Sale Solden 2023Sale Solden 2023

zaterdag 11 april 2015

Je hypotheek wel of niet oversluiten?

De hypotheekrente is momenteel historisch laag, heb jij nou een hypotheek met een hogere rente vraag dan bij je bank een proforma aflosnota op. Dit is een nota die aangeeft wat je aan boete zou moeten betalen als je nu de rente overzet naar een andere rente.(heb je een spaarhypotheek dan blijven zitten zolang je zit) je kunt dan simpel kijken of het zin heeft om nu een nieuwe rente met je bank af te spreken en een nieuwe looptijd te kiezen. De boeterente is ook fiscaal aftrekbaar in de meeste gevallen. Soms kan het ook een hoop rust geven wel een kleine boete maar wel de rente bijv voor 20 jaar vast zetten zodat je weet waar je aan toe bent. Wellicht kun je het bedrag dat je bespaart direct weer opsparen en aflossen zodra je een 500 euro hebt gespaard dan krijg je een sneeuwbaleffect waardoor je uiteindelijk nog meer bespaart.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb de hypotheekrente wel over gezet. Moest nog 2 jaar, maar heb m nu weer vast gezet voor 5 jaar. De boete heb ik er binnen t jaar weer uit en zo heb ik dus winst en rust en veel lagere maandlasten.

Gewoon Vlijtig zei

Ik heb dit afgelopen week op mijn blog gezet en juist daar krijg ik reactie's dat de boeterente het bedrag is dat de bank misloopt aan rente. Ik heb nog geen antwoord van de bank, dus ben erg benieuwd.

geldover zei

Klopt inderdaad er wordt gekeken naar je basisrente, maar dan nog heeft het zin om t op te vragen om te kijken of t zin heeft vooral als je bijna aan het einde van je periode zit.

Ineke zei

Als je van plan bent om flink af te gaan lossen moet je je afvragen of het wel de moeite loont. De boete is namelijk inderdaad de misgelopen rente over de rentevaste periode.