Sale Solden 2023Sale Solden 2023

maandag 8 juni 2015

Sparen voor de kinderen

Toen onze oudste geboren werd kregen we meteen te horen dat we aan de studie  van het kind moesten denken en dat het verstandig was een studieplan te openen. Maandelijks inleggen en een rendement van rond de 2% meen ik. Aangezien ik me niet snel wil laten vastpinnen op verplichtingen en zekers geen 18 jaar lang besloot ik hierin niet mee te gaan. Wel was mijn wens om zo snel mogelijk te starten met het opbouwen van een spaarpot. Ik ben er dus wel over na gaan denken hoe ik geld kon besparen zonder dat wij direct inleverden op onze eigen spaardoelen. Waar ik mee begon was de uitzet. Ik keek eens rond en zag dat alle spullen me werkelijk een fortuin kon gaan kosten, maar koos bewust. Zo wilde ik graag een nieuwe babykamer en een nieuwe maxicosi. Van mijn schoonouders kregen we de wagen als cadeau. De gordijnen voor op de babykamer kwamen van de rommelmarkt weet ik nog goed, erg handig want doordat ze erg retro waren qua patroon maar nog steeds kleurvast wist ik dat ik voor vijf euro een goede koop deed. Ik kon bij de babykamer een plank kopen die een 80 euro moest kosten terwijl een normale plank bij de bouwmarkt me tien euro kosten. Kcemg zo kwam het eerste geld op de rekening van dochterlief binnen. Ook al haar fietsen zijn altijd tweedehands geweest. Sommige waren echt niet van nieuw te onderscheiden. Hiermee heb ik al met al denk ik ook al wel een honderd of vier uitgespaard deze zijn dus ook op de rekening van dochter gekomen. Maar ook kleine bedragen van bijvoorbeeld geld terug acties. Toen we op een gegeven moment twee huizen hadden bestelde ik producten twee keer een keer liet ik het op eigen rekening en oude adres storten en eens op haar rekening met t nieuwe adres. Op verjaardagen vroeg ik geld omdat ze genoeg speelgoed van me kreeg dat ik dan overigens bij de rommelmarkt kocht. Of ik vroeg cadeaubonnen van winkels waar ik zelf zaken koop en wisselde die voor haar om naar geld. Toen ze 2 was kon ik de eerste 1000 euro vastzetten tegen een rente  5% voor een periode van tien jaar. Prima want zo heb ik de eerste 500 euro gratis geld mooi binnen. Helaas zijn de deposito's niet meer wat het was en spaar ik nu op een gewone spaarrekening verder. Ze krijgt nu nog een bonus bij bepaalde jaren. Dochterlief heeft zelf nu ook het spaarvirus al te pakken. Ik heb haar uitgelegd dat wanneer je geld naar de bank brengt deze het voor je bewaard en er ook nog eens geld bij doet. Rentebijschrijvingen bekijken we samen en vieren we. Toen bij dochter twee bleek dat er geen spaarrekening meer was met een bonusrente kwam manlief met t idee om voor beide kinderen dezelfde rekening dan maar aan te houden. In de omschrijving zetten we van wie welk deel is als we geld overmaken en de rente wordt gedeeld. Daar ik bij de eerste dochter vooral bespaarde bij aankopen spek ik de rekening van de jongste weer door de verkopen die ik doe. Ik hoop dat ze dan straks op ongeveer hetzelfde bedrag zullen gaan uitkomen.
Op dit moment ben ik aan t overwegen of ik zelf zal gaan beleggen met een deel van t spaargeld, maar in mijn hoofd speelt mee dat ik ga gokken met geld dat ik in eerste instantie al als gift naar hen heb overgemaakt en dit remt me. 
Misschien als ik straks nog een keer een meevaller heb dat ik dan een x bedrag ga reserveren en met deze pot probeer een leuk rendement te gaan halen, zelf zit ik te denken aan een inleg van 1000 euro pp. Hier zou ik dan de winst mee moeten gaan maken. Hebben jullie momenteel al een spaarpot voor de kinderen en sparen jullie automatisch, bij gelegenheid of hebben jullie wellicht wel een spaarplan? En op welke leeftijd betrekken jullie de kinderen bij het sparen?

13 opmerkingen:

Dertiger zei

wij sparen de kinderbijslag bijna helemaal voor de kids. we sparen per kwartaal 150 euro per kind via een automatische overschrijving. geen hoge rente helaas maar we sparen structureel. erg blij mee dat we dat uberhaupt kunnen

Anoniem zei

Wij sparen ook voor de kinderen een vast bedrag van EUR 15 per kind per maand (we hebben er twee). Van mijn ouders krijgen alle kleinkinderen een studie potje. Ze sparen daar 15 jaar voor en voor zoon is het recent vrijgekomen. Een hele studie kan hij er niet van betalen maar voor MBO is het ruim voldoende en kan hij nog zijn rijbewijs halen.
De kinderen sparen ook zelf met enige tegenzin soms. Een deel voor een doel en een deel algemeen. Zodra zoon een baantje heeft moet hij daarvan ook een deel gaan sparen.
Ik vind het genoeg zo. Ze krijgen een zetje in de rug meen. Het is ook niet zo dat wanneer de kinderen volwassen zijn en het huis uit gaan dat wij ze dan loslaten en ze het maar moeten uitzoeken. We zullen ze helpen waar kan en waar ze willen.
We praten vrij open over wat dingen kosten en hoelang je er voor moet werken of sparen. Vooral dochter is heel handig en slim met geld. Zoon gelooft het allemaal wel.
Nic

Anoniem zei

Wij sparen iedere 3 maanden de kinderbijslag. Dit gaat automatisch. Daarnaast schuiven opa's en oma's wel eens wat toe, dit storten we dan bij op die rekening.
Kleuter heeft zelf nog een spaarpotje waar de laatste tijd echt geen geld uitgehaald mag worden 😊

Een pas op de plaats zei

Oudste kind is nu 22. Toen dit kind wer geboren werden we overstelpd met aanbiedingen over spaarvormen voor de kinderen. We werden regelmatig gebeld en verkopers van spaarplannen praatten je een schuldgevoel aan over het feit dat je niet spaarde voor je kind ' je gunt ze toch een zorgeloze studietijd'? Ik vond het toen al een slecht idee en vind dit nog steeds. We hebben wel gespaard. Maar dan niet op naam van de kinderen. Reglematig zette ik een bedrag vast in een deposito. Oudste kind heeft een mbo opleiding gedaan die goed te betlalen was van inkomen en srudiefinanciering. Dit geldt ook voor het tweede kind. Derde kind is nog niet toe aan een vervolgopleiding. Het geld staat nog steeds geparkeerd. We hebben het nooit benut voor andere zaken. Ook zorgeloos, dus. Ik ben nog steeds blij met deze keuze. Ik weet dat andere ouders wel hebben gespaard en kinderen de pot met geld zo in de schoot geworpen hebben gekregen. Het geld was in een mum verdampd, en niet besteed aan een studie, hoor. Daarvoor heb ik die jaren niet gespaard. Het doel was voor een studie. Mocht de pot niet worden gebruikt voor de studie van een van de kinderen, dan ga ik misschien zelf een studie volgen. En oh ja, de twee oudsten zijn niets tekort gekomen. Ze hebben wel geleerd dat ze zelf moeten werken en sparen als ze bijvoorbeeld zelf een auto willen hebben.

Anoniem zei

We hebben 3 kids, en we hebben 1 spaarrekening waar we een deel van de kinderbijslag plus geld van verjaardagen ea op storten. Ook als ik speelgoed of kleertjes van hen verkoop,is het voor hun spaarrekening. Het idee is dat ze later elk evenveel krijgen. Een deel van het geld stortte ik op een termijnrekening, maar ik denk niet dat ik dat ertug zou doen. De spaarrekening staat op onze naam, en als we eventueel een leuk huis zouden zien, kunnen we altijd hun geld ook daarin investeren. Dan krijgen ze een deel van de huur oid. Als ze oud genoeg zijn krijgen ze elk een eigen spaarrekening waar ze hun zakgeld op gestort krijgen. Daarmee moeten ze een deel sparen, de rest mogen ze mee doen wat ze willen.
Nina

mariimma zei

Tja... die spaarplannen voor de kinderen, voor hun studie..... als al die kinderen inderdaad gaan studeren dan zullen sommige beroepen niet meer ingevuld worden denk ik....

Ook ik tuinde erin. Maar al snel kwam ik bij zinnen: JA ik spaar voor haar en dat geld komt vrij als ze 18 is. Maar of ze er nu van op reis gaat, een auto koopt, besteedt aan studeren of het verbrast met een fout vriendje...... tegen die tijd heb ik daar niets meer over te zeggen....
Af en toe stort ik geld ol die rekening met in de toelichting wat gekke ideeen.... "Voor je paard" bijvoorbeeld. Of: "Had nou maar aan anticonceptie gedaan!" of "Zo duur zijn spitzen toch niet?". Stomme mamagrapjes, vindt zij waarschijnlijk als ze het spaarboekje een keertje doorbladert, lter....

Als het een beetje blijft meezitten met aflossen van de hypotheek en àls ze inderdaad zou gaan studeren dan hoop ik dat ik dusdanig handig heb gespaard en eventueel belegd, dat ik eventueel financieel kan ondersteunen. Ligt er ook een beetje aan of ze haar spaarrekening inderdaad verbrast heeft....

:-)

Gewoon Vlijtig zei

Wij hebben verschillende rekeningen voor de kinderen. Een 'gewone spaarrekening', zilvervloot, deposito's en nog geld dat vaststaat en vrijkomt zodra dit ooit een keer nodig is. Wij gaan ervan uit dat wij zelf de studiekosten kunnen dragen van hen.

Daantje zei

Mijn ouders hebben niet gespaard voor mijn opleiding en we hebben het prima gered :) Tegen die tijd zien we wel weer.

We sparen trouwens wel, hoor, maar niet persé voor de opleiding. Wie weet wil Tbias wel helemaal niet studeren. Je weet het maar nooit... ;)

Wij sparen trouwens van de kinderbijslag.

Vlijtig Liesje zei

Ik spaar inderdaad voor de kinderen.

Janne zei

Wij hebben nooit voor de kinderen gespaard maar wel gezorgd dat ze konden studeren! Vanaf een jaar of 10 zijn ze zelf ook gaan sparen, van hun zakgeld, om zo af en toe iets voor zichzelf of een ander te kopen. Echt sparen voor later deden ze pas toen het eerste bijbaantje een feit was. Vond ik ook vroeg genoeg!

Janne zei

Wij hebben nooit voor de kinderen gespaard maar wel gezorgd dat ze konden studeren! Vanaf een jaar of 10 zijn ze zelf ook gaan sparen, van hun zakgeld, om zo af en toe iets voor zichzelf of een ander te kopen. Echt sparen voor later deden ze pas toen het eerste bijbaantje een feit was. Vond ik ook vroeg genoeg!

Ipie zei

Toen mijn zonen geboren zijn kregen ze beiden van mijn ouders een spaarbankboekje met ik meen 500 gulden er op. Tot hun 12e storten opa en oma ieder jaar 100 gulden bij, en daarna werd het vastgezet tot ze 18 waren. Zelf storten man en ik iedere maand 25 gulden op een spaarrekening voor ieder kind. Deze spaarrekening ging later over naar hun eigen spaarrekening. Die van opa en oma bleef echt apart. Toen oudste zoon vorig jaar een huurhuisje kreeg, heeft hij van het geld van opa en oma een deel van de inrichting gekocht. Jongste is dit jaar begonnen met rijles en gebruikt daar het geld voor. Van het geld wat wij voor ze gespaard hebben moeten ze meebetalen aan studiekosten e.d.

Kopka zei

Wij sparen voor ieder kind €500/jaar tbv studie. En nog een klein bedrag per maand voor elk kind voor 'later'.