden met hoeveel ik mag aflossen.




4 opmerkingen:

OpnieuwBeginnen zei

Wat heerlijk een aflosverhaal dat duidelijk en overzichtelijk is. Geen moeilijk gedoe. Perfect. Geniet er van.
Duidelijk en overzichtelijk is kennelijk niet iedereen gegeven. Zucht.

Gewoon Vlijtig zei

Wat een mooi bedrag heb je al afgelost.

LLMM zei

Inderdaad, wat een mooi afgelost bedrag al! En ook super dat jullie al zo goed gespaard hebben. Ik kan me voorstellen dat je ook de buffer weer boven de 10 wilt krijgen, dat is toch geld dat direct voor handen is, iets dat wel fijn is.

Miss Milla at Home zei

Wauw! Super veel al afgelost. Knap gedaan van jullie!
Ik lees die Nederlandse aflosverhalen altijd graag. Bij ons in België wordt er toch vaak op een andere manier geleend heb ik de indruk. Toch inspireren die verhalen me wel. Alleen merk ik dat het veel moeilijker wordt om te sparen naarmate de kinderen ouder worden. Het lijkt wel of ze alsmaar duurder worden met het stijgen van de leeftijd ;-)