Sale Solden 2023Sale Solden 2023

zaterdag 19 april 2014

Nieuwetijdskind?

Gisteren met mijn lieve collega's gekletst en denk dat ik de oorzaak heb gevonden van mijn emotionele en lichamelijke moeheid. Ik ben een nieuwetijdskind en zuig alle emotie van een ander op. En dat zeg ik die probeert heel rationeel alles te verklaren. Heb vannacht lang liggen lezen op nieuwetijdskinderen en alle puzzelstukjes vallen op hun plek. Heb van de week vaak gedacht voel me net een spons heb genoeg aan mijn eigen en toch sleep ik ook de emoties van iedereen om me heen mee en helaas juist die emoties die me veel energie kosten verdriet pijn en boosheid. Ik ga me er dan ook in verdiepen in hoe ik me af kan sluiten hiervoor. Weet dat ik eerst met mezelf aan de slag moet, helaas ken ik niemand in mijn omgeving die me hierbij kan helpen, maar denk dat ik het zelf ook moet kunnen redden. Weet van veel dingen wel dat het gebeurd maar kon de vinger er niet op leggen. Vannacht dus veel gebeurd hopelijk kom ik nu snel fijner in mijn vel want het is ook zo dat ik positieve energie kan leren aantrekken. Hier ga ik voor. Kenden jullie het fenomeen nieuwetijdskinderen? Voel het nu al bij mijn twee dochters, zij hebben het ook. Jongste reageert supersterk op mensen die haar aanspreken. Bij mensen die goed in hun vel zitten lan en mag alles en bij mensen die er niet lekker inzitten draait ze weg en huilt ze als ze doorgaan. Kennelijk is het iets wat je dus van nature in je hebt het positieve in je te houden en het negatieve buiten te sluiten alleen ben ik momenteel van het pad af. Kan dus veel van mijn dochter van 8 maand leren door goed naar haar te kijken. Ik ga ervoor om weer in mijn eigen kracht te komen. Wellicht is dit voor sommige lezers van mijn blog een brug te ver en denken jullie wat een gewauwel. Ik heb echter het idee sterk dat ik het moet delen vandaar dat ik vandaag dit stukje schrijf. Wie weet komt de weg terug naar mezelf hier wel uitgeschreven te staan geen idee. Weet niet waarom ik het zo sterk voel wellicht om anderen er mee te helpen wellicht om mezelf te helpen. Het gekke is dat ik het gevoel heb dat er mensen zijn bij wie ik ook mee lees die ook gaan zeggen hè ik herken mezelf ook hierin. Ondanks dat ik bijna niemand persoonlijk ken heb ik bij sommige blogs het gevoel dat ik heel dicht naast iemand sta.. Nou ja laat het me maar overkomen, wellicht dat ik leer om mijn gevoelens beter tot uitdrukking te krijgen gedurende mijn 'traject' . Fijne dag allemaal!

17 opmerkingen:

Samantha zei

Hooggevoelig dat is zeker onze oudste dochter en sinds 3 jaar weten wij het ook van mijn vriend. Zijn gedrag was nooit te verklaren en zijn ouders hebben wel eens testen laten verrichten, maar 30 jaar geleden kwam dit er nu niet uit. Bij het lezen van een boek vielen vele puzzelstukjes op hun plek. Door het boek ben ik onze dochter beter gaan begrijpen en ben ik situaties anders gaan aanpakken.

Lot zei

Er zijn vast wel fora te vinden met gelijkgestemden om ervaringen te delen.
Ik hoop dat je nog vaker over dit onderwerp gaat schrijven vooral over het gevoel "in mijn eigen kracht komen", ik las dat al eerder bij anderen en begrijp niet precies wat daar mee wordt bedoeld.

pareltje zei

Hier ook hoog sensitief met twee drukke kinderen waarvan de oudste ook hoog sensitief is.
En ikweet het nu een aantal jaren maar het blijft moeilijk af te sluiten voor de gevoelens van anderen. Het raakt me teveel.

Ik heb gesprekken met een ggz medewerker gehad, daar heb ik wel van geleerd om met name problemen door te verwijzen (van anderen die ermee naar mij toe komen) en mezelf soms iets dommer voor te doen dan ok ben.
Puur om mezelf te beschermen en niet van jan en alleman die mij niet dichtbij staan de problemen aan te horen en er wat mee te d

pareltje zei

Doen.
Het lijkt vaak namelijk op mijn voorhoof geschreven; pareltje is heel toegankelijk, kan problemen oplossen en daar kan ik bij terecht.
Soms zo erg dat ik midden in de nacht buren over de bloedbad met hen problemen terwijl ik de volgende dag 6 uur eruit moest voor werk.

Dat wilde ik niet meer.
Ik wil zelf een keuze maken wie ik wil "aanhoren" en eventueel helpen.
Ik heb te lang last van de gevoelens en problemen van een ander...

Anoniem zei

Ga op reis in jezelf, leer jezelf beter kennen en besturen. Kan je leven alleen maar rijker maken!

Koningin Minima zei

Heel herkenbaar. Ben zelf ook iemand die alles opzuigt als een spons. Een dagje drukke menigtes is voor mij soms niet te doen. Zoiets als huishoudbeurs, wat ik leuk vind, lukt me niet. Ik word daar zo vreselijk moe en raar van, van al die mensen en indrukken. Ik neem preventief al 2 paracetamol in als ik me moet begeven in mensenmassa's. Ik trek dat niet. Ik pikt teveel op. Ik weet dat ik erg gevoelig en sensitief ben (hsp) maar toen ik een aantal jaren geleden de omschrijving van een Indigo - (kind) las, toen viel alles op z'n plaats. De kinderen die nu geboren worden zijn nog weer een stukje anders en gevoeliger, Dat zie je aan al die 'etiketjes' die ze vaak opgeplakt krijgen als adhd enz, Lastig om je staande te houden in een wereld die je overweldigd.

Anoniem zei

Hier is maar 1 remedie voor: goed aarden. Dat doe je bv als volgt: flink stampen op de grond. Er zijn nog andere middelen, maar dit is een van de meest goedkoopste en direct werkende methode. Als je in een groep mensen zit, je armen en benen kruizen. Dat zorgt ervoor dat je niet altijd alles opzuigt. Verder een labradoriet dragen, Dit is de steen om je aura te beschermen.

Anoniem zei

Samantha, over welk boek heb je het. Ik herken veel van hoog sensitiviteit bij mijn dochter maar ik zou graag wat meer willen weten en handvatten willen hebben.

Samantha zei

Het boek heet het hoog sensitieve kind van eliane aron.

Anoniem zei

weet je wat ik denk dat iedereen maar ik hokjes geplaatst moeten worden en dat er mensen heel veel ellende wordt aangepraat
voorbeeld school zegt je kind heeft adhd en moet maar worden getest toen zijn we naar het kind haar eet gedrag gaan kijken en hebben daar dingen in aangepast als minder suiker en geen chocolade meer wel de witte want daar zit die stof waar je druk van kan worden niet in
en wat zegt school na een 2 maanden heeft ze nu medicijnen want is is zoveel rustiger
ook moest dochter volgens school op logopedie want ze kon 1 letter niet goed zeggen dus wij in de vakantie spelenderwijs oefenen en jawel school begon weer en de letter werd gewoon gezegd
dus door je eigen zelf een meer in je kinderen te verdiepen en aandacht te geven kun je zoveel dingen zelf op lossen in plaats van altijd maar meteen naar het medische circuit te racen
kinderen moeten tegenwoordig al op jonge leeftijd volwassen zijn
ik zeg laat een kind een kind zijn en trek pas aan de bel als het echt niet gaat
groetjes tineke

Linda zei

http://www.nieuwetijdskind.com/absorberen-van-emoties-van-anderen-spons-effect/

geldover zei

Hoi Tineke, dit heeft totaal niets met medicatie te maken hoor, sterker nog ik ben ervan overtuigd dat ik zaken in goede banen moet zien te leiden en dat ik me daardoor beter in mezelf ga voelen, ik moet weer terug naar mijn eigen ik en als mijn eigen emoties me al teveel zijn ervoor zorgen dat ik die van anderen biet ook nog eens in laadt.

Linda zei

http://www.nieuwetijdskind.com/eigenschappen-van-een-kristalkind/

Linda zei

Zelf ben ik me ook aan het verdiepen in dit onderwerp. Vooral het Kristalkind is voor mij heel herkenbaar! Nu begrijp ik mezelf ineens beter. Verder weet ik niet goed wat ik ermee aanmoet maar ik ga er mee aan de slag. Jij ook veel succes!! :)

Anoniem zei

https://www.youtube.com/watch?v=Q9BU34hIIJA

Anoniem zei

als je het goed lees is Tineke tegen medicijnen en moet er gewoon meer aandacht komen voor de kids ipv ze allemaal maar in de opvang te dauwen en zo

Anoniem zei

Helemaal met Tineke en anoniem eens. Overal moeten we een labeltje opplakken. Zowel bij kinderen als bij volwassenen. Verwachten we niet allemaal teveel van onszelf en vooral van onze kinderen? Naar school, naar vriendjes, sportclubjes, en de voorschoolse opvang, naschoolse opvang, opa en oma opvang...
Nee, dan moeten we stenen gaan dragen en 'aarden'... kunnen we daarna weer lekker zweven. Volgens mij waren de 3 "R"-en van 'vroeger' zo gek nog niet.