Sale Solden 2023Sale Solden 2023

maandag 10 augustus 2015

Studieschuld

Pff zit net naar RTL nieuws te kijken waar ze het hebben over het nieuwe leenstelsel voor studenten waarbij men alles moet lenen. Hbo studenten zouden gemiddeld na de studie straks een studieschuld hebben van een dikke 17.000 euro. Zet me toch weer aan t denken, wil ik toch niet liever al iets concreets gaan regelen voor mijn dochters? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze alles op een gouden dienblad krijgen aangereikt, maar ik zou het ze ook gunnen als ze niet met torenhoge schuld hun leven moeten gaan opbouwen. Ik lees dat ze vanaf het moment dat er een minimum inkomen is moeten gaan terugbetalen over een periode van 35 jaar en dan de rente nooit meer dan 4% mag bedragen. Pff hoe moet ik zo'n plaatje voor me zien? En is dit een harde afspraak of schroeven ze straks gewoon de bende naar eigen goeddunken op? Blij dat mijn kids niet dit jaar beginnen want dan wordt je als ouders behoorlijk voor t blok gezet lijkt me
Gelukkig heb ik nog even, maar het is zeker iets wat ik in de gaten wil houden.

8 opmerkingen:

Fabiooltje: zei

Als die HBO studie vier jaar duurt, dan gaat het om vierduizend euro per jaar. Je zou je kind dan misschien 2400 euro per jaar kunnen geven (200 euro per maand). Mogelijk kan dat wel van je budget af? Dan zou het kind nog maar zo'n 2000 euro per jaar hoeven te lenen, dus in totaal 8000 euro. Ook niet niks, maar naar mijn idee is zo'n bedrag nog wel te overzien qua terugbetalen (bijvoorbeeld na het afstuderen en als men werk heeft, elke maand 200 euro naar de studielening, dan is het in minder dan vier jaar tijd afbetaald).

Het was vroeger absoluut wel beter, en ik wou dat de politici nooit op dit onzalige plan gekomen waren, maar op die manier is het misschien toch nog wel te doen.

Anoniem zei

Belachelijke regeling. Gelukkig kunnen wij het onze kinderen geven. (Oudste begint over twee jaar)
Ik vraag me wel af waarom de MBO 'studenten' nog wel studie financiering krijgen en HBO en WO moeten lenen. Oneerlijk!

Ineke zei

Ergens is het wel een beetje logisch dat niet iedereen meer op kosten van de staat kan gaan studeren, gezien de bedragen is het daar ook veel te duur voor. De rentes zijn laag dus zo onoverkomelijk is het niet. Je zou ook zelf het geld aan je kind uit kunnen lenen tegen bijvoorbeeld 0 procent rente zodat ze er toch zorgvuldig mee om gaan. Het is dus ook zaak dat je als ouder op tijd je maatregelen gaat nemen in de vorm van sparen. Tja de vette jaren zijn voorbij denk ik maar.

Anoniem zei

Rampzalig plan. Niet leuk om je werkzame leven met zo'n molensteen om je nek te beginnen lijkt me. Wat je nu investeert in jonge mensen qua educatie, betaalt zich later alleen maar terug, lijkt mij! Maar goed, kortzichtigheid is ze toch niet vreemd daar in Den Haag. Ik zou zelf ook een middenweg zoeken tussen ze niet alles aandragen en zorgen dat ze niet met een enorme studieschuld beginnen. Ze moeten ook nog eens x eigen geld hebben als ze een huis willen kopen, en studieschuld telt ook mee in de berekening voor je hypotheek geloof ik tegenwoordig...

Vlijtig Liesje zei

Ik vind het ook niet prettig! Ik weet wel dat het een investering is in de toekomst, maar zo jong al een lening op je nek lijkt me niet ideaal...

Mijn oudste dochter doet een hbo opleiding via de LOI en woont thuis. Zo kan ze een studieschuld vermijden.

stitchesandbeads zei

wat onze kinderen zich afvragen is hoe ze aan die hoge leenbedragen komen .HBO kost iets van net geen 2000 collegegeld per jaar , boeken hoef je niet allemaal nieuw te kopen ( met een beetje zoeken op internet kun je genoeg tweedehands scoren die vaak nog als nieuw zijn. De oudste 2 hebben nog stufi oude regeling dus een euro of 95 per maand. Hier kunnen ze de opleiding niet mee betalen, de rest verdienen ze bij. Jongste begint aan een mbo-4 opleiding, is nu nog net te jong voor stufi. dus eerste maanden geen college geld maar moeten we het ov ook zelf betalen.
Stufi voor het MBO zal denk ik nog wel niet worden afgeschaft omdat je minimaal mbo als startkwalificatie moet hebben.
Een thuisstudie klinkt leuk. Maar of dat in de toekomst werk oplevert ? Met meer dan genoeg werkelozen heeft een werkgever voor het kiezen en om de een of andere reden kiezen die liever voor mensen met een reguliere opleiding.
groetjes
Geke

mrs H. te B. zei

Ach, Ik begon mijn (niet-)werkzame leven ook met een schuld van een 20.000 (toen nog guldens) of zoiets. En natuurlijk heb ik daar wel eens wakker van gelegen, en natuurlijk had ik van dat geld (toen) ook een leuke aanbetaling op een huis kunnen doen, maar ik wilde nou eenmaal graag studeren, en gedurende mijn studie begonnen ineens HBO-jaren (achteraf) mee te tellen, en werden giften leningen, en later zelfs rentedragende leningen. That's life!

Anoniem zei

ik ben benieuwd, mijn zonen zijn nu 4 jaar, 4 jaar en 6 jaar. Ze gaan over 12-14 jaar studeren. Ik wil dan ons huis flink hebben afgelost zodat ik ook deels kan meebetalen aan hun studie. Goed om erbij stil te staan. Ik vindt de opmerking van Stitchesandbeats ook goed, want ik ben zelf ook wel van zo simpel en goedkoop mogelijk. En van werken als je jong bent. Zelf heb ik een HBOopleiding netjes in 4 jaar gedaan en behaald en ben bij mijn ouders blijven wonen totdat ik klaar was met school, met de trein en bus naar school gegaan, wekelijks op stap en 2x per week werken in een winkel, alle vakanties gewerkt. En geen studieschuld opgebouwd.
Na mijn opleiding was er weinig werk te vinden, en heb ik allerlei baantjes via het uitzendbureau gedaan.